دانستنی ها

پرهیز از غذاهای گرم در تابستان

سید مهدی میرغضنفری با اشاره به اینکه رژیم غذایی در طب ایرانی مقدم بر درمان است، گفت: برای حفظ سلامت در فصل تابستان باید مراقب غذاهای مصرفی باشیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در فصل تابستان افراد با مزاج گرم و خشک بیشتر در معرض آسیب هستند زیرا این افراد به دلیل مزاج گرم و خشک و همچنین در فصل تابستان بیشتر در معرض خطر هستند. بنابراین در این فصل به خصوص فلفل و از تمام غذاها و نوشیدنی هایی که دمای بدن را افزایش می دهند و باعث خشکی بدن می شوند باید تا حد امکان پرهیز کرد، از جمله غذاهای تند مانند زنجبیل، دارچین، زعفران، سس های تند، سبزیجات تند مانند خردل. سیر، پیاز، ترخون، نعناع، ​​تره، شاهی، شوید نیز شور و شیرین است.

وی افزود: بهتر است از غذاهای گیاهی ساده خام یا بخارپز، بدون ادویه و شیرین کننده های قوی استفاده شود.

معاون درمان و پیوست وزارت بهداشت ایران ادامه داد: افراد گرم مزاج در مصرف نمک و غذاهای شور و همچنین چیپس شور، آجیل شور و تنقلات مشابه در ماه های تابستان دقت کنند. فصل

میرگزانفری تصریح کرد: بیشتر مغزها مزاج گرم و خشک دارند و همه افراد به ویژه افراد دارای مزاج گرم و خشک نباید در مصرف زیاده روی کنند. سرخ کردن، کباب کردن و کباب کردن نیز باعث گرما و خشکی می شود. به همین دلیل در مصرف غذاهای تهیه شده با این روش ها نباید زیاده روی کرد و در صورت امکان غذاها را ساده یا خام و پخته تهیه کرد.

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردو نیز بیان کرد: شیرینی ها نیز به سرعت باعث عصبانیت می شوند، بنابراین نباید از شیرینی، شکلات و حتی شیرینی های طبیعی مانند عسل، کشمش، کشمش و میوه های شیرین مانند انجیر استفاده کرد. نارگیل، موز، خربزه و آناناس باید در تابستان به میزان متعادل مصرف شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردو اضافه کرد: توصیه می شود با توجه به دمای بالای آن در ماه های تابستان کمتر گوشت قرمز مصرف شود به ویژه گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین که حرارت بسیار بیشتری نسبت به گوشت بره دارند. همچنین گوشت شتر به دلیل گرما و خشکی زیاد نباید به طور معمول مصرف شود.

میرگزانفری با اشاره به پرهیز از مصرف غذاهای گرم مانند فسنجان، گردو و کنجد توصیه کرد: در فصل تابستان از غذاهای خنک مانند عیار خیار، ماست، خیار و مقداری نان، سبزیجات سرد مانند خیار، کاهو، کدو سبز آب پز ( سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج.

وی ادامه داد: بهتر است غذاهای مصرفی در ماه های تابستان طبخ و آب پز شوند و از کبابی و سرخ کردن غذاهایی که سبزیجات سرخ شده ندارند مانند سوپ و خورش سبزی و حبوبات و حبوبات کم پرهیز شود. گوشت زیاد نباشد، کمی ترش کنید، مثلاً گور، آبغوره، با آبلیمو، لیمو، پرتقال تهیه کنید.

وی همچنین با بیان اینکه مصرف مرکبات و میوه های شیرین مانند آب زرشک و شاه توت، شاه توت، تمشک، سیب ترش، گیلاس، گوجه سبز، انار، شوید، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ فروت نیز مفید است، گفت: سالاد مصرف (کاهو، خیار، آبلیمو) در این فصل مفید است زیرا مزاج سردتری دارند. همچنین مصرف ترشی ها در این فصل به شرط تند نبودن توصیه می شود که در این صورت دمای آنها بالا می رود.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت، وی نوشیدن آب و لبنیات به مقدار کافی در فصل تابستان را مفید دانست و گفت: مصرف روزانه لیموترش برای افراد بدخلق توصیه می شود. این میوه گرما و رطوبت بدن را کاهش می دهد، التهاب داخلی کبد را کاهش می دهد، خون را رقیق می کند و در هضم غذاهای چرب، شیرین و سنگین مفید است.

میرگزانفری مصرف گوشت سفید را در این فصل مناسبتر از گوشت قرمز عنوان کرد و افزود: گوشت سفید (مانند مرغ و ماهی) حرارت کمتری دارد به ویژه ماهی با مزاج سرد و مرطوبی که دارد برای این فصل بسیار مناسب است. نباید زیاد سرخ شود و ادویه تند به آن اضافه نشود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا