رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از انواع جدید کرونا و همزمانی آن با آنفولانزا و سرماخوردگی همزمان با فصل سرما خبر داد.

دکتر با بیان اینکه به گزارش ایسنا، تغییرات اکولوژیکی در فصل سرد سال اتفاق می افتد، گفت: علیرضا زالی گفت: با توجه به تغییرات اکولوژیکی فصل سرما، تغییرات مناسبی برای سویه های سرمادوست فراهم شده و این سویه ها می توانند از مزیت بهره مند شوند. آنها منجر به افزایش فرصت ها و بیماری ها می شوند. همه ساله در پاییز و زمستان با بیماری های تنفسی به ویژه بیماری های ویروسی که شایع ترین نوع بیماری های تنفسی هستند، مواجه می شویم.

وی علت افزایش بیماری های تنفسی در فصل سرما را اینگونه بیان کرد: تغییرات اکولوژیکی سازگار با ماهیت بیولوژیکی ویروس های فصلی و حضور بیشتر افراد در فضاهای بسته و افزایش ارتباطات فیزیکی محیطی را برای ویروس ها فراهم می کند.

2 پیک آنفولانزا در ایران و جهان

با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا به طور سنتی 2 قله در دنیا دارد، تصریح کرد: ایران با این قله ها فاصله زیادی ندارد. معمولا اولین پیک آنفولانزا از اواسط اکتبر شروع می شود و معمولا تا پایان ادامه می یابد. آبان اگرچه زمان اوج آنفولانزای اول از اواسط بود مهر تا دیر وقت آبان یک ماه، اما در برخی از کشورها ممکن است فراز و نشیب هایی در تقویم وجود داشته باشد. ویروس ها شایع ترین علت بیماری های تنفسی هستند و به ویژه در کودکان و گروه های سنی مسن شایع هستند.

وی ادامه داد: همچنین دومین پیک از اواسط آنفولانزای فصلی است دی ماه داره شروع میشه ویروس های سنسیتال بسیار رایج هستند و عموماً باعث بروز اختلالات تنفسی بالاتری می شوند.

گونه جدید از خانواده Omicron

زالی در ادامه سخنان خود درباره ویروس کرونا با بیان اینکه اخیراً در سطح جهانی با انواع جدیدی از خانواده «امیکرون» مواجه شده ایم، افزود: همپوشانی ویروس خانواده امیکرون با ویروس آنفلوانزا و سایر ویروس ها می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. اخیراً تعداد افرادی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا مثبت شده اند و بیمارانی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده اند در سراسر جهان افزایش یافته است. اگرچه میزان مرگ و میر ناشی از کرونا مانند موج های گذشته و سال های گذشته نیست، اما میزان ابتلا به این بیماری بیشتر است.

انواع جدید کرونا چه ویژگی هایی دارند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به نظر می‌رسد نوع جدید کرونا از قدرت «ایمنی انسداد» و «قابلیت انتقال» بیشتری برخوردار است. در حال حاضر سویه KP3 سویه غالب در جهان است و دارای دو “جهش” از سویه های گذشته است. دو جهش ژنی به سویه KP3 فرصت بیشتری برای انتقال و ایمنی بیشتر می دهد.

وی درباره نیاز به مراقبت های بهداشتی گفت: افراد بالای 65 سال و افرادی که داروهای آسم، دیابت، چاقی، بیماری های قلبی عروقی و نقص سیستم ایمنی مصرف می کنند باید پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند. افراد بالای 65 سال، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند آسم، دیابت، چاقی، بیماری های قلبی عروقی و افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، حتی اگر به کرونا مبتلا نشوند، احتمال ابتلا به آنفولانزا و سایر ویروس ها را دارند. بیماری. .

لزوم تزریق واکسن آنفولانزا در برخی گروه ها

زالی ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، سالمندان و مبتلایان به آسم و بیماری های قلبی عروقی باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند. دیر شهریور ماه ها و هفته های اول مهر این ماه زمان طلایی برای دریافت واکسن آنفولانزا است. زیرا حداقل دو هفته طول می کشد تا امنیت تضمین شود. اگر واکسن به موقع تزریق نشود، این احتمال وجود دارد که در دوره اوج آنفولانزا موثر نباشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دیدگاه های غلط درباره واکسن گفت: برخی فکر می کنند اگر واکسن آنفولانزا را بزنند سرما نمی خورند که این تصور اشتباهی است. ویروس سرماخوردگی با ویروس آنفولانزا متفاوت است. هدف از واکسن آنفولانزا پیشگیری از سرماخوردگی نیست، بلکه پیشگیری از آنفولانزای فصلی است.

اثربخشی واکسن آنفولانزا

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه از سویه های سال گذشته در واکسن آنفولانزا استفاده شد، با تزریق این واکسن نمی توان مصونیت 100 درصدی به دست آورد. مطالعات مختلفی در مورد اثربخشی واکسن آنفولانزا انجام شده است که نتایج برخی از مطالعات ایمنی 40 درصد و نتایج برخی مطالعات 60 درصد ایمنی را نشان می دهد. اگر سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم و سایر بیماران واکسن آنفولانزا را دریافت کنند، همچنان باید به یاد داشته باشند که باید به نکات بهداشتی توجه کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما