اخبار روز سینما

پل استر نویسنده سه گانه نیویورکی درگذشت

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

مهرپل آستر در سن ۷۷ سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

پل آستر نویسنده مشهوری که 34 عنوان در کارنامه خود دارد و بیشتر آنها به فارسی ترجمه و منتشر شده است، در سن 77 سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

او علاوه بر کتاب هایی مانند «سه گانه نیویورک»، فیلمنامه نویس «دود» وین وانگ و کارگردان «لولو روی پل» بود.

آستر با انتشار اولین کتاب خود، اختراع انزوا، تحسین منتقدان را به دست آورد.

جای شما به عنوان یکی او به عنوان یکی از برجسته ترین نویسندگان آمریکا با مجموعه ای از سه داستان مرتبط به هم که به عنوان سه گانه نیویورک منتشر شد، تثبیت شد. این 3 کتاب شامل «شهر شیشه ای» (1985)، «ارواح» (1986) و «اتاق قفل شده» (1986) است. این سه گانه با موضوع رمان پلیسی بازی می کند تا به پرسش های وجودی بپردازد.

جویس کارول اوتس، رمان‌نویس در سال 2010 نوشت که آستر به خاطر «داستان‌های مرموز و بسیار سبک پسامدرنیستی‌اش که در آن راوی‌ها به ندرت قابل اعتماد هستند و طرح داستان دائماً تغییر می‌کند» شهرت داشت.

داستان های او اغلب با مضامین تصادف، شانس و سرنوشت بازی می کنند. بسیاری از قهرمانان آن نویسنده هستند و کار آنها خودارجاعی است، با شخصیت هایی از اولین رمان های آنها که در رمان های بعدی دوباره ظاهر می شوند.

مایکل دیردره منتقد درباره آثار آستر می‌نویسد: از زمان «شهر شیشه‌ای»، اولین جلد از سه‌گانه‌اش در نیویورک، آستر سبکی شفاف و اعتراف‌آمیز را به کمال رسانده است که سپس از آن برای نشان دادن قهرمانان داستان در دنیایی به ظاهر آشنا استفاده کرد که به تدریج پر از ناراحتی فزاینده، تهدیدات مبهم و توهمات احتمالی می شود.

آستر نویسنده 18 رمان بود که چندین رمان از جمله “موسیقی شانس” ساخته شده است.

او بعداً فیلمنامه‌های خودش را نوشت که با اسموک (۱۹۹۵) شروع شد و هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو در آن نقش‌آفرینی کردند. او با این فیلمنامه برنده جایزه معتبر Independent Sprite برای بهترین فیلمنامه اول شد.

همکاری او با وانگ ادامه یافت و این دو به طور مشترک دنباله فیلم آبی در چهره را کارگردانی کردند که دوباره کایتل و اسپوزیتو در کنار لو رید، میرا سوروینو و مدونا در آن نقش آفرینی کردند. آستر همچنین در نوشتن فیلمنامه The Center of the Universe اثر وانگ نقش دارد.

در سال 1998، آستر به همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه لولو روی پل را کارگردانی کرد. در سال 2007 در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی دوباره همین کار را انجام داد.

رمان «4321» آستر در فهرست نهایی جایزه من بوکر در سال 2017 قرار گرفت.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا