اخبار روز

پنج نکته مهم در مورد مصرف بستنی

به گزارش بازتاب آنلاین، بستنی یکی از پرطرفدارترین تنقلات در بین همه اقشار به خصوص در بین کودکان است که خرید و مصرف آن در تابستان به اوج خود می رسد; اگرچه بستنی سرشار از مواد مغذی است، اما مصرف زیاد آن می تواند برای سلامتی مضر باشد.

به گزارش ایرنا، رئیس آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور به نقش موثر پروتئین موجود در بستنی در رشد و ترمیم بافت ها و همچنین تأثیر کلسیم و فسفر آن بر سلامت دندان ها و استخوان ها می گوید: از آنجایی که بستنی یک ماده غذایی پر انرژی است، توصیه می شود در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید و تا حد امکان از انواع ساده آن استفاده کنید.

مینا کاویانی توضیح داد: تاریخچه تهیه و مصرف بستنی به حدود چهار قرن قبل از میلاد می رسد. در ابتدا نوعی بستنی تهیه و مصرف می شد، به تدریج موادی مانند شیر، خامه، رنگ خوراکی و … به بستنی اضافه شد و این دسر را بسیار متنوع کرد.

این متخصص تغذیه در خصوص خواص تغذیه ای بستنی گفت: غیر از بستنی که مخلوطی از شربت، آب میوه، شکر و رنگ های خوراکی تایید شده است، انواع دیگر بستنی ها بر پایه شیر هستند.

وی افزود: بنابراین بستنی را می توان لبنیات منجمدی دانست که از ترکیب و فرآوری مناسب شیر، خامه و برخی لبنیات همراه با شکر و طعم دهنده به دست می آید و ممکن است حاوی تثبیت کننده ها، غلیظ کننده ها و رنگ های خوراکی نیز باشد. .

کاویانی معتقد بود ارزش غذایی بستنی به ارزش غذایی مواد اولیه ای که از آن تهیه می شود بستگی دارد.

ترمیم بافت

به گفته وی، چربی و پروتئین بستنی بیشتر از شیر است. در عین حال، بستنی ممکن است حاوی مواد غذایی دیگری مانند میوه ها، تخم مرغ و شکر باشد که ارزش غذایی بستنی را افزایش می دهد.

کاویانی افزود: از آنجایی که بستنی دو برابر شیر چربی دارد و بیش از نیمی از مواد جامد آن شکر (ساکارز و لاکتوز) است. به خصوص زمانی که بستنی حاوی خامه باشد، منبع غذایی پرانرژی محسوب می شود.

وی ترکیبات جامد بدون چربی بستنی را شامل پروتئین باکیفیت، قند و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و فسفر دانست که برای رشد و سلامت انسان ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: پروتئین موجود در بستنی ممکن است در رشد و ترمیم بافت موثر باشد. علاوه بر این، کلسیم و فسفر در سلامت دندان و استخوان نقش دارند.

به گفته کاویانی، بستنی حاوی ویتامین های گروه B (B2) و بستنی میوه ای حاوی مقداری ویتامین C است که در تنظیم واکنش های بدن نقش دارند و یا عملکرد آنتی اکسیدانی دارند.

با توجه به نتایج تحقیقات علمی، این متخصص تغذیه به غنی سازی بستنی با مواد مغذی مانند روی و اسید فولیک (از ویتامین های گروه B) اشاره کرد و دریافت که ارزش غذایی بستنی غنی شده بیشتر از بستنی معمولی است. .

نکات مهم در خوردن بستنی

کاویانی پس از این واقعیت است که شیر یکی یکی از مواد اولیه بستنی و بستر بسیار خوبی برای رشد میکروب هایی است که می توانند باعث بیماری و مسمومیت شوند.

به عقیده وی، از آنجایی که بستنی یک ماده غذایی پر انرژی است، توصیه می شود در مصرف آن اعتدال را رعایت کرده و تا حد امکان از انواع ساده آن استفاده کنید و این امر در مورد کودکان نیز صدق می کند.

کاویانی تاکید کرد: مصرف زیاد بستنی با مقدار قابل توجهی قند و چربی می تواند منجر به اضافه وزن، چاقی و دیابت، کاهش مقاومت بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شود.

وی افزود: از آنجایی که بستنی حاوی قند است، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه، پس از مصرف باید دندان ها و لثه های خود را تمیز کنید.

وی با اشاره به اینکه بستنی صنعتی معمولا حاوی مواد افزودنی، رنگ، طعم دهنده و مواد نگهدارنده است، یادآور شد: مصرف زیاد آن می تواند برای سلامت بدن مضر باشد. زیرا می تواند باعث آلرژی، التهاب و سایر بیماری ها شود.

انواع بستنی

وی با بیان اینکه بستنی انواع مختلفی دارد، ویژگی های هر کدام را بیان کرد:

بستنی ساده: در این نوع رنگ و طعم کمتر از 5 درصد حجم بستنی های منجمد نشده مانند بستنی وانیلی و قهوه ای را تشکیل می دهند.

بستنی شکلاتی: طعم این بستنی کاکائویی یا شکلاتی است.

بستنی میوه ای: حاوی میوه است و ممکن است حاوی مواد با طعم میوه و رنگ خوراکی باشد یا نباشد. برای این نوع بستنی میوه هایی مانند توت فرنگی، زردآلو، آناناس، انبه، موز، شاه توت و … را به صورت تازه یا مربا به مواد اولیه اضافه می کنند.

بستنی با آجیل: در تهیه این بستنی از مغزها (گردو، فندق، بادام و پسته) استفاده می شود.

بستنی شیر: در تولید این بستنی از شیر یا فرآورده های شیری و همچنین افزودنی هایی مانند شکر، تخم مرغ، میوه ها، آب میوه ها، میوه های خشک، شکلات، طعم دهنده ها و رنگ های تایید شده استفاده می شود.

بستنی: در تولید از آب میوه، شکر، تثبیت کننده، رنگ های خوراکی مورد تایید، ادویه جات و آب استفاده می شود. سپس آن را منجمد می کنند تا به قوام بستنی برسد. به طور معمول، این نوع بستنی حاوی 28-30٪ قند است.

بستنی تزئینی: این نوع بستنی با قالب های رنگی مختلف به شکل رنگارنگ و حاوی یک یا چند رنگ و همچنین چاشنی بستنی و تزیینات خاص مانند: ب بستنی آجری و بستنی کیک، مخلوط کنید.

بستنی نرم: این بستنی به محض خارج شدن از فریزر به فروش می رسد. برخی از طعم های بستنی از این نوع هستند. هنگام تهیه بستنی نرم، مخلوط مواد اولیه باید در دمای 5- تا 7- درجه سانتیگراد منجمد شود تا 30-50 درصد آب بستنی منجمد شود. این نوع بستنی را می توان به صورت مستقیم به خریدار عرضه کرد. هنگام تولید بستنی سفت، مخلوط مواد اولیه باید در دمای 20- تا 30- درجه سانتیگراد منجمد شده و پس از تولید در فریزر نگهداری شود.

بستنی محبوب ایرانی ها

کاویانی به عنوان یکی از محبوب ترین انواع بستنی در بین ایرانیان، بستنی سنتی نامید که علاوه بر شیر و سایر مواد اولیه، حاوی خامه نیز هست که آن را پر انرژی می کند و به همین دلیل مصرف آن را به اعتدال توصیه کرد.

وی یکی دیگر از نکات مهم بستنی سنتی ایرانی را نحوه تهیه آن ذکر کرد چرا که ممکن است در برخی موارد این بستنی را به صورت پاستوریزه نتوان تهیه کرد. به همین دلیل بستنی سنتی باید از مکان های امن تهیه شود تا از مسمومیت و بیماری جلوگیری شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: در صورت رعایت نکات تغذیه ای و توجه به جنبه های بهداشتی می توانید از بستنی به عنوان یک دسر خوشمزه به خصوص در فصل تابستان لذت ببرید.

47236

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا