اخبار روز

پشت پرده آیفون ۱۴ چه خبر است؟ /وجود بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دستگاه آیفون ۱۴ در کشور حاشيه ساز شد!

رفع ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ در روزهای اخیر موضوعی اساسی و داغ در حوزه موبایل به شمار می‌رود و به شدت توسط فعالان این صنعت پیگیری می‌شود.

به گزارش مانی بان، موضوع رفع ممنوعیت واردات آیفون 14 در روزهای اخیر به موضوعی داغ تبدیل شده و فعالان موبایلی به طور جدی به آن پرداخته اند. این درحالی است که ماه آینده جدیدترین مدل گوشی های این برند یعنی آیفون 15 به دنیا عرضه می شود و تولید آیفون 14 پس از چند ماه به طور کامل متوقف می شود.

از سوی دیگر، در زمستان سال گذشته دولت علاوه بر آیفون 14، واردات مدل های بعدی را نیز ممنوع کرد. این بدان معناست که اگر اجازه واردات آیفون 14 به کشور داده شود، همان چیزی را که در یک سال گذشته در مورد آیفون 13 در بازار موبایل شاهد بودیم تکرار خواهد کرد، از واردات محصولات بسته بندی شده و برچسب گذاری شده گرفته تا قیمت سرسام آور این گوشی ها برای آیفون 14 نیز تکرار خواهد شد.

چند آیفون 14 در کشور وجود دارد؟

بر اساس برآوردهای موجود، بین 150 تا 200 هزار دستگاه آیفون 14 در شبکه تلفن همراه کشور شناسایی شده است. دلیل اینکه آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد این است که از آنجایی که گوشی های وارداتی از طریق تشریفات تجاری وارد کشور نشده اند، در گمرک ثبت نشده اند و از آنجایی که رجیستری این مدل آیفون هرگز باز نشده است، سامانه جفت نیز آمار دقیقی از تعداد آنها ندارد. برآوردهای موجود از تعداد این گوشی ها بر اساس شناسایی شبکه ارتباطی کشور و تخمین فعالیت گوشی هایی است که در شبکه ارتباطی با فعال سازی سیم کارت روی آن ها مشاهده شده است و در نتیجه عدد دقیقی در دست نیست. برخی از این گوشی ها در ماه های اول به صورت موقت فعال شدند اما با اعلام ممنوعیت واردات مسافر، تمدید موقت آن نیز متوقف شد و امروز این گوشی ها آنتن های غیرمجاز دریافت می کنند.

چرا دوباره بحث لغو ممنوعیت واردات مطرح شد؟

بهمن سال گذشته انتشار مجدد توییت قدیمی سخنگوی وقت وزارت امنیت به بحث آزادسازی واردات آیفون 14 دامن زد که بلافاصله این سوال تکذیب شد و مشخص شد رویه و تصمیم دولت در خصوص واردات این گوشی وجود ندارد. تغییر کرد و حتی با ممنوعیت واردات مدل های بعدی، رویه سخت گیرانه تری اتخاذ شد، اما شایعه رفع ممنوعیت واردات این گوشی چندین بار تکرار شد، اشاره شد که آخرین بار در چند هفته اخیر بوده است.

طی یک ماه اخیر، فعالان این حوزه تلاش زیادی کرده اند تا دولت در مورد ممنوعیت واردات آیفون 14 تجدید نظر کند و اجازه دهد این گوشی مراحل ثبت قانونی را طی کند، اما نکته مهم این است که هیچ اشاره ای از انتشار مدل های آینده آیفون نشده است.

منافع مالی بازار

دبیر کنگره موبایل ایران ضمن انتقاد از تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون، درباره علت بازگشایی موضوع واردات آیفون 14 گفت: این بحث در یک ماه اخیر مجدداً از سوی شرکت ها و اتحادیه های واردکننده مطرح شده است. و برای اولین بار در نظرات فروشندگان دلیل ممنوعیت امکان اتصال این گوشی ها به شبکه اینترنت ماهواره ای است که البته این بحث انحرافی است.

محمدرضا عالیان با اشاره به مزایایی که فروشندگان و واردکنندگان مختلف از ممنوعیت واردات آیفون 14 طی یک سال گذشته به دست آوردند، افزود: معتقدم مطرح کردن مکرر این موضوع به ضرر مصرف کننده و تنها به نفع بازار است. زیرا هر بار که فروشندگان با بالا بردن ممنوعیت و استناد به این خبر مشکل را حل می کنند، خریداران را به ثبت نام این گوشی و فروش بیشتر این مدل گوشی به مصرف کنندگان امیدوار می کنند.

وی با اشاره به عدم نظارت در حوزه نیروی انتظامی در زمینه قیمت گوشی های بالای 600 دلار و سودهایی که برخی شرکت های واردکننده از این بابت کسب کردند، افزود: بخش بزرگی از شرکت های واردکننده در شرایطی که آیفون 13 دیگر تولید نمی شود، واردات گوشی های ریفربی شده و بسته بندی شده و عرضه محصولات ری لیبل در بازار با نرخ ارز آزاد سودهای کلانی به همراه داشته است، در حالی که طبق قانون، کالاهایی که با ارز حاصل از صادرات به کشور وارد می شوند باید با نرخ ارز سامانه سنا، اما این قانون تا یکی دو ماه پیش رعایت نمی شد.

رجیستر می‌شود یا خیر؟

علیرغم طرح چندباره رفع ممنوعیت واردات، دولت تا امروز به تصمیم خود پایبند بوده و افرادی که در سال گذشته آیفون 14 را از بازار یا به عنوان مسافر خریداری کرده اند همچنان منتظر قانونی شدن گوشی خود هستند. برخی دیگر منتظر ثبت نام فردا هستند تا گوشی های کمیاب خود را با دو برابر قیمت فعلی بفروشند.

اما دبیر کنگره سیار کشور معتقد است که این رویا فعلا محقق نخواهد شد. عالیان در این باره گفت: ثبت نام آیفون 14 در این زمان بی معنی است. چون گوشی های در دست مردم اکثرا قاچاق است و اگر فردا صبح دولت تصمیم بگیرد ممنوعیت واردات آیفون 14 را لغو کند، مکانیزمی برای ثبت این دستگاه ها وجود ندارد، زیرا این گوشی ها قاچاق محسوب می شوند و از نظر قانونی وارد نشده اند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا