دانستنی ها

پنج چیز که شاید به اشتباه فکر کنید به آن حساسیت دارید!

در این گزارش، به 5 موردی می پردازیم که بسیاری از افراد به آن حساسیت ندارند اما به اشتباه فکر می کنند به آن حساسیت دارند یا به آنها گفته شده است که به آن حساسیت دارند:

1- پنی سیلین

به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، دکتر. سوفی فاروک در حین کار به عنوان یک پزشک جوان به سینوزیت مبتلا شد و برای او پنی سیلین تجویز شد. یکی از همکارانش پس از مشاهده نشانه هایی از کهیر بر روی پوست او، آشکارا به او گفت که به پنی سیلین حساسیت دارد. سالها بعد متوجه شد که اینطور نیست و کهیرها به دلیل عفونت ایجاد شده است. در واقع، پوست می تواند هیستامین را برای مبارزه با عفونت آزاد کند.

نتیجه یک مطالعه جدید، Dr. نشان می دهد که فاروک در این زمینه تنها نیست. انجمن سلطنتی داروسازی بریتانیا بیان می‌کند که میلیون‌ها نفر به اشتباه فکر می‌کنند به پنی سیلین حساسیت دارند و محققان دریافته‌اند که بیش از 90 درصد افرادی که گفته می‌شود یا تصور می‌شود آلرژی دارند، در واقع مثبت بوده و اصلاً آلرژی ندارند.

یکی از آلرژیست های برجسته بریتانیا و نویسنده کتاب درک آلرژی، دکتر. سوفی فاروک می‌گوید: “آلرژی دارویی یک مشکل بسیار واقعی است و می‌تواند بسیار جدی باشد. اما مشکل دیگر تشخیص نادرست این است که آیا یک فرد به یک دارو حساسیت دارد یا نه در حالی که واقعاً از یک عارضه جانبی یا علائم یک بیماری یا عفونت رنج می‌برد و چیزی ندارد. برای انجام آلرژی”.

آدام فاکس، استاد آلرژی اطفال در کینگز کالج لندن، می گوید که نتایج مطالعه جدید با تجربه خود او مطابقت دارد. او می‌گوید: «مشکل تشخیص بیش از حد آلرژی به پنی‌سیلین، مشکلی است که من همیشه در عمل با آن مواجه هستم، و فکر کردن به اینکه واقعاً به پنی‌سیلین حساسیت دارد، می‌تواند یک مشکل مادام العمر باشد. وقتی داستان‌های آنها را بررسی می‌کنید، اغلب این را می‌بینید: موضوع رایج این بود که وقتی این افراد بیمار شدند، شروع به مصرف آنتی‌بیوتیک کردند و جوش‌های پوستی ایجاد کردند. در بیشتر موارد، بثورات پوستی ناشی از عفونت ناشی از آنتی بیوتیک است و نه خود آنتی بیوتیک. این همان چیزی است که برای آن تجویز شده است، نه خود آنتی بیوتیک.

نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که تنها 10 درصد از افرادی که گفته می شود یا تصور می شود به پنی سیلین حساسیت دارند، در واقع آلرژی دارند. با این حال، “برداشتن برچسب” افراد مشکوک به آلرژی، یعنی اثبات عدم آلرژی، اغلب نیاز به آزمایش های خاصی دارد.

دکتر فاروق می گوید: “این برچسب آلرژی تأثیر بالقوه منفی دارد. پنی سیلین یک آنتی بیوتیک فوق العاده مفید است. اگر تصور شود که بیمار به پنی سیلین آلرژی دارد، برای بیمار آنتی بیوتیک های جایگزین تجویز می شود که ممکن است تاثیر کمتری داشته باشند. مشکل اینجاست.” فاروق. آزمایش‌ها معمولاً در کلینیک‌های تخصصی انجام می‌شوند و حداقل در بریتانیا، معمولاً تحت پوشش درمان نیستند یا تعداد کمی از کلینیک‌ها آزمایش را انجام می‌دهند.

پنج چیزی که فکر می کنید ممکن است به آن حساسیت داشته باشید اما در واقع اینطور نیست / پنج چیزی که ممکن است به اشتباه فکر کنید به آن حساسیت دارید

2- گلوتن

بر اساس گزارش انجمن رژیم غذایی بریتانیا، از هر 100 نفر، 1 نفر مبتلا به بیماری سلیاک است، بیماری که در آن سیستم ایمنی بدن با خوردن گلوتن، پروتئینی که در گندم، جو و چاودار یافت می شود، به بافت خود حمله می کند. با این حال، نتایج تحقیقات نشان می دهد که از هر ده نفر یک نفر از خوردن گلوتن اجتناب می کند. به دلیل محبوبیت رژیم‌های کم کربوهیدرات، تعداد فزاینده‌ای از مردم برای سلامتی یا کاهش وزن، گلوتن را کنار می‌گذارند. با این حال، اگر هیچ یک از شرایط فوق را ندارید، مطلقاً هیچ دلیلی برای ترک گلوتن وجود ندارد.

پنج چیزی که فکر می کنید ممکن است به آن حساسیت داشته باشید اما در واقع اینطور نیست / پنج چیزی که ممکن است به اشتباه فکر کنید به آن حساسیت دارید

3- لبنیات

فاکس با بیان اینکه تعداد افرادی که از لبنیات پرهیز می کنند در حال افزایش است، می گوید: “عدم تحمل لاکتوز زمانی است که آنزیم لاکتاز به اندازه کافی تولید نمی شود. بنابراین نمی توانید قند موجود در شیر را به درستی هضم کنید که باعث نفخ و اسهال می شود.” آلرژی یک پاسخ ایمنی به پروتئین های خاص شیر است که منجر به علائم آلرژیک مانند تورم، کهیر، مشکلات تنفسی و بالقوه آنافیلاکسی می شود.

عدم تحمل با آلرژی متفاوت است و به راحتی قابل تشخیص است زیرا علائم فورا ظاهر می شوند و در صورت نگرانی می توانید با پزشک خود صحبت کنید. مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D موجود در لبنیات برای سلامت استخوان، دندان و قلب ضروری و مهم هستند و حذف بدون دلیل لبنیات توجیه عقلانی ندارد.

پنج چیزی که فکر می کنید ممکن است به آن حساسیت داشته باشید اما در واقع اینطور نیست / پنج چیزی که ممکن است به اشتباه فکر کنید به آن حساسیت دارید

4- میوه

تنها دو درصد از مردم به میوه ها حساسیت دارند. فاروق می گوید: “متخصصان آلرژی مشکوک هستند که بیمارانشان به میوه ها حساسیت دارند. این به دلیل نوع پروتئین موجود در میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، دانه ها و غلات است که باعث واکنش می شود.”

شکل خفیف‌تر آن سندرم گرده‌ی میوه (PFS) و شکل شدیدتر آلرژی به پروتئین انتقال لیپید (LTP) است که به دلیل نوع پروتئین موجود در میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها، دانه‌ها و غلات است که باعث واکنش می‌شود.

دکتر فاروک می‌گوید اولین نوع آلرژی، سندرم گرده میوه، واکنشی به پروتئین‌های موجود در میوه‌های خام، سبزیجات، برخی آجیل‌های درختی و دانه‌های سویا است که از نظر ساختاری شبیه پروتئین‌های موجود در برخی گرده‌ها (مانند توس یا علف) هستند. زمانی که برخی از افراد مبتلا به تب یونجه این غذاها را می‌خورند، سیستم ایمنی آنها گیج می‌شود. اما واکنش‌ها معمولاً به اندازه‌ای خفیف هستند که باعث خارش در دهان، لب‌ها، گوش‌ها یا تورم لب‌ها و خارش و ناراحتی در گلو می‌شوند.» معمولا پختن یا کنسرو کردن، پروتئینی که باعث واکنش می شود را از بین می برد. بنابراین بیماری که در هنگام خوردن هلو واکنش نشان می دهد، بعد از خوردن هلو کنسرو شده مشکلی نخواهد داشت.»

پروتئین انتقال لیپید (LTP) در همه میوه ها، آجیل ها، دانه ها و سبزیجات یافت می شود، اما برخلاف سندرم گرده، پختن آلرژی را از بین نمی برد و افراد مبتلا به آلرژی LTP در معرض خطر واکنش های آلرژیک شدیدتری نسبت به آنافیلاکسی هستند. در این میان، برخی از غذاها مانند توت فرنگی و گوجه فرنگی، به ویژه در کودکان باعث تحریک و بثورات پوستی می شوند. این علائم و شرایط اغلب با آلرژی های غذایی اشتباه گرفته می شوند، حتی اگر آلرژن نباشند.

پنج چیزی که فکر می کنید ممکن است به آن حساسیت داشته باشید اما در واقع اینطور نیست / پنج چیزی که ممکن است به اشتباه فکر کنید به آن حساسیت دارید
5-گرده

از هر چهار نفر در بریتانیا یک نفر از تب یونجه رنج می برد. دکتر. فاروق خاطرنشان می کند که این امر باعث بیش از چهار میلیون مورد ابتلا به این بیماری در روز در سراسر جهان می شود و سالانه 300 میلیون پوند برای اقتصاد انگلستان هزینه دارد.

او می‌گوید: «نتایج یک مطالعه بر روی نوجوانان انگلیسی مبتلا به تب یونجه نشان داد که احتمال از دست دادن نمرات بین آزمون‌ها و امتحانات نهایی در مقایسه با همسالان بدون تب یونجه، 40 درصد بیشتر است و 40 درصد بیشتر از همسالان بدون تب یونجه بودند. آنتی هیستامین آرام بخش استفاده کردند 70 درصد افزایش یافت.

علائم فصلی مانند خارش چشم، گلو یا گوش داخلی، آبریزش چشم، خارش، آبریزش بینی و عطسه که به خوبی به درمان های آلرژی پاسخ می دهند، احتمالا تب یونجه هستند. با این حال، اگر علائم در تمام طول سال وجود داشته باشد، احتمالاً یک آلرژی به گرده نیست، بلکه معمولاً رینیت غیر آلرژیک* است که علائم آن شامل احتقان بینی یا چکیدن و عطسه است. علت شناخته شده ای ندارد اما می تواند توسط گرد و غبار یا سایر محرک ها ایجاد شود و درمان ها شامل اسپری های بینی نمکی یا آنتی هیستامین ها می شود.

تفاوت بین آلرژی و عدم تحمل چیست؟

عدم تحمل شایع تر است، سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار نمی دهد و تهدید کننده زندگی نیست. ممکن است چندین ساعت یا بیشتر طول بکشد تا علائم ظاهر شوند. علائم می تواند متفاوت باشد و ممکن است شامل مشکلات پوستی مانند اگزما، نفخ، و علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد.

دکتر. به گفته فاروک، آلرژی مربوط به سیستم ایمنی بدن است که باعث تحریک می شود. او می‌گوید این به این دلیل است که آلرژی باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما به چیزی بی‌ضرر که فکر می‌کند مضر است، پاسخ دهد. علائم آلرژی بلافاصله ظاهر می شود و شامل خارش، عطسه، کهیر و حتی آنافیلاکسی است.

آنافیلاکسی: یک واکنش شدید و تهدید کننده زندگی است که به عنوان شوک آنافیلاکسی نیز شناخته می‌شود و با علائمی مانند تغییر شدت نبض، جوش‌های پوستی برجسته و قرمز شدن چشم ها، لب‌ها و متورم شدن زبان همراه می‌باشد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا