دانستنی ها

تاثیرات مثبت گلپر بر روی بدن ما

گلپر گیاهی چند ساله از خانواده جعفری است که بیشتر در کوه های مرتفع ایران و سایر نقاط می روید، با ریشه های ضخیم و برگ های کاملاً بریده که خواص فراوانی از جمله قدرت بخشیدن به بدن را دارد. اما متاسفانه توجه زیادی را به خود جلب نکرد و خریداری نشد گلپر گیاهی است که ارتفاع آن تا 200-150 سانتی متر می رسد.
گلهای آن سفید رنگ بوده و به صورت چتر در انتهای ساقه های گلدار در قسمت بالایی گیاه ظاهر می شود. برگهای آن دارای شیارهای عمیقی به شکل پنجه غاز است که شبیه برگ آنژلیکا است، بنابراین این شیارها برگ را به چند نیم برگ تقسیم می کنند و هر نیم برگ نوک تیز و دندانه دار است.

این گیاه و عصاره های آن از دوران پالئولیس  (50000 سال پیش) مورد استفاده انسان قرار گرفته است. دانه گلپر ادویه ای است که در آشپزی استفاده می شود.

استفاده از گلپر در پخت و پز برای کاهش گاز روده ها به خصوص هنگام خوردن لوبیا، سیب زمینی و عدس است. مشاهده شده است که پروانه ها و گوسفندان در هنگام بیماری از این گیاهان دارویی استفاده می کنند.

خواص و فواید گلپر:

1. گلپر یک آنتی اکسیدان است:

استرس اکسیداتیو در افرادی که تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار می گیرند به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن است. رادیکال های آزاد عامل بسیاری از بیماری های مهم مانند بیماری پارکینسون، سرطان و آلزایمر هستند. آنتی اکسیدان ها به عنوان یک جارو در برابر رادیکال های آزاد عمل می کنند، رادیکال های آزاد را از بین می برند و سلول های آسیب دیده را بازسازی می کنند. بنابراین، نتیجه می گیریم که استفاده از گلپر به پیشگیری از بیماری پارکینسون، سرطان و بیماری آلزایمر کمک می کند.

2. ضد التهاب:

گلپر خواص ضد التهابی مشخصی را نشان می دهد. بنابراین در درمان بیماری هایی مانند آرتروز و نقرس مفید است. اینها التهاب مفصل استخوان هستند و می توانند باعث درد شدید شوند. با کاهش تورم، درد در بیماران آرتریت و نقرس کاهش می یابد.

3. خاصیت ضد درد:

تحقیقاتی در مورد خواص ضد درد گلپر انجام شده است. مشاهده شده که اثر ضد درد خوبی دارد و استفاده از گلپر در درمان زخم های پوستی توصیه می شود. استفاده از عصاره گیاه روی زخم ها به ضد عفونی کردن زخم ها و جلوگیری از گسترش عفونت کمک می کند.

4. درمان بیماری قارچی:

پای ورزشکار یکی از شایع ترین بیماری های قارچی است. این بیشتر در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف اتفاق می افتد. همچنین اگر فردی مبتلا به دیابت باشد یا تحت درمان سرطان قرار داشته باشد، این اتفاق می افتد.  گلهای گلپر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید خشک شود. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا عفونت تحت کنترل باشد. می تواند پای ورزشکاران را درمان کند.

5. ضد میکروبی:

استفاده از داروهای ضد میکروبی به توقف رشد میکروارگانیسم ها کمک می کند. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک ها به توقف رشد باکتری ها کمک می کنند. می توانید از عصاره گلپر به عنوان آنتی بیوتیک استفاده کنید. این محلول را در مناطقی که میکروارگانیسم ها در آن تکثیر می شوند بمالید.

پروفایل چربی

تجزیه و تحلیل مشخصات روغن نشان می دهد که استفاده از عصاره گیاه گلپر در بهبود سلامت بیماران مبتلا به بیماری قلبی مفید است.

7. درمان تشنج:

این گیاه در درمان تشنج بسیار موثر است. این به دلیل وجود تریپن ها، ترپنوئیدها و آلکالوئیدها است. خوردن یک لیوان جوشانده برگ گیاه گلپر به کاهش دفعات تشنج کمک می کند.

8. ضد کاندیدا:

وقتی از عصاره گیاه گلپر استفاده می کنیم، فعالیت ضد میکروبی در سطح خوبی رخ می دهد. قارچ کاندیدا به دلیل وجود مخمر رشد می کند. باکتری لاکتوباسیلوس اغلب به کنترل رشد بیش از حد مخمر کمک می کند. اگر این اتفاق نیفتاد، باید از عصاره گیاه گلپر برای کاهش عفونت کاندیدا استفاده کنید.

9. خواص ضد دیابتی:

استفاده از عصاره گلپر به کاهش نشانگرها در بیماران دیابتی کمک کرد. دو مورد از مهم ترین عوامل خطر دیابت تری گلیسیرید بالا و فشار خون بالا هستند.

شایع ترین بیماری ها آترواسکلروز و بیماری عروق کرونر است. این حالت پس از شروع دیابت در بیمار ایجاد می شود. استفاده از عصاره گلپر به کاهش چشمگیر این عوامل خطر کمک می کند.

منبع: سلامت نیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا