دانستنی هاعمومی

ویروسی که قابلیت متصل شدن به سایر ویروس‌ها را دارد!/جزئیات

دیجیاتو نوشت: این ویروس به دلیل اینکه قابلیت تکثیر را از دست داده است، به ویروس دیگری وصل می‌شود تا بتواند در سلول میزبان تکثیر شود.

دانشمندان کشف کرده اند که برخی از ویروس ها می توانند به ویروس های دیگر بچسبند و ژن های خود را وارد سلول های میزبان کنند. ویروس‌ها قبلاً هرگز مشاهده نشده بودند که از نظر فیزیکی با سایر ویروس‌ها پیوند برقرار کنند. تحقیقات آزمایشگاهی دانشمندان را برای بار اول موفق به دیدن این تعامل عجیب از نزدیک کرد.

ویروس‌ها سلول‌های میزبان‌هایی مانند حیوانات، گیاهان و حتی باکتری‌ها را آلوده می‌کنند، اما قبلاً هیچ‌گاه دیده نشده بود که به‌صورت فیزیکی خود را به ویروس‌های دیگر متصل کنند. نزدیک ترین رابطه شناخته شده بین ویروس  «کمک‌کننده» و «ماهواره» بود. در این رابطه ویروس ماهواره‌ای برای زنده ماندن به کمک ویروس کمکی نیاز دارد. این رابطه صرفاً یک نوع نزدیک است، اما در مطالعه‌ای جدید دانشمندان نوعی ویروس ماهواره‌ای را شناسایی کرده‌اند که دائماً خود را به کمک کنندگان متصل می‌کند.

کشف ویروسی با قابلیت اتصال به ویروس‌های دیگر!

کشف ویروسی که به ویروس های دیگر متصل می شود

طبق مقاله منتشر شده در نیچر، باکتریوفاژها (ویروس هایی که باکتری ها را آلوده می کنند) از نمونه های محیطی جدا شده و برای تعیین توالی ژن به آزمایشگاه ها فرستاده شدند. DNA یک ویروس مورد انتظار در یک نمونهMindFlayerپیدا شد و تجزیه و تحلیل آلودگی به DNA ناشناخته را نشان داد. آزمایش های مکرر همان نتایج را به همراه داشت.

برای درک اینکه چرا این اتفاق می افتد، محققان نمونه ها را با میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) بررسی کردند. با کمال تعجب، آنها کشف کردند که یک ویروس ماهواره ای کوچک به نام “MiniFlayer” به قسمت “گردن” فاژ MindFlayer متصل شده است. این ارتباط تصادفی نبود. 80 درصد در میان فاژهای مشاهده شده یک فاژ ماهواره ای بود. حتی در بین فاژهایی که ویروسی به آنها متصل نشده بود، نوعی “پیچک‌” باقی مانده بود که نشان می داد در گذشته ویروسی به آنها چسبیده است.

محققان پس از بررسی ژنوم ماهواره و ویروس کمکی به علت این پدیده پی بردند. به نظر می رسد ویروس MiniFlayer ژنی را از دست داده است که به ادغام آن در DNA میزبان کمک می کند. بنابراین برای تکثیر در سلول میزبان باید به کمک کننده خود متصل بماند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا