دانستنی ها

ماده های غذایی که هنگام آلودگی هوا باید مصرف کرد!

به گزارش بازتاب آنلاین، آلودگی هوا از آنجایی که عامل بسیاری از بیماری های مختلف است، مشکلی نگران کننده در شهرهای بزرگ است. ذرات آلاینده موجود در هوا بر سیستم بدن تأثیر می گذارد. آسم، سرطان ریه، بیماری های قلبی عروقی، فراموشی و مشکلات حافظه از جمله بیماری های ناشی از آلودگی هوا هستند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف برخی مواد غذایی در زمان آلودگی هوا به تقویت سیستم ایمنی و عملکرد اندام های مختلف بدن کمک می کند. در ادامه به بررسی برخی از این غذاها می پردازیم:

مرکبات

استفاده از مرکباتی مانند پرتقال و لیمو در مواردی که هوا آلوده است توصیه می شود زیرا ویتامین C موجود در آنها از التهاب در بدن جلوگیری می کند و حتی رادیکال های آزاد تشکیل شده در بدن از طریق هوای آلوده را خنثی می کند. علاوه بر این، ویتامین C به سلول ها در برابر آسیب های ناشی از آلودگی کمک می کند، از سیستم ایمنی محافظت می کند و احتمال بیماری های ناشی از آلودگی را کاهش می دهد.

سبزیجات

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم، کلم بروکسل و گل کلم با التهاب مبارزه می کنند و خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر بیماری های ناشی از آلودگی هوا را کاهش می دهند، بنابراین توصیه می شود این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

دانه ها و آجیل

دانه هایی مانند تخم کتان، تخمه آفتابگردان و تخمه کدو تنبل سرشار از منیزیم هستند که یک ماده معدنی مهم برای شفاف و آرام نگه داشتن مجاری تنفسی است و همچنین منیزیم با کاهش التهاب تنفس را آسان می کند، بنابراین اگر آلودگی هوا دارید از دانه ها و آجیل استفاده کنید. ، خطر ابتلا به بیماری های ناشی از آلودگی هوا کاهش می یابد.

شیر و لبنیات کم چرب

شیر یکی از مایعاتی است که جذب سرب در بدن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. علاوه بر این، شیر سرشار از ویتامین ها و سایر ترکیبات است که به تقویت سیستم ایمنی در هنگام آلودگی هوا کمک می کند. فسفر، منیزیم و کلسیم می توانند از جذب سرب در بدن جلوگیری کرده و عوارض آن را کاهش دهند. سایر محصولات لبنی مانند ماست، دوغ و پنیر نیز سموم را خنثی می کنند.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که در مبارزه با علائم آلرژی ناشی از آلودگی هوا بسیار مفید است، این نوع چای التهاب گلو را کاهش می دهد و از ریه ها در برابر آسیب های ناشی از آلودگی هوا محافظت می کند. همچنین هیدراتاسیون خوب بدن را تضمین می کند.

روغن زیتون

یکی از مواد مغذی مفید در هنگام آلودگی هوا روغن زیتون است، این روغن حاوی چربی های غیر اشباع و فیتونوترینت ها است که برای حفظ سلامت ریه مفید است، این روغن باعث کاهش فشار خون بالا و کاهش بسته شدن رگ های خونی به دلیل کاهش اکسیژن خون می شود. در بدن، ویتامین E موجود در روغن زیتون نیز عملکرد ریه را بهبود می بخشد و اسیدهای چرب موجود در آن به کاهش التهاب کمک می کند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا