اخبار روز

پرده برداری سیاهکلی از واردات خودروهای فرسوده / مردم بیش از 60 میلیارد دلار ارز در خانه های خود دارند!

به گزارش پی ام آپ، لطف الله سیاهکلی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی مخالفان تصویب لایحه واردات خودروهای فرسوده که آن را عامل از بین رفتن منابع ارزی کشور می دانند، گفت: اگر فردی ارز داشته باشد. می تواند واردات انجام دهد. در حال حاضر ایرانی ها بیش از 60 میلیارد دلار ارز در خانه های خود دارند و  می توانند با ارز داخل منزل خود خودرو وارد کنند.

وی با طرح این سوال که چرا باید برای واردات خودرو از ارز دولتی استفاده شود؟ وی افزود: دولت موظف به ایجاد رقابت در بازار خودرو است که در دو بخش یکی کیفیت و دیگری قیمت خودرو اجرا می شود. زمانی که این خودرو به بازار عرضه شد قیمت برخی از مدل های آن به 3 میلیارد تومان رسید در حالی که قیمت واقعی آن 700 میلیون تومان بود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: با تصویب لایحه تنظیم خودرو در مجلس که با اصلاح قانون قبلی و آزادسازی واردات خودروهای فرسوده، قیمت خودرو کاهش و کیفیت آن بالا می رود.

سیاهکلی با اشاره به اینکه با این اقدام خودرو به قیمت واقعی می رسد و نه قیمتی که دلال در کف بازار تعیین می کند، خاطرنشان کرد: به نظر من تعرفه واردات خودروی فرسوده باید از 20 درصد شروع و حداکثر 100 درصد باشد. و هر چه تعداد سیلندرها یا قدرت خودرو افزایش یابد، به دلیل افزایش مصرف سوخت آن، دولت ممکن است حقوق گمرکی واردات را افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید به تدریج عوارض گمرکی خودروهای وارداتی را افزایش دهیم، افزود: گمرک ابزار مناسبی برای حمایت از تولید داخلی است تا خودروسازان بتوانند ارزآوری داشته باشند و کیفیت تولید داخل را ارتقا دهند.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: اگر تعرفه گمرکی واردات خودرو بر اساس مصرف بنزین باشد، بسیار خوب است و می توانیم میزان مصرف بنزین را مدیریت و کنترل کنیم. خودروهایی که کمتر از 6 تا 7 درصد سوخت مصرف می کنند باید حقوق ورودی آنها زیر 30 درصد باشد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا