اخبار روز

پایان فرصت شش ماهه برای رفع نارضایتی بانک ها


به گزارش پی ام آپ، به ترتیب شهریور همچنین در پایان ماه فرصت شش ماهه ای بود که رئیس کل بانک مرکزی در اوایل سال جاری به بانک ها داد تا اختلافات خود را اصلاح کنند. در این دوره موضوع اختلاف بانکی با جنبه های مختلفی همراه بود. از سیاست های یک بام و دو هوا گرفته تا اختلاف غیرمستقیم دولت و بانک مرکزی بر سر موضوع نابرابری بانکی.

اما مهم ترین نکته نتیجه این سیاست هاست. اول از همه باید دید بانک مرکزی پس از اتمام این دوره شش ماهه اولتیماتوم شبکه بانکی را با چه جدیت می پذیرد.

اواخر فروردین محمدرضا فرزین در این ماه در رسانه ملی حضور یافت و به تشریح وضعیت بانک های نتراز پرداخت. رئیس کل بانک مرکزی از رسیدگی به بانک های دولتی و خصوصی خبر داد و تاکید کرد که در نیمه اول امسال برخی بانک ها تعیین می شود.

وی همچنین تاکید کرد: هر بانکی که منحل شود، بانک مرکزی ضامن تامین پول به سپرده گذاران است و جای نگرانی نیست.

چند روز بعد فرزین در جمع مدیران عامل بانک ها فرصت 6 ماهه بانک مرکزی را تا پایان به برخی از بانک های معوق داد. شهریور ماه اعلام کرد که اضافه برداشت خود را اصلاح خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر بانکی همیشه ناراضی باشد و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد، ناگزیر باید نسبت به تعیین تکلیف و انحلال آن بانک اقدام کنیم.

چندی بعد ابراهیم رئیسی نیز در صحن علنی مجلس به موضوع اختلاف در نظام بانکی و پولی کشور پرداخت. رئیس دولت سیزدهم اصلاح بانک های ناپایدار را یکی از محورهای برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و تاکید کرد: این برنامه بانک ها را به سه دسته «سالم»، «ناسالم اصلاح پذیر» و «ناسالم غیرقابل اصلاح» تقسیم کرد. اصلاح شده.” اصلاح شد.» وی همچنین تاکید کرد: بانک‌های ناسالمی که اصلاح‌پذیر نیستند، به دلیل آثار مخربی که بر اقتصاد می‌گذارند، منحل می‌شوند.

مشکلات برخی بانک ها ارتباط مستقیمی با تخلفات مدیریتی آنها دارد و در این موارد بانک مرکزی وظیفه دارد با این بانک ها برخورد کند. اما در این سال ها اقدام جدی در این زمینه شاهد نبوده ایم.

این در حالی است که سران دولت و بانک مرکزی بانک های ناراضی را تهدید می کنند در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند ریشه این نارضایتی در بسیاری از موارد در سیاست های دولت و خود بانک مرکزی است و مدیران بانک ها نقش چندانی در آنها ندارند. وضعیت هشدار دهنده فعلی

به گفته کارشناسان، دولت با تسلط کامل بر منابع بانکی، نه تنها آنها را مجبور به بازپرداخت وام های بدهی متعدد می کند، بلکه یکی از وام گیرندگان اصلی محسوب می شود. بنابراین به گفته هادی اخلی، مدیرعامل بانک تجارت، دولت حتی بدهی خود به بانک ها را هم نمی شناسد!

بیشتر بخوانید: سرنوشت منابع آزاد شده ایران در هاله ای از ابهام قرار دارد/ آیا ایران از کره جنوبی شاکی است؟

از سوی دیگر کارشناسان می گویند بانک مرکزی به دلیل عدم استقلال در سیاست گذاری نمی تواند در مواردی مانند نرخ سود دستوری که نمایندگان دولت در شورای پول و اعتبار تعیین می کنند دخالت کند.

به این ترتیب بانک ها در نقطه بی تحرکی بین بانک مرکزی و دولت رها شده اند که حتی صدای فرزین را هم بلند کرده است.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در ابتدا شهریور در این ماه در همایش بانکداری اسلامی موضوع اختلاف بانک ها مطرح شد. وی علت نارضایتی بانک ها را نبود نهادهای نظارتی دانست و تاکید کرد: ابزارهای نظارتی به اندازه کافی بازدارنده نیستند.

با این حال رئیس بانک مرکزی که در همایش پس از خاندوزی سخنرانی می کرد، نهاد دولتی را یکی از مهم ترین عوامل نارضایتی بانک ها خواند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 88 درصد تامین مالی کشور توسط بانک ها انجام می شود، گفت: حتی بخش زیادی از تامین مالی دولت در اختیار بانک ها است و اختلافات دولت باعث ایجاد اختلاف در بانک های دولتی و خصوصی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه تلاش هایی برای رفع این مشکلات انجام شد، اما در حال حاضر بیشترین اختلافی که در بانک ها وجود دارد به دلیل مطالبات آنها از دولت است.

برنامه بانک مرکزی برای بانک های معوق چیست؟

اگرچه ریشه یابی این نارضایتی در بانک ها بسیار مهم است، اما به نظر می رسد دولت و بانک مرکزی به جای این کار، تنها یکدیگر را مقصر می دانند.

بیشتر بخوانید: سرنوشت منابع آزاد شده ایران در هاله ای از ابهام قرار دارد/ آیا ایران از کره جنوبی شاکی است؟

از سوی دیگر، شاید بهتر باشد بانک مرکزی گزارشی از وضعیت شبکه بانکی و عملکرد بانک ها برای بهبود وضعیت خود در این مدت پس از سپری شدن دوره شش ماهه ارائه کند و سپس نیز برنامه‌اش برای برخورد با بانک‌هایی که پیشرفت کرده‌اند، آنچه را که در این زمینه نداشتند توضیح دهد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا