دانستنی ها

ویروسی به نام پاپیلومای انسانی

اعتماد نوشت: علل سرطان رحم به خوبی شناخته شده است و این عامل مهمی در پیشگیری از این بیماری است.

شناسایی راه های تشخیص و پیشگیری از سرطان دهانه رحم یکی یکی از موفقیت های رسیدن به درمان های موثر و قطعی، پیشگیری از این سرطان است. تعیین علل سرطان رحم و واکسینه شدن در برابر این بیماری یکی از قوی ترین راه های محافظت از این بیماری است.

پروتکل‌های بین‌المللی کشورهای توسعه‌یافته، واکسینه کردن دختران در برابر این بیماری در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی است، زیرا در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی پاسخ ایمنی افراد بسیار بهتر عمل می‌کند و احتمال ابتلا به این سرطان بسیار بهتر از افراد مسن‌تر است. تعداد افرادی که در سن 25 سالگی واکسینه شده اند بسیار بیشتر است.

سنی که سرطان دهانه رحم در آن بیشتر مشهود است 30 تا 35 سال و به دنبال آن 50 تا 55 سال است و اگر روش های غربالگری و پیشگیری به درستی انجام شود، در مدت کوتاهی میزان بروز این سرطان به صفر می رسد.

ویروسی که باعث سرطان دهانه رحم در زنان می شود می تواند باعث سرطان مجرا، حلق، حنجره و مقعد در مردان شود. بنابراین، اگر مردان و زنان بیش از یک بار رابطه جنسی داشته باشند، خطر ابتلا به انواع سرطان در آنها بیشتر است.

بروز و شیوع سرطان دهانه رحم در هر جامعه ای نشان دهنده سطح سواد سلامت افراد آن جامعه است چرا که با پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه اگر مردم از این بیماری مطلع شوند نباید این بیماری در آن جامعه بروز کند. اصلا یکی یکی از دلایل اصلی سرطان دهانه رحم، ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است.

این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و این بیماری معمولا بعد از رابطه جنسی یا بعد از ازدواج بیشتر دیده می شود. یکی عامل دیگری که باعث می شود ویروس پاپیلوما در بدن باقی بماند و به سرطان تبدیل شود، سیگار است. تقریباً ثابت شده است که افراد سیگاری بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این سرطان هستند.

در برخی موارد، ویروس پیلوما خود به خود ناپدید می شود و اگر این ویروس برای مدت طولانی باقی بماند، می تواند به تدریج سلول های دهانه رحم را سرطانی کند. به عبارت دیگر، اگر فردی در سن 16 سالگی به این ویروس مبتلا شود، علائم سرطان ممکن است در 30 سالگی ظاهر شود، بنابراین با مراجعه دوره ای به پزشک می توان از بروز این سرطان جلوگیری کرد. کاهش سطح ایمنی یکی یکی دیگر از عوامل ماندگاری و سرطانی بودن ویروس پاپیلوما این است که اگر فردی پیوند کبد و کلیه انجام داده باشد یا به ایدز مبتلا شده باشد، این ویروس فرصت بیشتری برای فعال شدن دارد.

از سوی دیگر، افرادی که قبل از 16 سالگی ازدواج می کنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند، زیرا سرطان دهانه رحم در سنین پایین رخ می دهد. یکی عضوی نابالغ از بدن است و در حال رسیدن به مرحله بلوغ تشریحی است، اما برعکس، ازدواج بعد از 18 سالگی و پرهیز از بسیاری از رفتارهای جنسی پرخطر می تواند به میزان قابل توجهی از ابتلا به این سرطان بکاهد.

واکسیناسیون سرطان دهانه رحم، سن ازدواج مناسب، روابط زناشویی سالم و پرهیز از مصرف دخانیات و قلیان از مهمترین دلایل کاهش سرطان دهانه رحم است. از طرفی سرطان دهانه رحم تنها سرطانی است که روش های پیشگیری و درمان قطعی دارد.

تخمین زده می شود که با درمان کامل یا اقدامات پیشگیرانه در چند سال آینده شاهد ظهور سرطان دهانه رحم نباشیم.

توجه: فرح فرزانه، متخصص سرطان

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا