اخبار روز

پاریس 2024; قهرمان المپیک فراتر از ورزش؛ از آلودگی تا جنجال جنسیتی

المپیک 2024 پاریس جنبه های زشتی را به نمایش گذاشته است که هیچ یک از استانداردهای این رویداد بزرگ را رعایت نمی کند.

به گزارش تسنیم، المپیک مرتفع ترین ورزش جهان است. به طوری که همه کشورها برای درخشش در این رویداد بزرگ، کسب مدال و ارتقای جایگاه خود برنامه ریزی می کنند، حتی اگر یک قدم باشد.

همچنین ضوابطی برای مکان برگزاری این رویداد در نظر گرفته می شود تا کشوری که در کمتر از سه هفته میزبان بیش از 10 هزار ورزشکار برتر خواهد بود، بتواند بازی های المپیک را با بالاترین و مدرن ترین استانداردها و جدیدترین تجهیزات برگزار کند.

این مشکل باعث شده تا تعداد بازی های المپیک در هر دوره نسبت به دوره قبل افزایش یابد. نکته ای که البته در بازی های 2024 پاریس صدق نمی کند.

در شرایطی که به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها در تدابیری مانند برگزاری افتتاحیه در فضای باز و همچنین برگزاری مسابقات در مکان‌های تاریخی شرایط جدیدی را تعیین کرده‌اند، نکات منفی آن‌قدر زیاد است که همان نکات مثبت را نیز پوشش می‌دهد.

چند ماه پیش مشکل آلودگی رودخانه سن مطرح شد و این موضوع به حدی کشیده شد که احتمال لغو برگزاری برخی مسابقات در این رودخانه نیز مطرح شد. دو میلیارد دلار برای پاکسازی این رودخانه کثیف و نشان دادن اینکه دیگر مشکلی وجود ندارد هزینه شد، وزیر ورزش فرانسه در رودخانه شنا کرد اما این پایان است. نبود. در ورزش سه گانه به عنوان یکی «تایلر میسلاو چوک» ورزشکار کانادایی اعتراف کرد که در طول رشته‌های سخت و دشوار بازی‌های المپیک تقریباً ده بار استفراغ کرده است و این بی‌ربط با شنا در رود سن نبوده است.

البته او با این کار تنهاست نبود; “اکاترینا شابالینا” از قزاقستان نیز پس از شنا در رودخانه و دوچرخه سواری احساس تهوع کرد و شرایط بسیار بدی را تجربه کرد. مهمتر از همه، شنا در رود سن برای سال ها به دلیل آلودگی ممنوع بود، اما فرانسوی ها به هر حال برنامه ریزی کردند.

موضوع بسیار مهم دیگری که این بار نه تنها فرانسوی ها، بلکه کمیته بین المللی المپیک را نیز درگیر کرد، بحث درباره جنسیت «ایمانه خلیف» بوکسور الجزایری بود که جنجال زیادی به پا کرد. گفته می شد این بوکسور کروموزوم مردانه دارد و همین مشکل باعث شد تا فدراسیون جهانی بوکس خلیف را از مسابقات جهانی کنار بگذارد.

اما ظاهرا کمیته بین المللی المپیک نسبت به این اتفاق بی تفاوت بوده و دستور داده است که خلیف بدون مشکل در المپیک شرکت کند.

نقل قول های بسیار بیشتری در مورد این ورزشکار وجود دارد. از انتشار تصاویر دوران کودکی پدرش تا صحبت های حریفان این بوکسور. نکته مهم این است که IOC اقدام سال گذشته فدراسیون جهانی بوکس را نادیده گرفت و طوری رفتار کرد که گویی می خواهد در عرصه جدیدی خودنمایی کند و نشان دهد که «حرف حرف من است».

این دو موضوع، توهین به مسیحیان در مراسم افتتاحیه، امکانات ضعیف دهکده ورزشکاران و… مواردی که المپیک 2024 پاریس را به یکی از ضعیف ترین میزبانان تاریخ این رویداد تبدیل کرده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا