اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

پرسروصداترین حیوان جهان کدام است؟

درحالی‌که موسیقی آرامش‌بخش متن برنامه‌ی مستند حیات‌وحش ممکن است چیز دیگری را نشان دهد، طبیعت درواقع بسیار پر سروصدا است. اما در میان این همه سروصدا، صدای کدام جانور از همه بلندتر است؟

به گزارش زومیت، مبارزه برای عنوان بلندترین صدا در دنیای حیوانات در اقیانوس شروع می‌شود و اگر قبلا این موضوع را در اینترنت جست‌وجو کرده باشید، احتمالا با دو پاسخ متفاوت یعنی نهنگ عنبر و نهنگ آبی رو‌به‌رو شده‌اید.

درحالی‌که نهنگ آبی ممکن است بزرگ‌ترین جانور کره زمین باشد، این نهنگ عنبر است که جایزه بلندترین صدا را می‌گیرد، گرچه پاسخ این سوال که صدای نهنگ عنبر چقدر بلند است، کمی پیچیده‌تر از چیزی است که در ابتدا به‌نظر می‌رسد. برای توضیح علت این امر، باید به فیزیک صدا بپردازیم.

صداشناسی زیر آب

اغلب سعی می‌کنیم شدت صدا را به شکل دسی‌بل تعیین کنیم، اما صدا در زیر آب رفتار متفاوتی نسبت به هوا دارد. آب متراکم‌تر از هوا است و صدا در آن سریع‌تر حرکت می‌کند و این امر وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.

در بین حیوانات، نهنگ عنبر بلندترین صدا را تولید می‌کند

دسی‌بل نمایانگر واحد اندازه‌گیری شبیه یارد یا متر نیست، بلکه یک مقدار فشار در مقیاس دسی‌بل نسبت فشار اندازه‌گیری‌شده و فشار مرجع را بیان می‌کند. از سوی دیگر، فشار مرجع در هوا با فشار مرجع در آب متفاوت است. بدین ترتیب، ۱۰۰ دسی بل در آب با ۱۰۰ دسی‌بل در هوا یکسان نیست.

برای مقایسه دقیق‌تر دسی‌بل زیر آب با دسی‌بل در هوا، باید اندکی از مقدار دسی‌بل زیر آب را کم کنیم. گرچه بحث‌هایی در مورد بهترین راه برای انجام این کار وجود دارد، معمولا توصیه می‌شود که ۶۱٫۵ دسی‌بل را کم کنیم: ۲۵٫۵ دسی‌بل برای درنظر گرفتن اختلاف در فشار مرجع و ۳۶ دسی‌بل برای در نظر گرفتن تفاوت در چگالی و سرعت صوت بین هوا و آب.

بلندترین صداهای تولیدشده توسط یک نهنگ عنبر (صدهای کلیک کوتاه) در اندازه ۲۳۶ دسی‌بل زیر آب ثبت شده است. اگر آن را تبدیل کنید، معادل ۱۷۴٫۵ دسی بل در هوا به دست می‌آید و صدای آن‌ها بر ۱۴۰ دسی‌بل تولیدشده توسط موتور جت غلبه خواهد کرد.

اگر در اینترنت جست‌وجو کنید، خیلی از منابع به شما می‌گویند بلندترین صدایی که نهنگ آبی تولید کرده، حدود ۱۸۸ دسی‌بل است که بدون بررسی، این حیوان را بالاتر از نهنگ‌های عنبر به‌عنوان پرسروصداترین حیوان جهان قرار می‌دهد.

اما اگر متون علمی دانشگاهی را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که مانند اندازه‌گیری‌های اولیه‌ی نهنگ عنبر، این مقدار مربوط به زیر آب است. شدت معادل صداهای نهنگ آبی در هوا ۱۲۶٫۵ دسی‌بل است. بدین ترتیب نهنگ‌های آبی پس از نهنگ‌های عنبر، جایگاه دوم را تصاحب می‌کنند. بااین‌حال، یک جانور خشکی‌زی با صدای بلند خود بین این دو نهنگ قرار می‌گیرد.

بلندترین صدا در کل سلسله حیوانات

همان‌طور که تمام والدین کودکان نوپا می‌دانند، لازم نیست خیلی بزرگ باشید تا صدای بلندی داشته باشید. ساکنان کوچک‌تر اقیانوس‌ها مانند میگوهای تپانچه‌ای می‌توانند صداهایی در سطح کنسرت راک تولید کنند درحالی‌که نوعی ماهی که به‌سختی بزرگ‌تر از دانه نخود است، می‌تواند صداهایی با شدت قطار درحال عبور از خود درآورد.

در خارج از آب، اگر قصد بازدید از زیستگاه میمون‌های جیغ‌کش را داشته باشید، بهتر است گوش‌گیر نیز با خود ببرید. این نخستی‌سانان بلندترین صدا را در بین حیوانات خشکی‌زی تولید می‌کنند و در کل در مقام دومین صدای بلند در کل سلسله حیونات قرار می‌گیرند. جیغ‌های آن‌ها می‌تواند به شدت ۱۴۰ دسی‌بل برسد و از ۵ کیلومتر دورتر شنیده می‌شود.

وقتی میمون‌های جیغ‌کش، جیغ می‌کشند، مطئمنا دوست نخواهید داشت کنار آن‌ها باشید؛ ۱۴۰ دسی‌بل شدت صدایی است که با آن موتور جت از زمین بلند می‌شود و ۱۰ دسی‌بل بالاتر از آستانه‌ای است که در آن صدا برای گوش انسان دردناک می‌شود.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا