به گفته پی ام آپ، تغییر در سپرده سهام عدالت سهام عدالت برای کمک به حمایت از مردم طراحی شده است. سهام عدالت برای سهامداران سود دارد سود جذاب از سهام عدالت به حساب افراد واریز می شود اخبار حقوق صاحبان سهام را با ما دنبال کنید.

سود عملکرد شرکت‌های غیرشرکتی مربوط به سال‌های 1398 تا 1400 و همچنین سود تخصیص نشده باقی‌مانده مربوط به سال‌های قبل از آزادسازی (قبل از 1399) به حساب سهامداران واریز می‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی طی اطلاعیه‌ای به اطلاع می‌رساند: با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر واریز سود مابقی سهام نزد این نمایندگی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کلیه سهامداران می‌باشند. بدینوسیله به اطلاع محترم می رساند «سود عملکرد شرکتهای سهامی مربوط به سالهای 1398، 1399 و 1400» و همچنین «باقیمانده سود تخصیص نیافته مربوط به سالهای قبل از آزادسازی (قبل از 1399)» به حساب سهامداران محترم سهام عدالت به نمایندگی از شرکت مذکو شرکت واریز شده است.

لذا شرکت تسویه وجوه مرکزی و سپرده گذاری اوراق بهادار، مرحله دوم سود مربوط به عملکرد 1400 شرکت سهامی عدالت را همزمان با واریز سود نزد این سازمان به حساب سهامداران محترم واریز می کند.

بر این اساس از کل مبلغ واریز شده توسط شرکت مذکور، مبلغ 255 هزار تومان برای سهامداران یک میلیون تومان و مبلغ 135 هزار تومان برای سهامداران 532 هزار تومان مربوط به سود سپرده خصوصی سازی است.

مدیرکل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار گفت: سهام سرمایه به عنوان ضمانت استفاده می شود و در حال حاضر مردم با ضمانت سهام سرمایه از بانک ها وام می گیرند. دو بانک ملی و تجارت تسهیلات با پشتوانه سهام ارائه می کنند.

مرداد سامانه تأیید الکترونیکی (هوشمند ستاره) از ماه گذشته راه اندازی شد و مقرر شد سهامداران بتوانند با ارزش سهام خود تسهیلات دریافت کنند و در واقع سهام آنها به وثیقه وام بانکی تبدیل شود و فراتر از آن امکان صدور نیز وجود دارد. وثیقه سهام برای دستگاه ها، اما با گذشت یک سال از راه اندازی این سامانه، بانک ها همچنان تمایلی به پشت نویسی سهام ندارند، در حالی که قرار بود سهام سرمایه نقش وثیقه ای را ایفا کند تا صاحبان آن بتوانند از وام های بانکی استفاده کنند.

«محمد باغستانی» مدیرکل شرکت سپرده گذاری مرکزی تسویه اوراق بهادار و وجوه (سمات) درباره همکاری بانک ها با سامانه ستاره برای وثیقه سهام و پرداخت تسهیلات با این وثیقه گفت: در حال حاضر بسیاری از بانک ها هستند. در حال مذاکره برای استفاده از این سیستم آنها سیستم هستند و برخی از بانک ها نیز از این احراز هویت استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه حتی بانک های خصوصی نیز در حال مذاکره برای استفاده از سامانه ستاره و استفاده از این امکان هستند، گفت: برخی بانک ها در حال پیاده سازی این سرویس در سامانه های خود هستند. اما اینکه این امکان از نظر تجاری چقدر ارزشمند و جذاب است و بانک ها چگونه باید این خدمات را اجرا کنند به سیاست های خود بانک مربوطه بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت قابل توجهی از مشتریان حقیقی و حقوقی البته به ویژه حقوقی تمایل به استفاده از این سرویس دارند و این می تواند ابزار مناسبی برای بانک ها محسوب شود.

باغستانی در پاسخ به این سوال که ارزش این سهام برای وصیت سهام چقدر باید باشد و کف ارزش در نظر گرفته می شود، تاکید کرد: در سامانه اعتبارسنجی کفی برای ارزش سهام وجود ندارد و حداقل ارزش بر اساس آن تعیین می شود. استراتژی بانک ها بر این اساس می توان تعداد سهام را به عنوان وثیقه برای تعداد معینی از تسهیلات در نظر گرفت و قاعدتاً برای هر 30 بانک تعداد آنها متفاوت خواهد بود و هر بانک یک مورد خاص را در نظر می گیرد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی همچنین با اشاره به امکان استفاده از وثیقه سهام عدالت اگرچه ارزش آن عدد قابل توجهی نیست، خاطرنشان کرد: سهام عدالت به عنوان وثیقه استفاده می شود و در حال حاضر مردم با تضمین سرمایه از بانک ها وام می گیرند. سهام . دو بانک ملی و تجارت با ضمانت سهام تسهیلات می دهند که البته از منظر سیاست های اقتصادی تعیین شده از سوی وزارت اقتصاد، وام ها با ضمانت سهام به صاحبان این سهام داده می شود.

شرایط دریافت وام سرمایه

همه سهامداران می توانند این وام را دریافت کنند. چه کسانی که روش مستقیم را برای فروش سهام خود انتخاب کردند و چه کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند.

– شرط اول دریافت این وام داشتن حساب در بانک ملی است. پس از آن متقاضیان می توانند از طریق درخواست های بانکی برای دریافت وام اقدام کنند.

– شرط دوم این است که متقاضی باید کارت هوشمند ملی داشته باشد.

– ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت از دیگر شرایط مهم است.

-علاوه بر این، تنها افرادی می توانند وام سهام را از بانک ملی دریافت کنند که هیچ سهمی از سبد سهام خود را نفروخته باشند. اگر ذینفعان حتی یک سهم از پرتفوی خود را فروخته باشند، نمی توانند وام دریافت کنند.

برخی سودجویان با حمایت اخبار جعلی مبنی بر پرداخت سود سهام در عید سعید قربان، لینک مخدوشی را در فضای مجازی منتشر کردند که وعده پرداخت 5 تا 7 میلیون تومان سود در اپلیکیشنی جعلی با نام سهام جمع آوری شده را می دهد.

طی آخرین اخبار مربوط به سود سهام در جلسه 13 تیرماه به نشانی رئیس فراکسیون سهام شورای اسلامی، تاریخ قطعی برای واریز این سود پیشنهاد نشده بود، اما از چند روز قبل از عید قربان. ، تیترهای خبری با منبع نامعلومی دیده ایم که عیدی دولتی با سهام عدالت در روز عید قربان منتشر شده است.

متاسفانه با انتشار این خبر جعلی در برخی سایت های خبری رسمی، بخشی از مخاطبان احساس می کنند این خبر واقعی است و برای دریافت سود سهام اقدام به پرداخت مالیات می کنند.

اخبار جعلی تقلب را تسهیل می کند

در همین راستا، بنا به گزارش افراد در سامانه افشاگر خبرگزاری فارس، در روز عید قربان، لینک های آلوده با عنوان دریافت سود سهام در پیام رسان های خارجی پخش شد که بر این خبر تاکید و تشویق شد. مخاطبان با باز کردن لینک وضعیت عملکرد خود را بررسی کنند. سپس دریافت سود 5 یا 7 میلیونی مشمول پرداخت 5 تا 10 هزار تومان مالیات می شود و همزمان با بازکردن لینک و دانلود اپلیکیشن جعلی، اطلاعات کاربر در اختیار کاربران قرار می گیرد. کلاهبردار سایبری با پرداخت مبلغ فوق توسط متقاضی و پیام حاوی لینک آلوده برای مخاطبان وی ارسال شده است که این امر زنجیره کلاهبرداری را گسترده تر می کند ضمن اینکه انتشار اخبار جعلی در سایت های خبری مختلف تاثیر بسزایی در جذب دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از مالباختگان تماس گرفتیم که وی درباره این خبر جعلی گفت: روز پنجشنبه مصادف با عید سعید قربان در واتس اپ با پیامی مواجه شدم که در 10 دقیقه سود 7 میلیون سهم به دستم رسید. قابل دریافت است، به همین دلیل لینک وارد شده است. و وقتی وارد قسمتی شدم که از لینک دریافت سود سهام نیاز به دانلود اپلیکیشن داشتم اطلاعات اولیه ام را وارد کردم.

وی پرداخت مبلغی تحت عنوان مالیات را متذکر شد و افزود: هنگام دانلود اپلیکیشن و ورود به تلفن همراه پیامی بر روی صفحه نمایش داده شد که برای دریافت سود 7.8 میلیون تومانی باید مبلغی پرداخت شود. 5 هزار تومان تحت عنوان مالیات ولی در هنگام پرداخت هیچ واریز به حسابم واریز نشد.

علاوه بر لینک بالا، فردای عید سعید قربان، سایت جدیدی با همان محتوای مجرمانه با سود 5 میلیون تومانی و مالیات 10 هزار تومانی این بار در تلگرام افراد بیشتری را قربانی کرد تا در اطلاعیه لینک جدید به طور مستقیم به خبر پرداخت سود سهام در روز عید قربان ذکر شده است.

با توجه به آنچه گفته شد، اخبار مربوط به دولت که مخاطبان قابل توجهی دارد باید از طریق رسانه های رسمی پیگیری شود، اما اطلاعات نادرست می تواند بستری برای کلاهبرداری از سوی مالباختگان باشد و باعث افزایش تعداد زیادی شود. هموطنان گم می شوند و ضرر می کنند، بنابراین لازم است مبانی کلاهبرداری سایبری برداشته شود و با دلالان برخورد قاطع و قانونی شود.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *