اخبار روز سینما جهان

وقتی که روس‌ها آلن دلون را برای “کنفرانس تهران” اجیر کردند

کنفرانسی با رمز اورکا که طی آن استالین چرچیل و روزولت به عنوان سران متفقین در مورد آینده جنگ با هیتلر و آینده و استقلال ایران تبادل نظر کردند.

طبیعتاً این موضوع مورد استقبال آلمان نازی است نبود. و جاسوسان نازی و عوامل سرویس مخفی آلمان تلاش های زیادی برای برهم زدن این کنفرانس انجام دادند.

روس ها ادعا می کنند که هیتلر شخصاً سرهنگ اتو اسکورسنی را که قبلاً موسولینی را در یک عملیات پارتیزانی نجات داده بود، برای ترور رهبران متفقین منصوب می کند. اما روس ها با کمک گیورگ وارطانیان و همسرش از این عملیات که پرش ارتفاع نام گرفت جلوگیری کردند و کنفرانس به سلامت برگزار شد.

بسیاری معتقدند که اصلاً چنین عملیات خارجی وجود نداشت و نتیجه تبلیغات شوروی و کا گ ب بود. اما روس ها حتی در سال های بعد نیز بر وجود این عملیات پافشاری کردند و به «تهران 43» دستور تبلیغ فیلم را دادند.

این فیلم جاسوسی محصول مشترک کشورهای شوروی سابق، فرانسه و سوئیس است که در سال 1981 ساخته شده است. این فیلم به کارگردانی الکساندر آلوف و ولادیمیر نائوموف ساخته شده و بازیگران معروفی چون آلن دلون و کلود جاد در آن بازی کرده اند.

تهران; شهری که روس ها آلن دلون را برای آن خریدند "پرش طول" استخدام کرد

این فیلم در سال 1981 با 47.5 میلیون بیننده بهترین فیلم شوروی سال شد. همچنین در سال 1981 جایزه طلایی جشنواره بین المللی فیلم مسکو را دریافت کرد.

آلن دلون در این فیلم نقش بازرس پلیس جرج روش را بازی می کند که قرار است ماریا باشد. یکی از شاهدان داستان محافظت کنید که بخشی از ماجرای عملیات پرش ارتفاع در سال 1943 است.

“مامور سرویس شوروی آندری ایلیچ (ایگور کوستولوفسکی) در حراجی در لندن در سال 1980 شرکت می کند که اسناد طبقه بندی شده مربوط به سال 1943 با میانجیگری ماکس ریچارد (آرمن جیگارخانیان) در لندن شرکت می کند. مکس یک جاسوس نازی بود که توسط شرنر (آلبرت فیلوزوف) به خدمت گرفته شد و مأمور حمله به آن شد. “سه نفر بزرگ” چرچیل، استالین و روزولت سال 1943 که سال عشق بین آندره و یک زن جوان فرانسوی (ناتاشا بلوخوستیکوا) است.

در سال 1980 پاریس، آندره می‌داند که هنوز در خطر است زیرا شرنر، رئیس یک شبکه تروریستی بزرگ، به تازگی در پاریس در ازای گروگان‌های یک هواپیمای ربوده شده آزاد شده و تقریباً همه شاهدان رویدادهای سال 1943 را می‌کشد. ایلیچ در آن شرکت می‌کند. در آن قادر به آزاد کردن شرنر، محرک حمله نیست. مکس که احساس شکار می کند، به یک آپارتمان قدیمی پناه می برد، غافل از اینکه همراه جوانش فرانسوا (کلود جید) در استخدام شرنر است. مکس فیلم های مخفی قدیمی را به فرانسوا نشان می دهد که می خواهد توسط وکیل لگرن به حراج گذاشته شود.

در طی یک هواپیماربایی که توسط شرنر آغاز شد، دختر ماری، ناتالی (ناتالیا بلوخوستیکووا در نقش دوگانه) نیز با آندری ملاقات می کند. بازرس پلیس پاریس ژرژ روش (آلن دلون) که می خواهد از شاهد ماری محافظت کند، با ناتالی ملاقات می کند و…

نکته قابل ذکر در مورد این فیلم آهنگ آن است که شهرت آن فراتر از خود فیلم و به عنوان یکی این آهنگ یکی از ماندگارترین آهنگ های فرانسوی در تاریخ موسیقی است.

آهنگ عشق جاودانه با صدای شار ازناو و سپس دکلمه با مری ماتیو که یکی از زیباترین آهنگ های فرانسوی است.

معمولاً این فیلم را جزو آثار خوب آلن دلون نمی دانند، زیرا منتقدان و حتی خود دلون معتقد بودند که روایت فیلم و فیلم الکان بیهوده است، اما از قبل انجام شده بود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا