اخبار روز

پرونده مرحله دوم فروش تلفیقی خودرو بالاخره بسته شد


به گزارش مانی بان، ثبت نام در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو با تعیین زمان تعریف حساب پروکسی و واریز وجه از 20 اردیبهشت ماه ماه امسال با مدت 10 روز (تا 29 اردیبهشت ماه ماه) برای این منظور از سوم خرداد این ماه به طور رسمی ثبت نام متقاضیان واجد شرایط را آغاز می کند.

البته پس از پایان مرحله اول فروش خودروهای داخلی در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، بعدا فروردین ماه وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت (سیدرضا فاطمی امین) در حاشیه مراسمی از آغاز مرحله دوم فروش از طریق سامانه با شرایط مشابه مرحله اول از ساعت 16 اردیبهشت ماه ماه اعلام کرد که قدم اول این مرحله بیستم است اردیبهشت ماه ماه بود.

تنها تفاوت مرحله دوم فروش تلفیقی خودرو با مرحله اول، اضافه شدن طرح تعویض خودروهای فرسوده و انتخاب اولویت های پنج گانه از ابتدای ثبت نام بود. در این مرحله از فروش، برای مادران و مالکان خودروهای فرسوده و همچنین متقاضیان عادی، نیاز اصلی ایجاد یک حساب پروکسی به نام سازمان پشتیبانی بود.

در خصوص طرح تعویض خودروهای فرسوده نیز لازم به ذکر است که مالکان خودروهای فرسوده شرکت کننده در این طرح در صف خودروهای طرح معمولی قرار نخواهند گرفت و در ردیف متقاضیان قرعه کشی معمولی قرار نخواهند گرفت، بنابراین برای دریافت محصول خود اقدام کنید. در زمان کمتر؛ این طرح شامل کلیه شرایط عمومی و اختصاصی از جمله داشتن گواهینامه معتبر رانندگی، عدم خرید یا تحویل خودرو از خودروسازان ملی در 48 ماه گذشته، هر کد ملی خودرو و … بود. طبیعتاً شرط پلاک فعال به نام متقاضی محدودیت نبود و خودروی کارکرده مدل 2005 یا قبل از آن در نظر گرفته می شد و پلاک و سند خودروی کارکرده باید به نام می بود. از متقاضی

پس از پایان مهلت تعیین حساب پروکسی و واریز وجه در تاریخ 29 اردیبهشت ماه ثبت نام و انتخاب خودروها از ماه جاری آغاز شد، مرحله نظارت و ارسال اطلاعات از بانک ها به سامانه، تا بر اساس این اطلاعات به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، سایت سامانه از سوم به سامانه ارسال شود. 10 خرداد ماه برای ثبت نام یا ثبت نام درخواست اولویت خودرو پنج متقاضی فعال شد.

به این ترتیب اطلاعات متقاضیان تا روز سوم خرداد ماه به سیستم تخصیص و از همان روز (سه شنبه خرداد ماه) سایت سامانه ثبت نام داوطلبان واجد شرایط بازگشایی شد. اما سایت تا پنج صبح. خرداد ماه آشفته بود و از صبح جمعه (جمعه) خرداد ماه) به صورت رسمی برای ثبت نام خودروی متقاضیان فعال شده است تا بتوانند پنج خودروی ترجیحی خود را انتخاب و ثبت کنند.

در این مرحله از فروش خودرو، 23 محصول از چهار شرکت سایپا، مادیریم خودرو، کرمان موتور و فردا موتور به قیمت های کارخانه (مصوب شورای رقابت) برای سه گروه متقاضیان ثابت، مادر و صاحب خودرو عرضه شد.

محصولات گروه خودروسازی سایپا 11 (کوییک GX، کوییک جی ایکس آر، ساینا جی ایکس، ساینا جی ایکس اتوماتیک، ساینا جی ایکس دوگانه سوز، شاهین اتوماتیک و اطلس، همه با تاریخ تحویل شهریور 1402 به بعد و همچنین کوییک اتومات، ساینا اس، ساینا اس اتوماتیک و شاهین) در این مرحله ارائه می شود.

گروه صنعتی مدیران خودرو دارای شش محصول (آریزو 6 پرو، آریزو 5 توربو، تیگو 8 پرو، ایکس 55 پرو، ایکس 22 پرو و ​​ایکس 22 پرو توربو)، کرمان موتور دارای سه محصول (جک اس 3، جک جی 4 و کی ام سی جی 7) و فردا موتورز است. گروه همچنین دارای سه محصول (FMC SX5، FMC R5 و SUBA M4) است.

مراحل ثبت نام تا 10 خرداد ادامه یافت و در پایان مراحل پیگیری آغاز شد و ثبت نام شدگان تا هفدهم در لیست انتظار یا حق اولویت خرید قرار گرفتند. خرداد ماه، قرعه کشی اولویت با نظارت سازمان های نظارتی مربوطه انجام و نوبت ها مشخص خواهد شد.

همانطور که قول داده بود، 17 خرداد قرعه کشی ماه اولویت بندی با حضور دستگاه های نظارتی و متعاقباً از ساعت 18 تا 19 انجام می شود. خرداد ماه پیگیری شد و سپس لیست صف در اختیار خودروسازان قرار گرفت تا طبق برنامه تولید 24 خرداد باید ماه زمان تخصیص نهایی و در نهایت لیست اولویت های مشتریان و ترتیب تحویل خودروها مشخص شود.

پس از بارگذاری نتایج نوبت های متقاضیان از ساعت 20:00 روز بیست و چهارم خرداد 100 میلیون تن وجوه در حساب وکلای مردم از صبح بیست و پنجم مسدود شده است. خرداد ماه درو شد.

پس از اعلام نتایج، موارد متعددی از جمله عدم تخصیص به تعدادی از افرادی که اولویت های پنج گانه را انتخاب کرده بودند، عدم تخصیص به متقاضیان طرح تعویض خودروی فرسوده و امکان تغییر در طرح تعویض خودرو مطرح شد. اولویت آنها مطرح شد.مشتریان مرحله اول به دلیل خالی بودن ظرفیت ایجاد شده به دلیل خروج چندین متقاضی.

در واقع 97 درصد از شرکت کنندگان در مرحله دوم فروش تلفیقی خودرو بر اساس برنامه زمان بندی تا پایان سال 1403 بر اساس برنامه تولید خودروسازان تعیین تکلیف شدند. سه درصد باقیمانده نیز متقاضیان خودروهای CKD از خودروسازان خصوصی بودند که به دلیل محدودیت های ایجاد شده و ظرفیت جذب نشده خودروسازان تخصیص ندادند، اما مقرر شد با رعایت اولویت، خودروی جدید را انتخاب کنند. جایگزینی برای آنها در شهریور ماه ارائه خواهد شد.

همچنین با توجه به لزوم اصلاح اطلاعات متقاضیان این طرح، نتایج تعیین متقاضیان طرح تعویض خودروهای فرسوده، با کمی تاخیر نسبت به نتایج طرح عادی و مادران، در روز 29 خرداد ماه اعلام شد.

گفتنی است، بر اساس اعلام مدیر سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو، 112 هزار متقاضی واجد شرایط در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو در طرح جوانان شرکت کردند که تمامی آنها قطعاً به آنها ماشین اختصاص داده شده است. همچنین 20000 نفر برای ثبت نام در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده درخواست دادند و 19000 نفر از متقاضیان خودروهای فرسوده پذیرفته شدند.

در نهایت همانطور که وعده داده شده بود، بر اساس ظرفیت ایجاد شده توسط خودروسازان در پی افزایش تولید، سه درصد از متقاضیانی که در مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش و نوبت دهی خودرو تعیین نشده بودند. شهریور تا 9 شهریور این ماه با عرضه 9 مدل خودرو از دو شرکت خودروسازی در بازار بازگشایی شد، بنابراین بازماندگان مرحله دوم نیز با حفظ اولویت شیفت ثبت نام خود را به پایان رساندند.

در این بازگشایی کلیه متقاضیان محصولات دو شرکت خودروسازی که موعد تحویل آنها در فصول آتی یا ۱۴۰۳ بود نیز می توانستند در سامانه اقدام کنند. ضمناً در این مرحله دو گروه مذکور (افرادی که هیچ خودرویی به آنها واگذار نشده و مالکان نیمه دوم سال 1402 و 1403) می توانستند خودرو را از همان شرکت واگذار کنند.

در نهایت نتایج تخصیص این افراد که خودروی خود را در این بازگشایی انتخاب کرده بودند؛ شنبه این هفته (11 شهریور ماه) تعیین و اعلام شد؛ این خودروها با توجه به اولویت گذشته و با توجه به فراخوان خودروسازان در قالب فوق العاده (سه ماهه) تحویل مشتریان می شود.

پس از مشخص شدن نتایج سه درصد باقیمانده از متقاضیان مرحله دوم، سرانجام پس از گذشت حدود چهار ماه از آغاز مرحله دوم، پرونده مرحله دوم در نهایت بسته شد.

اما همانطور که قبلا توسط مدیر سامانه تخصیص یکپارچه خودرو اعلام شده بود، با تکمیل و تخصیص فرآیند مرحله دوم سامانه یکپارچه و پایان مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو، (با توجه به ادامه فرآیند فروش یکپارچه خودرو) برنامه ریزی برای اجرای مرحله سوم آغاز خواهد شد.

منبع: ایسنا


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا