اخبار روز سینما

پنجاه و سومین سالگرد درگذشت محمد معین در آستانه اشرفیه برگزار می شود

پنجاه و سومین سالگرد دکتر. محمد معین با سخنرانی محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور روز پنجشنبه 21 تیر وی در ماه 1403 ساعت 17 بر سر مزار دکتر به خاک سپرده می شود. فردا در آستانه اشرفیه برگزار می شود.

بازتاب آنلاین، امیرحسین طاهری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مراسم بزرگداشت پنجاه و سومین سالگرد درگذشت دکتر دکتر را برگزار کرد. محمد معین روز پنجشنبه با حضور و سخنرانی محمود شلاوی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، فرزند معین، حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مصافیر آستانه دبیر جشنواره و جمعی دیگر از مسئولان استانی برگزار شد. ، 21 تیر در ماه 1403 ساعت 5 بعد از ظهر در محل دکتر. قبر معین در شهر آستانه اشرفیه.

محمد معین فرزند معین العلماء در سال 1297 در رشت در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلات مقدماتی برای ادامه تحصیل در دارالفنون به تهران آمد و در دانشکده ادبیات تحصیل کرد و در سال 1321 دکترای خود را گرفت و پایان نامه خود را به زبان فرانسه نوشت. دکتر. معین از چند دانشگاه خارجی دکترای افتخاری گرفت و به عضویت فرهنگستان ایران درآمد. وی رئیس کمیسیون ادبیات سمینار جهانی تاریخ و فرهنگ ایران بود.

او نویسنده حدود 23 جلد کتاب است. از مهم ترین فعالیت های او همکاری با علامه دهخدا و تنظیم قبض های چاپ نشده پس از درگذشت دهخدا است. نقد و بررسی آثار نیما یوشیج را نیز به درخواست وی بر عهده گرفت. از آثار ارزشمند وی می توان به فرهنگ معین در 6 جلد اشاره کرد که یکی از معتبرترین منابع واژگان فارسی است.

دکتر. معین به زبان های فرانسوی، انگلیسی، عربی و آلمانی مسلط بود و به پهلوی اوستایی، فارسی باستان و برخی از گویش های محلی تسلط داشت.

بالاخره سیزدهمین سالش بود تیر وی در سال 1350 در ایران درگذشت و امروزه نیز آرامگاه این اندیشمند چیره دست در آستانه اشرفیه بر روی رودخانه حشمت یافت می شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا