قنبر پیلو شیرازی یا قمبر پیلو یک غذای فوق العاده خوش طعم و لذیذ از خانواده کلم ها است. نام قنبر پیلو از آنجا نشأت می گیرد که رنگ برنج در اثر مواد غذایی تیره می شود و نام غلام سیاه را به یاد می آورد.

قنبر پلو شیرازی چیست؟

جالب است بدانید که به گزارش همشهری آنلاین قنبر پلوی شیرازی تیر 1399 خرس در فهرست غذاهای گردشگری ایران و شیراز ثبت شده است. این می تواند خبر خوبی برای دوستداران غذا باشد. اما متاسفانه امروزه این غذا طرفداران زیادی ندارد و به ندرت پخته می شود.

مواد لازم برای این غذا گوشت، کشمش، گردو، برنج و رب انار است. قبل از اینکه به سراغ تهیه قنبر پلو شیرازی برویم، مواد را یکی یکی و به مقدار دلخواه بررسی می کنیم.

مواد اولیه شیرازی قنبر پلو

مواد اولیه قنبر پلو شیرازی عبارتند از:

مراحل تهیه قنبر برنج شیرازی

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این راهنما را قدم به قدم دنبال کنید. بیایید این مراحل را با هم دنبال کنیم:

مرحله 1: گوشت چرخ کرده را ورز دهید.

ابتدا در مرحله اول گوشت چرخ کرده را در ظرفی فلزی بریزید و با زردچوبه و نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید و خوب بمالید. این ورز را حدود ده دقیقه ادامه دهید و فراموش نکنید که تا زمانی که گوشت به قوام خمیری برسد ادامه دهید.

مرحله 2: گوشت چرخ کرده را سرخ کنید.

در مرحله دوم دستور، گوشت چرخ کرده می تواند شکل دلخواه را به خود بگیرد. حالا وقت آن است که تکه های کوچک گوشت را جدا کرده و به اندازه فندق چرخ کنید. سپس در تابه ای داغ به اندازه کافی روغن می ریزیم و اجازه می دهیم روغن داغ شود. سپس کوفته ها را یکی یکی سرخ می کنید.

مرحله 3: پیازهای خلال شده را سرخ کنید.

در این مرحله پیاز را کاملا بشویید و پوست آن را بگیرید و ورقه ای برش دهید. حالا پیازها را در ماهیتابه ای که گوشت را سرخ کرده اید سرخ کنید و مطمئن شوید که طلایی و شفاف شوند.

مرحله چهارم: کشمش و گردو را به پیاز اضافه کنید.

بعد از شفاف شدن پیازها نوبت به خرد کردن گردو و اضافه کردن آنها به پیاز می رسد. بعد از چند دقیقه کشمش را اضافه کنید. حالا دوباره گوشت سرخ شده را داخل تابه بریزید و همراه با پیاز و گردو و کشمش تفت دهید.

مرحله پنجم: مخلوط رب انار و زعفران را به تابه اضافه کنید.

بهتر است رب انار را قبل از اضافه کردن با کمی آب رقیق کرده و با یک قاشق زعفران دم کرده مخلوط کرده و به تابه اضافه کنید. سپس به تفت دادن ادامه دهید تا این مخلوط با تمام مواد داخل تابه مخلوط شود.

مرحله ششم: برنج را کمی بجوشانید.

نیمی از آب را در یک قابلمه متوسط ​​بریزید و برنج را که در آب گرم خیس کرده اید قرار دهید و ده دقیقه بجوشانید. در این مرحله به مقدار لازم روغن و نمک اضافه می شود. بعد از ده دقیقه برنج را با آب سرد آبکشی می کنیم.

مرحله هفتم: کف قابلمه را با سیب زمینی پر کنید.

در مرحله آخر سوال طرز تهیه برنج قنبر شیرازی، سیب زمینی های خلال شده را داخل قابلمه می ریزیم و به مقدار لازم روغن می ریزیم تا سیب زمینی ها نچسبند. حالا یک لایه برنج و یک لایه از مواد را داخل تابه بریزید. همینطور ادامه دهید تا همه این مواد مصرف شوند. یادتان باشد لایه آخر باید برنج باشد، دو قاشق روغن و باقی مانده زعفران را روی آن بریزید.

مرحله هشتم: برنج شیرازی قنبر خود را سرو کنید.

حالا وقت آن است که برنج را به مدت 45 تا 1 ساعت دم بکشد. سپس با استفاده از گوشت کلکولی و سبزیجات معطر روی برنج شیرازی را می توانید تزیین کنید. نوشجان!

نکاتی برای تهیه گنبر پلو اصیل شیرازی

بهتر است برای ته دیگ سیب زمینی از مخلوط کنجد و زعفران استفاده کنید تا طعم بهتری پیدا کند.

برای گوشت کلکالی، آب پیاز و پودر سیر نیز می تواند گوشت را خوشمزه تر کند.

بهترین زمان برای بخارپز کردن برنج آبکش شده زمانی است که برنج هنوز زنده است.

فراموش نکنید که برنج را با آب سرد بشویید زیرا از خشک شدن آن جلوگیری می کند.

حرف آخر

همانطور که می بینید تهیه برنج قنبر شیرازی به آسانی خوردن آن است. این غذا برای همه افراد از پیر و جوان مفید است به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نشود. شما می توانید از دستور پخت قنبر پلو شیرازی در یک شام یا جشن رونمایی همسرتان کمک بگیرید و شبی فراموش نشدنی را برای خانواده و دوستان خود رقم بزنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما