اخبار روز

پارلمان گرجستان قانون جنجالی را دور زد!

به گزارش بازتاب آنلاین، پارلمان گرجستان با این رای و بی توجهی به مخالفت های «سالومه زورابیشویلی» رئیس جمهور گرجستان، عملا زمینه را برای امضای این لایحه و تبدیل آن به قانون از سوی رئیس مجلس فراهم کرده است. چند روز آینده دفتر ریاست جمهوری در گرجستان تشریفاتی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زورابیشویلی پس از رای گیری در پارلمان و تلاش برای تشکیل ائتلافی از احزاب مخالف برای شرکت در انتخابات پارلمانی در 26 اکتبر سال جاری گفت که قانونگذاران حزب حاکم تصمیم گرفته اند “برده های روسیه” شوند مردم به آنها رای دهند. مخالفان ادعا می کنند که این قانون الهام گرفته از روسیه و با هدف سرکوب مخالفان است.

به گزارش ایسنا، جنجال بر سر پیش نویس لایحه ماموران خارجی در واقع به عنوان آزمونی حیاتی در نظر گرفته شد که آیا گرجستان گرایش غربی خود را حفظ خواهد کرد یا به جای آن به روسیه روی خواهد آورد.

این لایحه سازمان‌هایی را که بیش از 20 درصد وجوه خود را از خارج دریافت می‌کنند ملزم می‌کند که به‌عنوان «عامل نفوذ خارجی» ثبت نام کنند و برای تخلفات مجازات تعیین کنند. تفلیس می گوید این لایحه برای ارتقای شفافیت و توقف آنچه که توطئه غرب برای کشاندن گرجستان به جنگ با روسیه می خواند، ضروری است.

هزاران نفر از مخالفان این لایحه در جریان رای گیری روز سه شنبه در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. تظاهرات در گرجستان از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی. یکی این یکی از بزرگترین تظاهرات در گرجستان به حساب می آید.

یکی او به معترضان گفت: قانون‌گذارانی که به لغو وتوی رئیس‌جمهور رأی دادند، «خائن‌ترین افراد تاریخ ما بودند».

در حال حاضر نیروهای متعدد کنترل شورش در اطراف ساختمان پارلمان مستقر هستند، جایی که در هفته های اخیر از گاز اشک آور، اسپری فلفل و ماشین های آب پاش علیه تظاهرکنندگان استفاده شده است.

ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا همگی از این لایحه که گروه‌های مخالف گرجستان آن را «قانون روسیه» نامیده‌اند، انتقاد کرده‌اند و می‌گویند این لایحه مبتنی بر قوانین روسیه است که علیه مخالفان کرملین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه استفاده می‌شود.

ایالات متحده مقامات گرجستانی را که به این لایحه رای می دهند، تهدید کرده است. اتحادیه اروپا همچنین در بیانیه ای اعلام کرد که از رای به لغو حق وتو “عمیقا متأسف” است و در حال بررسی همه گزینه ها برای پاسخ به این تحولات است. تفلیس که همچنان به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است، کشورهای غربی را به باج خواهی در مورد این لایحه متهم کرده است.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا