دانستنی ها

پنج دلیل اصلی خارش بینی و راه های درمان آن

بعدی- برخی از مردم بر این باورند که خارش بینی به این معنی است که شما در مقابل کسی احمق هستید، در حالی که برخی دیگر فکر می کنند این نشانه این است که چیزی در اطراف شما وجود دارد.

خارش بینی اغلب نشانه عطسه قریب الوقوع است. دکتر D.، متخصص گوش و حلق و بینی در موسسه علوم اعصاب اقیانوس آرام در لس آنجلس. عباس انور می گوید: از سوی دیگر، خارش طولانی مدت اغلب به دلیل آلرژی، محرک های محیطی یا حتی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می شود. در اینجا نحوه تشخیص علت خارش بینی و سریعترین راه برای تسکین درد آورده شده است.

1. آلرژی

برای افراد مبتلا به آلرژی، خارش بینی به این معنی است که آنها در معرض آلرژن های محیطی یا فصلی مانند گرده، گل ابروسیا، علف و گرد و غبار قرار دارند. این باعث می شود که سیستم ایمنی هیستامین شیمیایی را آزاد کند و باعث ایجاد احساس خارش در سراسر بدن شود. هیستامین می تواند باعث خارش چشم، بینی و گلو شود یا علائم دیگری مانند احتقان بینی، عطسه و قرمزی یا آبریزش چشم را ایجاد کند. گاهی اوقات آلرژی باعث سردرد می شود.

با توجه به کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی، بهترین راه برای مدیریت علائم آلرژی و توقف خارش بینی، اجتناب از آلرژن های محیطی و فصلی است. دکتر انور استفاده از آنتی هیستامین خوراکی یا اسپری بینی استروئیدی را برای کاهش خارش بینی توصیه می کند. این داروها همچنین می توانند درمان های عالی برای خشکی بینی باشند. دکتر انور اضافه می کند که استفاده از پماد یا ژل مرطوب کننده در ناحیه خارش دار نیز می تواند کمک کند.

2. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

گاهی اوقات سرماخوردگی، کووید-19 یا عفونت سینوسی می تواند باعث خارش در بینی یا گلو شود. اشمن می گوید: «عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی باعث آزاد شدن هیستامین به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن می شود. تشخیص سرماخوردگی از آلرژی همیشه آسان نیست. به گفته کلینیک مایو، اگر سرفه یا گلودرد دارید، احساس درد یا خستگی می کنید یا تب دارید، ممکن است با یک عفونت ویروسی درگیر باشید.

استراحت و آبرسانی بهترین راه برای مقابله با یک بیماری ویروسی است. برای رفع خارش دکتر. انور توصیه می کند: «اسپری ها یا قطره های بینی نمکی را امتحان کنید یا از پماد مرطوب کننده در سوراخ های بینی خود استفاده کنید. این داروها سرماخوردگی را درمان نمی کنند، اما می توانند به طور موقت علائم خارش بینی را تسکین دهند.

3. واکنش به مواد شیمیایی

برای برخی از افراد، به خصوص آنهایی که آلرژی دارند، تنفس در دود، مواد شیمیایی مانند محصولات پاک کننده یا آلاینده ها، یا حتی رایحه قوی خوشبو کننده ها، عطرها یا حتی شمع های معطر می تواند باعث خارش بینی شود. آشمن می‌گوید: «محرک‌هایی مانند آلرژن‌ها نیز می‌توانند باعث ترشح هیستامین شوند. بدن این محرک های شیمیایی را به عنوان یک ماده خارجی مضر درک می کند.

در این صورت برای درمان خارش بینی باید از محرک هایی که باعث خارش بینی شما می شود دوری کرد و یا اگر نمی توانید از مواجهه با آنها اجتناب کنید از ماسک استفاده کنید. دکتر انور توصیه می کند که مجرای بینی خود را با محلول نمکی بشویید تا هرگونه محرکی که در حال حاضر باعث خارش شما می شود را از بین ببرید.

4. پولیپ بینی

به گفته کلینیک مایو، پولیپ های بینی برآمدگی های نرم و بدون درد در بینی هستند که می توانند ناشی از التهاب ناشی از آلرژی، آسم یا عفونت های مکرر باشند. پولیپ های بینی بی ضرر هستند و معمولاً شما را آزار نمی دهند، اما گاهی اوقات می توانند باعث احتقان بینی و آبریزش یا ناراحتی در حس بویایی یا چشایی شما شوند. دکتر انور می‌گوید: «پولیپ‌های بینی در برخی موارد می‌توانند باعث خارش بینی شوند، اما این شایع نیست.

اگر پولیپ بینی خارش یا سوزش داشته باشد، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی بینی را برای کاهش التهاب و کوچک شدن پولیپ تجویز کند. به گفته کلینیک مایو، اگر این داروها کمکی نکنند، پولیپ ها را می توان با جراحی برداشت.

5. تومور بینی

در موارد نادر، خارش بینی به طور بالقوه می تواند ناشی از تومور در بینی یا سینوس ها باشد. با این حال، دکتر اشمن اشاره می کند که این امر رایج نیست. او می گوید: «علائم اولیه اصلی معمولاً احتقان بینی طولانی مدت، خونریزی بینی و از دست دادن بویایی یا چشایی است. اگر فکر می کنید تومور بینی دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. دکتر انور می گوید: “تومورهای بینی نیاز به تشخیص و درمان سریع با جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا ایمونوتراپی دارند.”

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا