دانستنی ها

وضعیت نامطمئن سلامت دندان ایرانیان

محمدحسین خوشنویسان با اشاره به اینکه ارائه خدمات دندانپزشکی به صورت گروهی توسط دندانپزشک در بخش درمان انجام می شود، افزود: نقش حرفه های دندانپزشکی مربوطه در تامین سلامت دهان و دندان افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

گزارش مهر با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی پیشگیرانه توسط متخصصان بهداشت و درمان به بیماران و افراد سالم در ارتقای سلامت دهان و دندان جامعه مؤثرتر است، گفت: در بسیاری از کشورهایی که در ارتقای سلامت دهان و دندان موفق عمل می‌کنند تعداد متخصصان بهداشت بیشتر است. بیش از دو برابر تعداد دندانپزشکان

این کارشناس بهداشت عمومی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: با توجه به وجود این شکاف، فرصت طلایی برای متخصصان بهداشت برای انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع پوسیدگی از بین می رود و با گذشت زمان مشکلات دندانی نیز از بین می رود. دندان های افراد هر سال به طور مداوم در حال افزایش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: شاخص های ملی بهداشت دهان و دندان نشان می دهد که به طور متوسط ​​5 دندان شیری در کودکان 5 تا 6 ساله قبل از شروع دبستان دچار پوسیدگی می شود و تنها 12 درصد از این گروه سنی فاقد پوسیدگی هستند. . در سن 12 سالگی که دندان های شیری با دندان های دائمی جایگزین می شوند، به طور متوسط ​​در هر کودک دو پوسیدگی دندان مشاهده می شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: لازم به ذکر است که در سن 12 سالگی میزان کودکان بدون پوسیدگی 27.4 درصد بوده است اما سه سال بعد یعنی در سن 15 سالگی 27 درصد از این دندان های سالم پوسیده شده اند. و میزان فرزندان 27 درصد بوده است. اگر بدون پوسیدگی باشد 4 درصد است. 10 درصد کاهش می یابد که به دلیل عدم توجه به مراقبت های شخصی روزانه در این گروه سنی است.

خشنویسان با بیان اینکه به دلیل وجود روش های پیشگیرانه بر اساس شواهد علمی نباید شاهد چنین اتفاقات ناگواری باشیم ادامه داد: بدیهی است استفاده از نیروهای میانی و روش های دندانپزشکی پیشگیرانه بسیار ارزانتر از هزینه دندانپزشکی است. درمان ها زیرا چنین درمان هایی مستلزم استفاده از تجهیزات، مواد و دندانپزشکان است و همه اینها با هزینه های بسیار بالایی ارائه می شود.

وی تاکید کرد: صرف هزینه های گزاف برای درمان های دندانی باعث بهبود شاخص سلامت دهان و دندان نمی شود زیرا این شاخص (DMFT) مجموع تعداد دندان های پوسیده (D)، دندان های کشیده شده (M) و دندان های پر شده (F) است. دندان پوسیده ترمیم می شود، در واقع D با F جایگزین می شود، یعنی تغییری در شاخص ایجاد نمی شود.

این متخصص بهداشت دهان و دندان با اشاره به اینکه بهترین و همچنین ارزان ترین راه برای بهبود سلامت دهان و دندان مراقبت کامل از دندان های سالم قبل از ایجاد پوسیدگی است، تاکید کرد: بخش بزرگی از ارتقای سلامت دهان و دندان جامعه مورد غفلت قرار نخواهد گرفت. استفاده از روش های پیشگیرانه که می تواند و باید از طریق درمان های دندانپزشکی انجام شود، به تحقق شعار ملی «ایران بدون پوسیدگی» کمک کرد. در غیر این صورت واضح است که افراد بیشتری دندان های خود را از دست خواهند داد و میزان بی دندانی کامل در کشور ما از 52 درصد فعلی فراتر خواهد رفت. با توجه به اهمیت متخصصین بهداشت و نقش حیاتی آنها در ارتقای سلامت دهان و دندان در سطح کشور، روز دندانپزشک در ایران (23) فروردین) در روز تصویب قانون بهورزان در شورای اسلامی انتخاب شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا