به گزارش آنلاین، آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد که دارون عجم اوغلو، جیمز رابینسون و سایمون جانسون، سه استاد دانشگاه آمریکایی به دلیل مطالعات خود در زمینه تشکیل موسسات و نقش آنها در اقتصاد، برنده جایزه نوبل اقتصاد 2024 شده اند. خیر عمومی .

بیشتر بخوانید:

با برنده جایزه نوبل اقتصاد آشنا شوید/ کلودیا گلدن کیست؟

نظریه استگلیتز در مورد رویارویی آمریکا با تحقق دموکراسی جهانی و مبارزه با فقر

دارون نجم اوغلو در ایران بیش از دو برنده جایزه نوبل دیگر شهرت دارد زیرا چندین کتاب منتشر کرده است. این دومین باری است که اقتصاددانان غیرلیبرال و منتقدان دست راستی که دیدگاه متفاوتی نسبت به اقتصاد رایج به مسائل دارند، این جایزه را دریافت می کنند. پیش از این، پل کروگمن، اقتصاددان برجسته آمریکایی که از منتقدان جدی «نئولیبرالیسم» به شمار می‌رود، برنده این جایزه شده بود.

به گفته بنیاد نوبل، تفاوت های عظیم درآمدی بین کشورها کاهش خواهد یافت یکی یکی از بزرگترین چالش های زمان ما: به لطف تحقیقات پیشگامانه دارون آسم اوغلو، سایمون جانسون و جیمز رابینسون، ما درک عمیق تری از دلایل ریشه ای موفقیت یا شکست کشورها داریم.

جعفر خیرخواهان، اقتصاددان درباره دیدگاه برندگان جایزه نوبل اقتصاد امسال به بازتاب آنلاین گفت: این سه اقتصاددان رویکرد جدیدی به اقتصاد سیاسی ارائه کرده اند که بر اساس آن ضریب قدرت و نقش نظام های سیاسی را برجسته کرده اند. آنها، به ویژه آقای عجم اوغلو، بر این عقیده هستند که یک نظام سیاسی دموکراتیک از نظر توسعه کارکرد متفاوتی با یک نظام سیاسی استبدادی دارد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه افزود: با توجه به ویژگی‌های فعالیت این سه نفر و به‌ویژه عجم اوغلو، می‌توان به این نکته اشاره کرد که شجاعت آن‌ها به آنها اجازه داد تا وارد عرصه‌هایی شوند که قبلاً اقتصاددانان نشان داده بودند. بدون علاقه” آنها. در گذشته، زمانی که اقتصاددانان می خواستند درباره چرایی توسعه برخی کشورها بحث کنند، به دلایلی مانند جغرافیای بهتر، منابع طبیعی فراوان، سرمایه کافی، ماشین آلات با فناوری پیشرفته و نیروی کار اشاره می کردند.

خیرخواهان گفت: «این پاسخ ها کافی است نبود زیرا بسیاری از کشورهای در حال توسعه هستند که با وجود داشتن جغرافیای مناسب و منابع طبیعی فراوان و واردات فناوری و تأسیس دانشگاه، در مسیر توسعه موفق نبوده و به جایگاه کشورهای پیشرفته نرسیده اند.

خیرخواهان، یکی او آثار عجم اوغلو را به فارسی ترجمه کرد و معتقد بود: در اینجا برندگان جایزه نوبل دریافتند که بین نظام های سیاسی مختلف در دستیابی به توسعه، تفاوت جدی وجود دارد و عامل انکارناپذیر توسعه کشورهاست. به خصوص با حکمرانی ضعیف، هر چقدر هم که منابع در دسترس باشد، این منابع در نهایت هدر خواهند رفت و پیشرفتی حاصل نخواهد شد. به بیان ساده، از دید عجم اوغلو، اقدامات صاحبان قدرت در قبال اقتصاد در حال بررسی است.

وی با اشاره به سیستم حاکم بر آمریکا گفت: در آمریکا با وجود محدودیت های مهاجرتی، امکان حضور بیشتر افراد از طبقات، گروه ها و حتی نژادها یا مذاهب مختلف را در جوامعی که افراد برابر هستند، ایجاد کرده است موقعیت قانونی، فرصتی برای جذب افراد توانمند و واجد شرایط می شود. به همین دلیل هندی‌هایی که فرصت‌های برابر برای مشاغل بالا در سیستم کاست حاکم در این کشور ندارند، می‌توانند از طریق مهاجرت به آمریکا به رشد بیشتری دست یابند. در برخی از جوامع زنان را محدود می‌کنند و دامنه فعالیت آن‌ها را محدود می‌کنند که این امر نیز فرصت استفاده از استعدادها را از نیمی از جامعه سلب می‌کند. »

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، تبعیض‌های مختلف ملی، نژادی، جنسیتی و مذهبی را از عواملی دانست که مانع بهره‌مندی از همه استعدادهای موجود و محدود کردن زمینه‌های توسعه می‌شود.

خیرخواهان درباره ترجمه داروون عجم اوغلو خاطرنشان کرد: کتاب «ریشه‌های اقتصادی دیکتاتوری و دموکراسی» را با همکاری دکتر دکتر تالیف کردم. علی سرزعیم ترجمه کرد. همانطور که گفته شد، بر خلاف باورهای سنتی اقتصاددانان، عجم اوغلو بر اهمیت نقش سیاست (قدرت سازی) در عملکرد اقتصادی تاکید می کند و نشان می دهد که چگونه یک وضعیت دیکتاتوری یا دموکراتیک می تواند وضعیت اقتصادی را تغییر دهد. این مورد در بیشتر آثار عجم اوغلو از جمله کتاب راه باریک آزادی نیز مطرح شده است.

وی در پاسخ به انتقاد حامیان لیبرال و بازار آزاد از برندگان جایزه نوبل امسال به ویژه عجم اوغلو، گفت: در اینکه این سه نفر اقتصاددان و از قضا افراد مهم اقتصاد امروز هستند، تردیدی وجود ندارد. فکر می کنم در آینده نزدیک در گروه علوم انسانی با یک دانشکده واحد به نام علوم اجتماعی مواجه خواهیم شد که در آن رشته ای وجود خواهد داشت که بتواند اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی و حقوق را با هم ترکیب کند. زیرا از این طریق بهتر می توانیم پاسخ سوالات و نیازهای مردم زمان خود را پیدا کنیم. »

وي افزود: ويژگي كار آنها اين است كه با بررسي نقش سياست در اقتصاد توانستند پاسخ سوالاتي را كه قبلاً مطرح نشده بود بيابند. شایستگی برنده شدن جایزه نوبل زیرا امروزه ثابت شده است که پیشرفت و توسعه بدون حکمرانی خوب ممکن نخواهد بود.

جایزه نوبل اقتصاد در سال 2023 به کلودیا گلدین، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، به دلیل فعالیت هایش در زمینه تحقیق در مورد نقش زنان در بازار کار اعطا شد.

۲۲۳۲۲۹

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما