به گزارش بازتاب آنلاین، بر اساس آخرین نقشه های پیش یابی فصلی میزان بارندگی و دمای هوا در کشور از نیمه راه مهر تا نصف آبان 1403 (اکتبر 2024) بارندگی کشور در غرب، شمال غرب و دو طرف دامنه های مرکزی و غربی البرز کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال است. بارش نرمال این ماه در بیشتر مناطق جنوب و شرق کشور قابل توجه نیست. احتمال افزایش بارندگی در این مدت در بیشتر مناطق کشور به استثنای مناطق محدودی در رشته کوه های زاگرس در مرکز و شمال شرق کشور کمتر از 20 درصد است.

ایسنا در پیامی نوشت: میانگین دمای هوا برای مناطق شمال شرق، شرق و مرکز کشور نرمال، شمال غرب و غرب کشور تا دو درجه بالاتر از نرمال و برای شمال تا یک درجه بالاتر از نرمال پیش بینی می شود. مناطق دیگر

نصف آبان تا نصف آذر 1403 (نوامبر 2024): اگرچه میانگین بارندگی کشور در این مدت کمتر از حد نرمال خواهد بود، اما کاهش بارندگی به ویژه در زاگرس مرکزی و جنوبی پیش بینی می شود. کاهش بارندگی برای کمربند شمالی و بخش‌هایی از جنوب شرق و مرکز کشور معنی‌دار نیست. احتمال بارندگی بیش از حد نرمال در این مدت در بیشتر مناطق کشور حدود 20 درصد یا کمتر است. شمال غرب منطقه ای است که بیشترین احتمال بارش نرمال را دارد.

پیش بینی می شود میانگین دما در اکثر نقاط کشور یک تا دو درجه بالاتر از نرمال باشد و در مناطق محدودی در شرق و جنوب شرق یک درجه بالاتر از نرمال باشد.

نصف آذر تا نصف دی 1403 (دسامبر 2024): میانگین بارندگی کشور در این مدت نسبت به ماه قبل بهتر بوده و پیش بینی می شود برای اکثر مناطق کشور در محدوده نرمال باشد. فقط در استان های غربی تمایل به کمتر از حد نرمال دارد و به احتمال زیاد بیشتر مناطق کشور بارندگی بیش از نرمال را تجربه خواهند کرد. برای مدت طولانی عادی خواهد بود.

میانگین دمای این ماه در مناطق محدودی در شرق کشور برای استان های دو سوی زاگرس یک تا دو درجه بالاتر از نرمال و در سایر مناطق یک درجه بالاتر از نرمال برآورد می شود.

نصف دی تا نصف بهمن 1403 (ژانويه 2025): پیش بینی می شود میزان بارندگی در این ماه در زاگرس مرکزی و جنوبی کمتر از نرمال و در سایر مناطق کشور در محدوده نرمال باشد. مقادیر پیش بینی شده برای کاهش بارندگی در زاگرس اعداد بزرگی نیستند. احتمال بارندگی بیش از حد نرمال در اکثر مناطق کشور با نرمال بلند مدت خواهد بود.

دمای هوا در این ماه برای نوار ساحلی خزر و مناطق محدودی از شرق و مرکز کشور نرمال، برای استان‌ها در طرفین زاگرس یک تا دو درجه و برای سایر مناطق تا یک درجه بالاتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

نصف بهمن تا نصف اسفند 1403 (فوریه 2025): میانگین بارندگی در این ماه در محدوده نرمال و کمتر از حد نرمال خواهد بود. بارش ها در مناطق مرکزی و جنوبی نسبت به ماه قبل بهتر خواهد بود. بر این اساس در دو سوی البرز و قسمت محدودی از شمال شرق کمتر از نرمال است، در استان های دو سوی زاگرس و جنوب غرب کشور کمتر از نرمال است و در سایر نقاط. مناطق طبیعی ارزیابی می شود.

میانگین دمای هوا برای کل کشور 1 تا 2 درجه بالاتر از نرمال تخمین زده می شود، اما در استان های کرانه شرقی و سواحل خزر تا حدودی متعادل خواهد بود.

احتمال بارش بالاتر از حد متوسط ​​(فصلی): با توجه به نقشه پیش‌بینی ماهانه مدل SEAS-5.1 مرکز اروپا برای پیش‌بینی‌های میان‌برد، بارش تجمعی کشور پیش‌بینی می‌شود. بهمن تخمین زده می شود که ماه کمتر از حد معمول باشد. بیشترین و کمترین کاهش به ترتیب در امتداد رشته‌کوه‌های زاگرس و در مناطق مرکزی-جنوبی کشور پیش‌بینی می‌شود. در سطح فصلی، بارش پاییزی کمتر از نرمال و بارش زمستانی در محدوده نرمال خواهد بود. در خصوص دمای هوای کشور، میانگین دمای هوای کشور در فصول پاییز و زمستان 1 تا 2 درجه بالاتر از نرمال پیش بینی می شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور، صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوا در کشور بین 65 تا 70 درصد و در ماه‌های گرم، صحت پیش‌بینی بارش است. نسبت به ماه های سرد سال کمتر است.

۴۷۲۳۶

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما