اخبار روز سینما

پرونده ای برای نقش های کمدی احمد مهرانفر در سینما و تلویزیون به بهانه «خجالت نکش 2» | طنزهای آقای طناز از «ارسطو» تا «قنبر»

احمد مهرانفر از جمله بازیگرانی است که در کارنامه اش آثاری جدی و کمدی به چشم می خورد. در واقع او قبل از اینکه با بازی ارسطو در «پایتخت» به شهرت برسد، با ایفای نقش های جدی مورد توجه سینماگران قرار گرفته بود. پس از پایتخت حضور او در عرصه کمدی پررنگ‌تر شد و در بسیاری از فیلم‌های کمدی بسیار موفق ساخته شده در سال‌های اخیر حضور داشت. این روزها در حالی که «پایتخت 7» اکران می شود و مهرانفر در نقش ارسطو جلوی دوربین رفته است، با بازی طنز قنبر در «خجالت نکش 2: جدایی» جایگاه ویژه ای در سینماها کسب کرده است. قنبر از صنم».

به گزارش بازتاب آنلاین، «خجالت نکش 2» به کارگردانی رضا مقصودی شانزدهم. خرداد عرضه شد و در کمتر از یک ماه 42 میلیارد فروخت. این فیلم با میانگین فروش هفتگی 12 میلیارد تومب اکنون در رتبه دوم فروش هفتگی قرار دارد. به بهانه اکران این فیلم نگاهی داریم به نقش های طنز این بازیگر در فیلم ها و سریال های مختلف.

احمد مهرانفر با نقش آفرینی «ارسطو» در سریال «پایتخت» جایگاه خود را در بازیگری تثبیت کرد.

احمد مهرانفر پیش از این در سریال پایتخت، در بسیاری از فیلم ها و سریال ها مانند «درباره الی»، «اقلیما»، «یک عاشقانه ساده» و… نقش ارسطو را بازی کرده بود اما چندان معروف نبود. نقش ارسطو در «سرمایه» نقطه عطف آثار تصویری او بود. بخش مهمی از محبوبیت «سرمایه» توسط زوج نقی و ارسطو شکل گرفت. ارسطو پسر عموی نقی بود که از فصل اول روی کامیون کار می کرد و به عنوان شخصیتی عاشق پیشه و علاقه مند به ازدواج معرفی شد. هر دختری که تلاش می کرد شکست می خورد و اوضاع طوری پیش می رفت که او تنها می ماند. بحث ها و اختلاف نظرهای ارسطو و نقی از نکات جالب این سریال است.

قسمت دوم فیلم
موفقیت شخصیت «خنجری» در سریال «شاهگوش» باعث شد تا یک اسپین آف بر اساس این شخصیت ساخته شود.

پس از موفقیت مهرانفر در «پایتخت»، در سریال «شاهگوش» داود میرباقری نیز نقش جذاب خجری را بازی کرد. سرباز ساده ای که زود عاشق می شد، زیاد حرف می زد، گیج و دست و پا چلفتی بود و… این خصوصیات در کنار ظاهر خاصش و البته طرز حرف زدنش، از او شخصیتی محبوب ساخت. تا جایی که حرف هایش رایج شد و تا مدت ها ادامه پیدا کرد. مهم این است که چند سال پس از موفقیت «شاهگوش»، مجید صالحی اسپین آف «صالحی در از خانه» را بر اساس دو شخصیت خنجری و زهرا به همراه بابازی احمد مهرانفر و هادی کاظمی در «شاهگوش» تولید کرد. سریالی که البته کار بسیار موفقی بود. نبود.

قسمت دوم فیلم
«قنبر» در فیلم «خجالت نکش» یکی از شخصیت های موفقی است که مهرانفر با موفقیت در آن بازی کرده است.

مهرانفر پس از بازی در چند فیلم کمدی روستایی مانند «ایران برگر» و «علی البدل» که از آثار قوی در کارنامه این بازیگر محسوب نمی شد، در کمدی «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی به ایفای نقش پرداخت. نقش سه او مردی از مردم به نام قنبر ظاهر شد. قنبر مردی ساده و میانسال بود که پس از سکونت فرزندانش با یک عروس و یک نوه تصمیم گرفت به حرف های رئیس جمهور گوش دهد و دوباره بچه دار شود. موقعیت های کمدی فیلم برگرفته از ماجرای آخرین بارداری قنبر بود و مهرانفر توانست در نقش فردی چند سال بزرگتر از او جا بیفتد. یکی دیگر از جنبه های مهم نقش او در این فیلم تسلط بر لهجه بدیع بود.

قسمت دوم فیلم
فیلم «دینامیت» در دوران کرونا توانست به سالن‌های نیمه‌بسته جان بدهد.

احمد مهرانفر در سال 1396 در فیلم دینامیت با پژمان جمشیدی زوج موفقی تشکیل داد. فیلمی که در سال 1400 به موفقیت بزرگی در گیشه دست یافت.«دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی مضمون جدیدی نداشت و قرار دادن یک فرد مذهبی در موقعیتی کاملا متضاد پیش از این دستمایه بسیاری از کمدی ها بوده است. بخش مهمی از موفقیت فیلم «دینامیت» مدیون بازی زوج پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر بود. با گریم متفاوت و لحن جدیدی که برای خود به عنوان دو مذهبی ایجاد کرده بودند، در موقعیت هایی قرار گرفتند که قبلاً آنها را ندیده بودیم. مهرانفر شخصیت متعادل تری نسبت به جمشیدی بازی می کرد و گهگاه نرمی خاصی از خودش نشان می داد که در مقابل لجبازی اش جالب به نظر می رسید.

قسمت دوم فیلم
«اینفرادی» یکی از پرفروش ترین فیلم های کارنامه احمد مهرانفر است.

پس از «دینامیت» بازی بهرام در کمدی «انفرادی» با استقبال خوبی مواجه شد. او این بار در موقعیت های کمدی جذاب با رضا عطاران و مهدی هاشمی بازی می کند. داستان درباره سه نفر از سه قشر مختلف اجتماعی بود که سرمایه اندک خود را در یک موسسه اعتباری مالی سرمایه گذاری می کنند. اما به دلیل کلاهبرداری این موسسه مجبور می شوند جایی برای خوابیدن و غذا خوردن پیدا کنند. بنابراین تصمیم می گیرند کارهایی را انجام دهند تا پلیس آنها را دستگیر کند تا حداقل شش ماه راحت در زندان بمانند و اتاق و غذا داشته باشند. آنها همه کار می کنند، اما پلیس نمی خواهد آنها را دستگیر کند. مهرانفر در این فیلم با گریمی متفاوت ظاهر شد و نسبت به دو شخصیت دیگر خرابکاری بیشتری انجام داد.

قسمت دوم فیلم
«آهنگ برای دو نفر» در زمان اکران در سال 1402 فروش نسبتا خوبی داشت.

مهرانفر سال گذشته در فیلم «آهنگ دوفار» با فرزاد فرزین همبازی شد و در میدان حاضر شد. اگرچه همکاری آنها باعث موفقیت آن در باکس آفیس شد، اما کمدی قابل قبولی از آب درنیامد.

سال گذشته با همراهی نوید محمدزاده یکی او یکی از موفق ترین نقش های خود را در سریال «بازیگر» به کارگردانی نیما جاویدی بازی کرد. درست است که نمی توانیم «بازیگر» را در زمره کمدی های رایج قرار دهیم، اما مهرانفر و محمدزاده با درک ژانر این کمدی، می دانستند چگونه به بهترین شکل با آن کنار بیایند. اختلافات او با شخصیت علی که در قالب شخصیت های داستانی فرو رفته بود و به طور کلی تلاش هایی که برای به دست آوردن دل دختر مورد علاقه اش انجام داد، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این سریال در چندین جشنواره بین المللی با استقبال خوبی روبرو شد.

قسمت دوم فیلم
احمد مهرانفر طنز ظریفی در بازی در سریال «بازیگر» داشت.

مهرانفر هم اکنون با قسمت دوم «خجالت نکش» با عنوان «جدایی قنبر از صنم» وارد اکران می شود. او این بار نقش مردی را بازی کرده که به سن خود رسیده و مدام تحت تاثیر حرف دیگران تصمیمات عجیبی می گیرد. اختلاف او با همسرش صنم و لجبازی او باعث شده تا موقعیت های کمدی خنده داری به وجود بیاید. او این بار بر لهجه خود مسلط شده و توانسته شخصیتی دوست داشتنی خلق کند.

«خجالت نکش 2: جدایی قنبر از صنم» به کارگردانی رضا مقصودی با بازی شبنم مقدمی، احمد مهرانفر، بهاره کیان افشار، بهرنگ علوی و… اکران سینماست.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا