اخبار روز

خبر خوش برای رایانه بگیران! /‌پرداخت 2 یارانه معیشتی و نقدی جدید برای مردم!

​به هدف حمایت از معیشت و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه، دولت سیزدهم از سال گذشته تاکید بر افزایش یارانه نقدی برای دهک‌های مختلف داشته و با هدف کاهش فاصله قدرت خرید و تورم، این یارانه‌ها را افزایش داده است. اما پس از یازده سال و پنج ماه، دولت سیزدهم با وداع یارانه ۴۵ هزار تومانی، از این سیاست خداحافظی کرد.

به گزارش پی ام آپ، یارانه نقدی راهکاری بود که دولت دهم در سال ۱۳۸۹ اتخاذ کرد و به ازای هر خانوار ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان واریز کرد. دولت ها در 153 ماه گذشته همواره یارانه را بدون وقفه پرداخت کرده اند که البته هزینه های هنگفتی را نیز به آنها تحمیل کرده است.

البته میزان یارانه نقدی در دولت سیزدهم از 45 هزار و 500 تومان به 300 هزار و 400 هزار تومان برای دهک های چهارم تا نهم و اول تا سوم افزایش یافت و دولت را تحت فشار مضاعفی قرار داد.

زیرا طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان ارشاد یارانه ها که مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود به آن اشاره کرده است، از ابتدای پرداخت یارانه نقدی تا اردیبهشت ماه سال گذشته با در نظر گرفتن یارانه های 300 و 400 هزار تومانی برای دهک های مختلف، دولت هر سال حدود 41 میلیارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم کرد.

اما این مبلغ با افزایش یارانه در سال گذشته 18 برابر زیاد شد زیرا دولت سیزدهم تنها در سال 1401 حدود 738 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم هزینه کرد.

اگرچه در سال های قبل از دولت سیزدهم، دولت قبل با عناوین مختلف از یارانه کمک معیشتی گرفته تا سبد کالا و وام و کمک بلاعوض در دوران کرونا سعی در کاهش شکاف بین قدرت خرید مردم و تورم داشت، اما میزان یارانه نقدی هرگز افزایش نیافته است.

اما دولت سیزدهم با تحمل فشار 18 برابری، بار افزایش یارانه نقدی را به دوش کشید و از دو ماه گذشته یارانه دهک های اول تا سوم ابتدا به 480 هزار تومان افزایش یافت و در نهایت به 520 هزار تومان افزایش یافت.

البته شرط این افزایش یارانه خرید کالابرگ توسط ذی نفعان آن و در قالب شرایط اعلام شده بود، اما با این اقدامات دولت سیزدهم تلاش کرد شکاف تورمی تاخت و تاز سال های اخیر را به زور از بین ببرد. ماه هایی که به گفته رئیس کل بانک مرکزی بیش از 40 درصد وارد کانال شده بود تا مردم کمتر خرید  کنند.

زیرا نرخ تورم در سال 1389، اولین سال پرداخت یارانه، 12.4 درصد بود که طی سالهای بعد افزایش یافت. اما در دولت قبل و تا سال 1396 نرخ تورم کاهش یافت و از سال 1397 تا سال گذشته نرخ تورم مدام در حال افزایش بود و هر سال شاهد افزایش آن بودیم. به همین دلیل می توان گفت دولت یارانه ها را 18 برابر کرد تا شکاف افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم را پر کند.

360 هزار تومان معیشتی به حساب خانوار واریز می شود

وزیر کار با بیان اینکه طرح تشویقی 80 هزار تومانی یارانه خرید 70 درصدی کالا موفق نبود، گفت: با اختصاص 50 درصد از مبلغ یارانه به خرید کالا، یارانه تشویقی خواهیم داد. 120 هزار تومان.

وزیر کار با بیان اینکه طرح تشویقی 80 هزار تومانی یارانه خرید 70 درصدی کالا موفق نبود، گفت: با اختصاص 50 درصد از مبلغ یارانه به خرید کالا، 120 هزار تومان یارانه تشویقی خواهیم داد.

کمک هزینه معیشت با مبلغی بیشتر از دوره های قبل پرداخت می شود. سال گذشته به ازای هر نفر 55 هزار تومان پرداخت شد. آخرین اخبار یارانه معیشتی در سال جدید را با هم مطالعه می کنیم.

سید صولت مرتضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات نسبتاً اندک در اعتبار طرح کاتالوگ الکترونیک و عدم تغییر یارانه نقدی در مواجهه با افزایش قیمت محصولات اساسی نسبت به سال گذشته گفت: این سوال در مورد اقتصاد کلان و معیشت مردم است اما به صورت میدانی بر عهده وزارت کار است، کاتالوگ بستری برای سامانه به منظور تسهیل در ارائه کاتالوگ الکترونیکی است. این بدان معناست که علاقه مندان به خرید کالا به جای کمک هزینه نقدی می توانند به راحتی این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این یک تکلیف قانونی برای ماست، گفت: این کار از ابتدای سال 1401 در دستور کار دولت قرار گرفت و زیرساخت ها توسط دولت مهیا شد. از دی ماه 1401 در استان های مختلف پروژه الکترونیک کالابرگ به صورت آزمایشی در استان های مختلف و سپس در سطح کشور اجرا شد.

مرتضوی افزود: اجرای این طرح اقبال مردم را نداشت و دلیل آن هم این بود که مردم سایر نیازهای خود را نیز با این یارانه پوشش دادند. مثلاً از مبلغ یارانه برای حمل و نقل، درمان، مسکن و سایر نیازها استفاده کردند. بنابراین در اولین قدم اعلام کردیم که هرکس 70 درصد یارانه شما را خریداری کند 80 هزار تومان یارانه تشویقی دریافت خواهد کرد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به موضوعاتی که در ابتدا به آن اشاره کردم این طرح اقبال مردم را نداشت. در نتیجه ما یک رویکرد اصلاحی در پیش می گیریم. بنابراین این رقم را از 70 درصد به 50 درصد کاهش دادیم، یعنی اگر فردی که 400 هزار تومان یارانه می گیرد، 200 هزار تومان از 11 کالای مشخص شده را خریداری کند، 120 هزار تومان به یارانه او اضافه می شود.

وی افزود: این اقدام برای این است که بتوانیم شکاف هایی را سفارش دهیم و در عین حال کالری مورد نیاز خانواده را تامین کنیم تا فقر تغذیه ای در جامعه به ویژه در دهک های پایین وجود نداشته باشد. بنابراین پیش بینی منابع انجام شده و تامین آنها نیز به طور کامل انجام شده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در طرح کاتالوگ جدید الکترونیک (یارانه تشویقی 120 هزار تومانی) افزایش یافته است، گفت: امیدواریم این طرح از استقبال عمومی بیشتری برخوردار شود و بتوانیم این سامانه را اجرا و راه اندازی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان افزایش یارانه نقدی گفت: آنچه قانونگذار تعیین کرده کالابرگ است. لازم به ذکر است در مواردی به دلیل پرداخت یارانه 300 یا 400 هزار تومانی به دلیل اینکه قانون کالابرگ را موظف کرده بود، توبیخ شدیم.

وزیر کار گفت: در حال حاضر در قانون بودجه 1402 موظف به ارائه لایحه هستیم. اگر مردم از کالابرگ استقبال نکنند، همچنان می توانند از کمک های نقدی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت برنامه ای برای افزایش یارانه نقدی ندارد، گفت: طرح الکترونیک کاملا اختیاری است و هیچ فردی را مجبور به خرید محصولات نمی کنیم. اما اعلام کردیم که اگر فردی 50 درصد یارانه خود را معادل 120 هزار تومان بخرد، یارانه بیشتری دریافت می کند. فعلاً این مرحله ای است که تعریف شده و امیدواریم در زندگی دهک های کم درآمد جامعه تأثیر خوبی داشته باشد.

ممکن است با 5 هزار تومان درآمد بیشتر در دهک دهم باشید

مرتضوی در پاسخ به سوالی درباره آزمون محدوده و ابهامات و گلایه هایی که گاهی در آن وجود دارد، گفت: واقعیت این است که موضوع اعشار چارچوب و قواعدی دارد. این قوانین بر اساس تعدادی از یافته ها است. مثلاً تعریف می شود که اگر شخصی خانه و ماشین داشته باشد و درآمدش بالای یک مقدار باشد دهک دهم است.

اما تفاوت ابتدای دهم با پایان دهم 9 میلی متر است و درآمد فرد از 4 تا 5 هزار تومان متغیر است. در هر صورت باید کنتور و استاندارد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افراد مخالف می توانند وارد سامانه شده و اطلاعات خود را ثبت کنند، گفت: در نهایت پس از بررسی نتیجه به آنها اطلاع رسانی می شود. اگر در این مرحله باز هم اعتراض دارید می توانید به ستاد وزارت کار یا ادارات کل استان ها مراجعه کنید و دوستان ما پاسخگوی شما خواهند بود.

وزیر کار تاکید کرد: اعشار و درصد داریم. ممکن است یک نفر در صدک 90 و یک نفر در صدک 89 باشد، فردی در صدک 89 یارانه دریافت می کند اما فردی که در صدک 90 یا 91 باشد یارانه نمی گیرد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا