اخبار روز سینما

کارگردان آلمانی برنده جایزه لومیر شد / سالی رویایی برای ویم وندرس

پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ: ویم وندرس کارگردان آلمانی در جشنواره لومیر 2023 مورد تقدیر قرار می گیرد.

ویم وندرس در پانزدهمین دوره جشنواره لومیر که بر روی فیلم های کلاسیک در لیون تمرکز دارد، جایزه معتبر لومیر فرانسه را دریافت خواهد کرد.

او به این ترتیب جا پای کاترین دنوو، پدرو آلمادور، جین فوندا، مارتین اسکورسیزی، جین کمپیون، برادران داردن و همچنین کلینت ایستوود که اولین دریافت کننده این جایزه بود، می گذارد. تیم برتون به عنوان برنده جایزه سال 2022 شد.

جشنواره فیلم لومیر و جایزه لومیر در سال 2009 توسط تیری فرمو، مدیر جشنواره فیلم کن، که همچنین مدیر موسسه لومیر در لیون است، راه اندازی شد.

مؤسسه انستیتو لومیر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ویم وندرس که چهره نمادین رنسانس سینمای اروپا در اوایل دهه 1970 و 1980 است، کارگردان فیلم هایی چون «پاریس، تگزاس» و «بال‌های اشتیاق» مردی است که راه خودش را به عنوان یک هنرمند دنبال کرده و اخیراً با 2 فیلم آخرش «آنسلم» و «روزهای بزرگ» به یک برد مضاعف دست یافته است.  این یک انتخاب بدیهی بود که در لیون، زادگاه لومیر خالق سینما، از این کارگردان مسافر، هنرشناس چندوجهی و بینا، تصویرگر ماهر که هرگز دست از اختراع مجدد خود برنداشته و هزاران زندگی را تجربه کرده است، تجلیل کنیم.

این موسسه خاطرنشان کرد که وندرس جزو اولین فیلمسازانی بود که توسط موسسه لومیر در سال 1991 دعوت شد.

انستیتو لومیر که در خانه و محل کار سابق آگوست و لوئیس لومیر پیشگامان سینما قرار داشت، در سال 1982 برای حفظ خاطرات و میراث سینمایی آنها ایجاد شد.

دیروز اعلام شد که وندرس به عنوان رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم توکیو امسال انتخاب شده است.

پانزدهمین دوره جشنواره لومیر از 14 تا 22 اکتبر 2023 (22 تا 30مهر) برگزار می شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا