اخبار روز سینما

فداکاری 6 هزار مرد ایرانی برای نجات جان یک زن در 1800 سال پیش/ ویدئو

جنگ های بزرگی رخ داد. همه برای اردشیر می جنگیدند. شاید 6 هزار نفر بودند. فرمانده دستور بسته بودن تنگه را داده بود. بنابراین قلعه عظیمی ساخته شد که بعدها اولین بنای دوره ساسانیان نامیده شد.

پی ام آپ امروز به نقل از عصر ایران، بر روی صخره ای بزرگ که از سنگ تراشیده و قلوه سنگ های بزرگ ساخته شده است، دژی مستحکم ساخته شده و در جایی قرار دارد که از پایین به این سادگی دیده نمی شود، اما اشراف کامل به تمام دره هایی که در آنها یافت می شود.

اینها خصوصیات قلعه دختر اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانیان است که در نزدیکی فیروزآباد در جاده شیراز به فیروزآباد ساخته شده است.

قلعه دخترانه

نام او را قلعه دختر گذاشتند زیرا او را شکست ناپذیر می دانستند و معتقد بودند که هیچکس نمی تواند از دروازه های این قلعه عبور کند و قلعه دختر همیشه دختر آنها خواهد بود و برای هیچکس نخواهد بود.

شاید این نام باعث حسادت افراد مسلح داخل قلعه می شد به طوری که این قلعه هرگز برای کسی نبود. اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت اعراب مسلمان دروازه های آن را شکستند و نه تنها آن را فتح کردند، بلکه احتمالاً به دلیل شدت درگیری ویران شد.

در زمان ساخت این کاخ جنگ بین اردشیر و اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی همچنان ادامه داشت و این قلعه مستحکم پایگاه مهمی برای اردشیر بابکان بود.

در آن جنگ‌ها، قلعه دختر هرگز فتح نشد و هیچ لشکری ​​نتوانست از تنگه‌ای که در آن قلعه تحت سلطه اشراف بود عبور کند.

پس از آن با شکست اردوان پنجم و پایان یافتن سلسله اشکان، اردشیر بابکان سلسله ساسانیان را تأسیس کرد و این قلعه همواره پایگاه مهم ساسانیان باقی ماند.

ویژگی های قلعه دخترانه

دژ دختر از سه طبقه تشکیل شده است و اگرچه امروزه دیوارهای آن فروریخته است، اما می توان حدس زد که شکل واقعی آن چگونه بوده است.

باستان شناسان معتقدند که این سه سطح شامل سطح اول و دوم است که سربازان و فرماندهان در آن قرار داشتند و سطح سوم که پادشاه در آن قرار داشت. آنها معتقدند که این قلعه گنجایش حدود شش هزار سرباز را داشته است.

اگرچه دیوارها فرو ریخته اند، اما اتاق اصلی هنوز شکوه گذشته خود را دارد. ارتفاع دیوارها بسیار بیشتر از آنچه اکنون باقی مانده است و می توان تصور کرد که این قلعه در گذشته چقدر بزرگ و غیر قابل نفوذ بوده است.

قلعه دختر همه بینندگان را به یاد کاخ اردشیر فیروزآباد می اندازد. حتی ورودی قلعه هم با کاخ اردشیر فرقی ندارد. اما داخل تالار اصلی با کاخ اردشیر کاملا متفاوت است.

اولین گنبد ایرانی

اما گنبد مدور این قلعه که کاملاً شبیه کاخ اردشیر است و کلاهکی مانند آن ندارد قدمت بیشتری نسبت به کاخ اردشیر دارد و به همین دلیل می توان گفت قلعه دختر اولین قلعه دختر بوده است. بنای حکومتی ساسانیان و به گفته باستان شناسان اولین گنبد ایرانی بر روی آن ساخته شده است.

در سالهای گذشته و قبل از انقلاب مرمت این قلعه آغاز شده بود و حتی سیستم نقاره نیز برای تسهیل در رفت و آمد کارگران و مصالح ساخته شد.

اما بعد از انقلاب تقریباً مرمت آن متوقف شد و داربست هایی که به منظور مرمت ساخته شده بود، سر جای خود باقی ماند.

اکنون این داربست ها بهترین حفاظ برای قلعه بوده و در مواردی از فروریختن دیوارهای باقی مانده جلوگیری کرده اند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا