دانستنی ها

ویژگی های گوجه فرنگی که نمی دانستید!

گوجه فرنگی خواص زیادی برای بدن دارد و ارزش غذایی بالایی دارد که آن را برای بدن بسیار مفید می کند. البته اکثر ما فقط خواص گوجه فرنگی یعنی ویتامین C را می دانیم.

طبق رژیم غفاری، گوجه فرنگی دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، روی، پتاسیم، فلوراید، ویتامین C، فیبر، ویتامین A و غیره است. و ما در مورد این مواد و خواص گوجه فرنگی تحقیق کردیم.

خواص گوجه فرنگی برای دیابت

از آنجایی که گوجه فرنگی سرشار از ویتامین است و کالری بسیار کمی دارد، برای انواع رژیم های غذایی مفید است. هیچ مانعی برای استفاده از گوجه فرنگی پخته یا خام در هر دو نوع دیابت از جمله رژیم غذایی بیماران دیابتی وجود ندارد. نمک را نباید به تنهایی استفاده کرد.

علاوه بر این، از آنجایی که آب گوجه فرنگی کم کالری و کم قند است، می توان از آن به عنوان یک نوشیدنی و آب میوه نیز استفاده کرد. البته نباید فراموش کرد که مصرف آب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی مانند سایر غذاها باید در حد اعتدال باشد.

یکی یکی از مشکلات بیماران دیابتی چسبندگی پلاکت ها است، بنابراین خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی و همچنین تصلب شرایین و بیماری های قلبی عروقی در بیماران دیابت نوع 2 افزایش می یابد. بنابراین بیماران دیابتی از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند.

در گوجه فرنگی ماده ای با خاصیت ضد انعقاد در ماده زرد رنگ ژله مانند اطراف دانه های گوجه فرنگی وجود دارد. بنابراین دانه های گوجه فرنگی که با مصرف گوجه فرنگی یا آب گوجه فرنگی به دست می آید، برای دیابت نیز خاصیت دارد.

خواص گوجه فرنگی در بدنسازی

گوجه فرنگی علاوه بر اینکه حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، حاوی اسید اورسولیک و گوجه فرنگی نیز می باشد که به تقویت، تقویت و حفظ عضلات کمک می کند. این دو ماده باعث تحریک رشد و استحکام سلول های عضلانی شده و از هدر رفتن و ضعیف شدن آنها جلوگیری می کند که این امر به دلیل خواص گوجه فرنگی در بدنسازی و لزوم گنجاندن آن در رژیم غذایی این افراد است. ویتامین C همچنین خستگی را برطرف می کند و سمومی را که در اثر کار و فعالیت در ماهیچه ها ایجاد می شود از بین می برد.

خواص گوجه فرنگی در برابر فشار خون

با توجه به تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف در مورد خواص مفید گوجه فرنگی برای فشار خون و به ویژه در مورد مصرف آب گوجه فرنگی، نتایج به دست آمده به مدت یک سال نشان می دهد که مصرف حداقل یک لیوان آب گوجه فرنگی بدون نمک در روز کاهش می یابد. می تواند فشار خون را کاهش دهد و به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند، بنابراین در کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی موثر است.

خواص گوجه فرنگی برای پوست

یکی یکی از مهمترین فواید گوجه فرنگی که با آن آشنا هستیم خواص آن برای پوست است. گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و همچنین ویتامین ها و مواد مختلف است. ویتامین C در از بین بردن رادیکال های آزاد از روی پوست، تقویت آن، رفع چین و چروک، بستن منافذ باز و روشن شدن پوست بسیار موثر است.

اگر احساس می کنید منافذ باز یا لکه های تیره ای روی پوست دارید، می توانید با زدن چند حلقه گوجه فرنگی به عنوان ماسک یا آب آن از خواص گوجه فرنگی برای پوست خود بهره مند شوید. ویتامین C و A و لیکوپن موجود در گوجه فرنگی نیز می تواند در از بین بردن آکنه و آکنه بسیار موثر باشد.

به دلیل وجود مقادیر بالای ویتامین C و انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی، در بسیاری از ماسک های تقویت کننده و زیبا کننده پوست استفاده می شود.

ویتامین C موجود در گوجه فرنگی در تولید کلاژن برای پوست و رفع چین و چروک بسیار موثر است. همچنین در پرپشت شدن و درخشندگی مو و تقویت ناخن ها موثر است.

خواص گوجه فرنگی برای قلب

گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان های زیادی به نام لیکوپن است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی در برابر رادیکال های آزاد قوی تر از ویتامین E است و اگر گوجه فرنگی به صورت پوره همراه با روغن زیتون مصرف شود، میزان این آنتی اکسیدان در آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه کمبریج در مورد اثرات لیکوپن بر بیماران قلبی؛ مشخص شده است که لیکوپن می تواند عملکرد عروق و جریان خون به قلب را بهبود بخشد و با تأثیر بر اندوتلیوم، پوشش داخلی دیواره عروق، از خطرات قلبی عروقی جلوگیری کند.

جالب است بدانید که این آزمایشات تاثیر لیکوپن را روی افراد سالم نیز بررسی کرده و تغییری ایجاد نکرده است. بنابراین پزشکان دلیل حضور آن در رژیم غذایی مدیترانه ای گوجه فرنگی را خاصیت دوستدار قلب می دانند. یکی یکی از عوامل موثر در کاهش بیماری های قلبی عروقی است.

خطرات جدی زیادی در مصرف گوجه فرنگی وجود دارد

مانند همه غذاها، مصرف زیاد گوجه فرنگی عوارض ناخوشایندی دارد. از جمله، گوجه فرنگی حاوی بسیاری از مسدود کننده های بتا است، نوعی ترکیب درمانی که برای مشکلات قلبی تجویز می شود.

اگر بیش از حد گوجه فرنگی مصرف کنید، سطح این بتا بلوکر در بدن شما افزایش می یابد و باعث می شود سطح پتاسیم در بدن به میزان قابل توجهی افزایش یابد و این افزایش پتاسیم باعث مشکلاتی مانند مشکلات کلیوی و مشکلات ریفلاکس معده می شود. اسیدی که ایجاد می کند باعث سوزش سر دل و استفراغ می شود.

2 فایده مهم گوجه فرنگی

خاصیت آنتی اکسیدانی دارد:

در میان فواید گوجه فرنگی، ویژگی آنتی اکسیدانی آن در رتبه اول قرار دارد. از آنجایی که گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان است، در از بین بردن رادیکال های آزاد مضر برای سلامت انسان بسیار موثر است. این مزیت گوجه‌فرنگی را می‌توان حتی از محصولات گوجه‌فرنگی عملیات حرارتی شده مانند سس کچاپ نیز بدست آورد. با این حال، هیچ چیز نمی تواند جایگزین گوجه فرنگی تازه و طبیعی شود.

حمایت از سلامت چشم:

ویتامین A موجود در گوجه فرنگی ممکن است به بهبود سلامت چشم و جلوگیری از شب کوری و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک کند. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از بتاکاروتن اضافی در بدن ایجاد شود. بسیاری از مشکلات بینایی ممکن است به دلیل اثرات منفی رادیکال های آزاد رخ دهد، بنابراین ویتامین A، یک آنتی اکسیدان قوی موجود در گوجه فرنگی، می تواند به پیشگیری از آنها کمک کند.

خواص گوجه فرنگی برای کاهش وزن

اگرچه ویتامین C حاوی بسیاری از مواد آنتی اکسیدانی و ویتامین های مختلف است، اما حاوی مقدار زیادی آب و کالری بسیار کمی است و کربوهیدرات کمی دارد و قند کمی دارد. به همین دلیل در رژیم های غذایی مختلف برای کاهش وزن، تنظیم فشار خون و کاهش چربی استفاده می شود. در رژیم هایی که برای کاهش وزن دنبال می کنیم، یکی یکی از مواد مناسبی که می تواند انواع ویتامین ها را بدون ایجاد اضافه وزن در بدن شما تامین کند، گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی نقش زیادی در رژیم غذایی مدیترانه ای دارد که امروزه بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و اضافه وزن است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا