به گزارش مانیبان؛ 1401 سپرده سود سهام عملکرد مالی که به دلایل مختلف از جمله سوء نیت برخی شرکت ها به سه مرحله تقسیم شد. سود آن دو قسط قبل از سال واریز شده است.

سود سهام عدالت که قرار بود مرحله سوم و راه حل آن باشد طبق وعده مجید عشقی مدیرعامل سابق سازمان بورس و اوراق بهادار اجرایی شود و فروردین ماه در رسانه ملی گفته بود: یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد. برخی از شرکت ها مرتکب تخلف شده و قادر به پرداخت سود سهام نیستند. اکثر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما امیدواریم که خرداد برای وصول این سودها و پرداخت مابقی سرمایه، البته شورای عالی بورس باید زمان دقیق آن را مشخص کند.

اما بیش از سه ماه از این وعده می گذرد و نه تنها سود سرمایه نه تنها پرداخت نشده، بلکه هنوز بخشی از این سود وصول نشده است. در همین رابطه ولی الله جعفری مدیر نظارت بر سردبیران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مابقی سود سهام توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پرداخت شد. و فقط شرکت مپنا مسئولیت اجرای سال 1401 را بر عهده دارد.» حدود 500 میلیارد تومان بدهی دارد که هنوز پرداخت نشده است.

در ادامه این مقام مسئول بیان کرد: در مجموع تاکنون 24.5 میلیارد تومان برای واریز مرحله سوم و تصفیه سهامداری واریز شده است و در صورت اضافه شدن مبلغ باقی مانده حدود 25 میلیارد خواهد بود. بهره گیرندگان و انحلال مرحله سوم سهام عدالت خواهد بود.

آیا سود مرحله املاک ناقص واریز می شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا این سود باید واریز شود یا همچنان منتظر مپنا باشیم؟ وی گفت: شورای عالی بورس در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

در ادامه محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از نظر سپرده گذاری بارها پیگیر بوده ایم که سود اقلام دریافت کنیم اما سپرده مشارکت سهام عدالت تکمیل نشده است و همچنان منتظر تکمیل آن هستیم.

علاوه بر این، روز گذشته سازمان بورس از برخورد با شرکت هایی که سود سهام را به موقع پرداخت نکرده اند، خبر داد و هفته گذشته نیز سازمان سپرده گذاری مرکزی برای پنجمین بار با شرکت «مپنا» مکاتبه کرد. همچنین سازمان بورس در نظر دارد سود سهام شرکت مورد نظر را نیز وصول کند.

این در حالی است که آنطور که مدیر نظارت بر سردبیران سازمان بورس به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد، تنها حدود 500 میلیارد تن سود سهام از شرکت مپنا وصول نشده است و در این زمینه مقام مسئول این سازمان روز گذشته اعلام کرد: مپنا امروز بیش از 120. هزار میلیارد تومب مطالبات حسابرسی شده از کارفرمایان دولتی دارد و طی مکاتبات متعدد با منابع ذیربط، آمادگی خود را برای تسویه بدهی 500 میلیاردی سود سرمایه ای مطالبات اعلام کرده است. ، سهام یا دارایی های غیر پولی اما تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نشده است. چهارشنبه چهارم است. مهر در همین ماه مذاکره با دبیر کارگروه پیشنهادی دادگستری بر اساس مصوبه هیات مدیره مپنا اعلام شد و مقرر شد در صورت تایید، مپنا بدهی 500 میلیارد تومانی خود را با هزینه های معقول تسویه کند. در مجموعه از ادعاهای کارفرمایان دولتی

تصمیم گیری درباره پرداخت کامل سود سهام سال 1401 از سوی گروه مپنا در حالی است که بسیاری از شرکت های گروه سهامی مجامع 1402 خود را برگزار کردند و به نظر می رسد تصمیم گیری درباره این دعوا باید زودتر گرفته می شد!

اما نکته دیگر سود عدالت، وصول 24.5 میلیارد تومان از این سود و انتظار ودیعه تنها 500 میلیارد تومان باقی مانده است. مشکلی که در حال حاضر بسیاری از سهامداران دارند، تقاضای عدم تاخیر در سپرده گذاری این سود و تعیین سپرده در اسرع وقت است. بحثی که می طلبد سازمان بورس به عنوان متولی آن پیگیری جدی کند تا هیئت عالی بورس در اسرع وقت تصمیم مقتضی را اتخاذ کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :