سبک زندگی

پشت‌پرده تعطیلی فردا، گرمای هوا نبود، گول خوردیم!

بهترین: سرانجام پس از یک هفته شایعات و گمانه زنی ها، تمامی ادارات دولتی روز یکشنبه تعطیل شدند. البته دلیل این تعطیلی تداوم گرمای شدید و بی سابقه برای حفظ سلامت شهروندان و همچنین مدیریت مصرف انرژی است. قبلا گفته بودند که ترک خانه در روزهای شنبه و یکشنبه به دلیل تابش اشعه ماوراء بنفش به معنای قرار گرفتن در معرض سرطان است.

البته خیلی داغ است اما فکر می کنیم رسانه ها در این ادعا اغراق می کنند. ظاهرا مدیریت مصرف انرژی دلیل اصلی این تعطیلی است. نیازی به کتمان چیزی از دولت نیست زیرا می دانیم که کشور با مشکل جدی تامین برق یا به قول آقایان “نارضایتی” مواجه است. ما پایان این همه بازی را نمی فهمیم!

سیامک قاسمی از فعالان عرصه اقتصادی در این باره نوشت: حتما می دانید که دلیل تعطیلی های این روزها گرما و نگرانی گرمازدگی نیست، برق نیست آقا برق نیست! عدم تعادل برق در کشور به جایی رسیده است که با قطع برق واحدهای تولیدی مشکل حل نمی شود و تنها با تعطیلی کشور و کاهش مصرف می توان مشکل را حل کرد، مانند جاروکردن همین زباله ها در زیر زمین. فرش. ! پارسال دو سه روز اینطور بود، امسال ده روز و سال آینده احتمالا بیست روز و تا انزوای ایران و عدم سرمایه گذاری ادامه خواهد داشت، هر سال اوضاع بدتر می شود.

کاربری به نام حسن در پاسخ نوشت: پس چگونه به همسایه ها برق می فروشند؟ این وضعیت یقینا نتیجه بی کفایتی و کم کاری است نه نارضایتی.

پشت صحنه تعطیلات فردا گرمای هوا نبودما را گول زدند!

اما آزاده مختاری روزنامه نگار همچنان معتقد است: اگر این داده ها ایرانی بود، فکر می کردم صحبت از گرمای خطرناک هوا، علاوه بر تابش اشعه ماوراء بنفش سرطان زا، از دست دادن ذهن به دلیل عدم تعادل الکتریکی است، اما این داده های غیر ایرانی از یک وضعیت قرمز که تهدیدی برای زندگی مردم است. در روز دوشنبه نیز عدم تعادل انرژی وجود دارد، اما اشعه ماوراء بنفش کمتر است.

پشت صحنه تعطیلات فردا گرمای هوا نبودما را گول زدند!

پشت صحنه تعطیلات فردا گرمای هوا نبودما را گول زدند!

رضا پایش را وسط برجام گذاشته است: احتمالاً می دانید که دلیل مشکل عدم تعادل الکتریکی برجام است که مانع از توسعه انرژی هسته ای شد. بعد هم قرارداد پاریس بود که با ابتکار زنان مانع ساخت کارخانه شد… حالا کار دنیا زیر و رو شده، به جای اینکه مسئول بدی هایی که کرده اند، آنها هم شده اند. طلبکاران !!!

مهندس خرمی: این یکی دیگر از دلایلی است که گرانی آنها لزوما راه حل نیست: قیمت خدمات دولتی هر سال سه برابر شده و هزینه انرژی به جز بنزین، تقریباً بالاترین نرخ تورم را در کشور به ثبت رسانده است. داستان کنونی ماجرای جنایات پلیس است که ورود یا پارک کردن همه افراد را ممنوع می کند و افراد را به دلیل عدم رعایت قانون جریمه می کند.

مجید معین روزنامه نگار: علاوه بر فرسوده بودن شبکه انتقال برق و عدم همکاری دولت ها در مواجهه با کسری 17 هزار مگاواتی کشور، بخش خصوصی با تلاش و رایزنی های خود توانسته منابع مالی خوبی را در قالب EPCF جذب کند. اما مشکل عدم همکاری است. در حال حاضر ما فقط می‌توانیم از تعداد محدودی از کشورها تأمین مالی و فناوری دریافت کنیم و بسته به توافقات بین ما، دولت باید از طریق ضمانت‌نامه دولتی یا تعهد تأمین پرداخت کند. نفت که متأسفانه به دلیل رقابت در فروش نفت توسط برخی، عملاً جاده بسته است، کسی نیست که گوش کند، اما کجا کسی است که گوش کند و در این جاده، وقتی بخش خصوصی فشار آورده است، ادامه می دهند. با تلاش آنها فقط سنگ پرتاب می کنند.

پشت صحنه تعطیلات فردا گرمای هوا نبودما را گول زدند!

سام: بحث تولید نیست. موضوع میانگین راندمان 37 درصدی نیروگاه هاست. با همان مقدار گاز و گازوئیلی که می سوزانیم، اگر نیروگاه های ما حداقل استانداردهای جهانی را داشته باشند، می توانیم تقریبا دو برابر نیاز کشور برق تولید کنیم.

مصطفی معتقد است که مشکل تجهیزات بی کیفیت است: مشکل تولید برق کمبود برق نیست، برق هست و فراوان است، اما وقتی به دلیل شرایط اقتصادی خانواده ها مجبور به خرید لوازم خانگی از سری E و پایین تر هستند که دو برابر سری A برق مصرف می کنند. حتی در کمترین حالت مصرف برق همیشه کم خواهد بود، مشکل باید جای دیگری حل شود…

و افشین: حداقل 10 میلیارد دلار باید سالانه برای جبران کمبود برق سرمایه گذاری شود. اما در ده سال اخیر حتی یک ریال. رعایت الگوی مصرف مردم باعث 4 درصد مشکل می شود. حدود 15 درصد قطعی برق داریم. در ده سال آینده 15 درصد می شود 50 درصد و این یک فاجعه است!!

منبع:برترینها

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا