به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، رامتین شهبازی منتقد همیشگی جلسات نقد و بررسی فیلم تجربی در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، درباره کیفیت آثار تجربی ارسالی به این رویداد گفت: واقعیت این است که فیلم های تجربی با مشکل مواجه هستند. اما و اگرها هر سال سوال اصلی در مواجهه با هر فیلم تجربی این است که آیا واقعا فیلم تجربی محسوب می شود یا خیر؟

به گزارش مهرشهبازی گفت: سال گذشته و در همین جشنواره فیلم کوتاه تهران، خودم در هیات انتخاب و داوری حضور داشتم و می دانم که چقدر دست دوستان در این زمینه بسته است. ظاهرا برخلاف پیشرفت هایی که در بخش های مختلف در سینمای کوتاه داشته ایم، هنوز در رسیدن به تعریف خاصی از فیلم تجربی پیشرفتی نداشته ایم. این مشکل مشکل ما هم هست چون سینمای تجربی در دنیا چارچوب خاص خود را پیدا کرده است.

این منتقد سینما تصریح کرد: شاهد چند فیلم داستانی هستیم که صرفاً به دلیل روایت کمی متفاوت و نامتعارف وارد بخش تجربی می شوند. گاهی ترکیب انیمیشن و مستند را در این قالب تعریف می کنند، اما سینمای تجربی به معنای واقعی آن لزوماً شامل همه این آثار نمی شود. کارگردانی که می خواهد فیلم تجربی بسازد باید از نظر فرم پخته باشد. او باید در فرم کامل بازی باشد.

وی افزود: به تعبیر دیگر اینطور نیست که از ابتدا تصمیم گرفته باشم که بخواهم یک فیلم تجربی بسازم. کسی که فیلم تجربی می‌سازد باید ادبیات، نقاشی، موسیقی و خیلی چیزهای دیگر را بلد باشد. آنچه در سطح جهانی از فیلم های تجربی آموخته ایم این است که فیلم تجربی نوعی بازی با فرم است، اما نه تنها فرم سینمایی، بلکه فرم های متقابل رسانه ای نیز.

شهبازی در ادامه توضیح داد: فیلم تجربی مربوط به هنر نو است، لزوماً در دسته فیلم های مستند یا داستانی قرار نمی گیرد و می تواند در همه جشنواره ها شرکت کند. به نظر می رسد بچه های ما هنوز هنر جدید را نمی شناسند و می خواهند در فیلم های تجربی قصه بگویند. البته این وجه مشترک همه فیلم های تجربی نیست و در بین فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره شاهد فیلم های کم و بیش خوبی بودیم اما به طور کلی این ضعف در جریان فیلم های تجربی مشهود است.

این منتقد سینما تاکید کرد: فیلم تجربی می تواند ضد داستان باشد یا نباشد، فیلم تجربی داستان و روایت خاص خود را دارد. بچه هایی که می خواهند فیلم تجربی بسازند باید به معنای واقعی در این زمینه متخصص شوند و اینطور نباشد که بخواهند ساخت فیلم تجربی را در کنار چندین فیلم داستانی تجربه کنند. این دسته از فیلمسازان باید واقعاً همه هنرهای دیگر را بشناسند و برای ساخت فیلمشان از آنها کمک بگیرند.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا 14 آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

۲۴۴۵۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما