اخبار روز

پرندگان شهر مخازن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک هستند

قرار گرفتن در معرض باکتری ها در محل های دفن زباله و رودخانه های آلوده می تواند شیوع بیماری در پرندگان شهری را توضیح دهد.

به گزارش ایسنا، اردک ها و کلاغ های شهری می توانند پل ارتباطی ما با طبیعت باشند، اما دانشمندان دریافته اند که پرندگان وحشی که در نزدیکی افراد زندگی می کنند دارای سطوح بالاتری از باکتری ها در بدن خود هستند که در برابر آنتی بیوتیک های مهم مقاوم هستند.

به گفته Wired، مقاومت ضد میکروبی در درجه اول به دلیل استفاده بیش از حد از داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها در انسان و حیوانات ایجاد می شود. این نگران کننده و جدی است. بر اساس داده های سال 2019، تقریباً 4.95 میلیون مرگ در سراسر جهان مربوط به مقاومت ضد میکروبی باکتریایی است که 1.27 میلیون مورد آن مستقیماً به این مقاومت نسبت داده می شود.

محققان می‌گویند گونه‌های پرندگان وحشی که معمولاً در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند، مخزن باکتری‌هایی با ویژگی‌های مقاومت متمایز در برابر داروهای مختلف هستند. ساموئل شپرد، محقق در موسسه تحقیقات ضد میکروبی اینئوس آکسفورد، گفت: آنچه که ما می بینیم اساساً ژن هایی هستند که در برابر عوامل ضد میکروبی مورد استفاده برای درمان عفونت های انسانی مقاومت می کنند.

این گروه تحقیقاتی معتقد است یافته های آنها مهم است زیرا پرندگان وحشی می توانند مسافت های قابل توجهی را طی کنند. شپرد گفت: “نگرانی اصلی این است که این پرندگان می توانند باکتری های مقاوم به ضد میکروبی را به پرندگانی که برای خوردن توسط انسان ها در نظر گرفته شده اند منتقل کنند.”

شپرد و همکارانش ژنوم باکتری ها را در 700 نمونه آب از 30 گونه پرنده وحشی در کانادا، فنلاند، ایتالیا، لیتوانی، ژاپن، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده تجزیه و تحلیل کردند.

این گروه تحقیقاتی به طور خاص وجود گونه های مختلف باکتری Campylobacter jejuni را که در پرندگان به عنوان بخشی طبیعی از میکروبیوم روده آنها یافت می شود، بررسی کرد. چنین باکتری هایی عامل اصلی گاستروانتریت در انسان هستند. آنتی بیوتیک ها معمولا فقط در موارد شدید این بیماری استفاده می شوند.

شپرد خاطرنشان کرد که به طور کلی فرض بر این است که هر پرنده وحشی دارای سویه ای از کمپیلوباکتر ژژونی است و آن سویه به آن گونه اختصاص داده می شود. با این حال، محققان دریافتند که پرندگان وحشی که در محیط‌های شهری ظاهر می‌شوند، دارای گونه‌های بسیار بیشتری از Campylobacter jejuni نسبت به پرندگانی هستند که در نزدیکی انسان زندگی نمی‌کنند. علاوه بر این، سویه‌های گونه‌های ساکن شهر حاوی حدود سه برابر ژن‌هایی بودند که منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شوند.

به گفته محققان، پرندگان وحشی می توانند باکتری های مقاوم به ضد میکروبی را به روش های مختلف جمع آوری کنند. برای مثال، مرغ‌های دریایی و کلاغ‌ها در محل‌های دفن زباله کمین می‌کنند، اما اردک‌ها و غازها ممکن است میکروب‌ها را از رودخانه‌ها و دریاچه‌های آلوده به فاضلاب انسانی جمع‌آوری کنند.

این تحقیق در مجله Current Biology منتشر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا