حقوق بازنشستگان | نمایندگان شورای اسلامی امروز دو فوریت لایحه قانون اصلاح احکام سن و سابقه بازنشستگی و تناسب حقوق مستمری بگیران را تحت عنوان طرح اصلاح بند (2) بند (ر) مورد بحث و بررسی قرار دادند. ماده (28) و تبصره (4) ماده (29) قانون برنامه پنج ساله 7. پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» تصمیم خواهد گرفت.

به طور پیش فرض، این لایحه از دو جزء تشکیل شده و دارای دو هدف است. اولاً با توجه به اینکه در جزء (2) بند (ر) ماده (29) قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1/3/1303 صرفاً تناسب برنامه های غیرتوسعه ای. ذکر شده است. مستمری بگیران با حداقل دستمزد و با در نظر گرفتن حدود (75%) بودن مستمری، مستمری بگیران سازمان بیمه اجتماعی دارای حداقل دستمزد یا کمتر و بر این اساس عبارت «غیر حداقل دستمزد» در جزء نام برده شده است. به این معنی که این افراد مشمول تناسب نیستند. و ثانیاً برای اجازه ادامه خدمت کارکنان دستگاهها پس از مدتهای مقرر در بندهای (2) تا (5) ماده (29) قانون فوق شرط «رضایت» است. کارمندان». از این ماده حذف شده و مقامات می توانند بنا به صلاحدید خود کارمندان دولت را تا سن مقرر در قوانین مربوطه به کار گیرند.

بازنشستگان انتظار دارند با تغییر قانون تناسب در ماه جاری، مقررات قانونی جدید به سرعت تصویب و معوقات پرداخت شود./ایلنا

چالش های تناسب حقوق بازنشستگان

کمبود منابع مالی: یکی یکی از مشکلات اساسی طرح تناسب کمبود منابع مالی نهادهای تامین اجتماعی است. این سازمان با چالش های بودجه ای بزرگی مواجه است و افزایش تعداد بازنشستگان و محدودیت منابع، اجرای کامل این طرح را با مشکل مواجه کرده است.

عدم ایفای تعهدات دولت: دولت موظف است بدهی های خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و در تامین منابع مالی این طرح کمک کند. اما تاخیر در بازپرداخت بدهی ها و کمبود منابع دولتی از عوامل مهمی بوده که پرداخت حقوق کامل و عادلانه بازنشستگان را به تاخیر انداخته است.

افزایش تورم و بی ثباتی اقتصادی: تورم بالای کشور و بی ثباتی اقتصادی باعث شده است که مستمری بگیران حتی پس از اجرای طرح تناسب نیز با مشکلات اقتصادی مواجه باشند. افزایش قیمت کالاها و خدمات تاثیر زیادی بر قدرت خرید آنها داشت.

نابرابری در توزیع: برخی از بازنشستگان معتقدند که توزیع منابع در طرح تناسب ناعادلانه است و تفاوت حقوق بازنشستگان به اندازه کافی در نظر گرفته نمی شود. این مشکل باعث نارضایتی گروه های مختلف مستمری بگیران شده است.

اقدامات و برنامه های آتی

برای رفع چالش های موجود و بهبود شرایط مستمری بگیران، راهکارها و برنامه های متعددی در نظر گرفته شده است:

افزایش حمایت دولت: تأمین بودجه اضافی دولتی برای اجرای جامع تر و عادلانه تر تناسب یکی یکی از راه حل های اصلی است.

بازنگری در ساختار حقوقی مستمری بگیران: یکی از موضوعات مطرح شده، برنامه ریزی برای بررسی و بازنگری در حقوق و مزایای مستمری بگیران بر اساس شرایط اقتصادی کشور است.

تثبیت تورم و بهبود اقتصاد: تلاش برای تثبیت وضعیت اقتصادی و کاهش تورم یکی از راهکارهای اساسی است تا آثار تناسب تأثیر ماندگارتری بر معیشت مستمری بگیران داشته باشد.

تعدیل حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی گام مهمی در جهت بهبود وضعیت معیشتی این قشر از جامعه است. اما دستیابی به اهداف بلندمدت و کاهش فشار اقتصادی بر مستمری بگیران نیازمند برنامه ریزی دقیق تر، تامین منابع مالی پایدار و همکاری موثر دولت و سازمان تامین اجتماعی است. اجرای موفق این طرح می تواند منجر به ارتقای کیفیت زندگی بازنشستگان و تحقق عدالت اجتماعی شود.

در همین زمینه، میرهاشم موسوی؛ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اخیرا اعلام کرد: زمانی که سازمان را تحویل گرفتیم، با وجود مطالبات 100 هزار میلیارد تومانی از کارفرمایان و بدهی دولت، عملا سازمانی «بی نقد» بود. اما چالش ها به معنای ورشکستگی سازمان نیست و در صورت مدیریت صحیح دارایی ها می توان مشکلات را حل کرد.

وی با تاکید بر اینکه مطالبات و افزایش حقوق در نظر گرفته شده است، افزود: بخش زیادی از بدهی درمانی سازمان به مراکز درمانی از 9 ماه به 4 ماه کاهش یافته است. در حوزه تامین بازنشستگی، درآمد و ارزش افزوده صندوق ها باید با سررسید افزایش یابد.

موسوی درباره تناسب حقوق بازنشستگان گفت و با تاکید بر اینکه نباید بحرانی شود، خاطرنشان کرد: امسال 130 میلیارد تومان برای تناسب در نظر گرفته شد و 3 میلیون تومان به عنوان ودیعه پرداخت شد. این طرح در جلسه یکشنبه (فردا) مجلس پیگیری و ترتیب آن مشخص می شود./تسنیم

حقوق بازنشستگان

آیا تاریخ پرداخت مستمری تغییر می کند؟

جلسه مشترک مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با انجمن های کارگری و کارفرمایی قزوین در هیئت مدیره تامین اجتماعی استان برگزار شد.

محمد اسدی در نشست مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تشکل های کارگری و کسب و کار قزوین گفت: بیمارستان تامین اجتماعی قزوین بدهکار است؛ بیمارستان تامین اجتماعی قزوین بدهکار است. تقاضا داریم برای تسویه این بدهی ها وام اعطا شود. همچنین فرماندار و مسئولان مختلف با بیمارستان های خصوصی جلسه ای برگزار کردند اما نتوانستند آنها را برای عقد قرارداد با سازمان تامین اجتماعی متقاعد کنند. حل این چالش یکی از خواسته های مستمری بگیران ماست.

وی افزود: باید تکلیف تناسب را روشن کنیم.

اسدی درباره بیمه تکمیلی گفت: در بیمارستان تامین اجتماعی یک دهم افراد نمی توانند مزایا دریافت کنند، آنجا بیمه تکمیلی به نوعی به تامین اجتماعی کمک می کند، اگر کمک کرد نباید فلج کنیم.

اسدی همچنین افزود: پرداخت حقوق سخت است اما باید توجه داشت که مستمری بگیر اقساط را بر اساس روز دریافت حقوق پرداخت می کند و تاریخ پرداخت نباید تغییر کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما