اخبار روز

وضعیت بورس جوابگوی خواسته کارگزاران بازار نیست!

در روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۰.۷۲ درصدی به سطح ۲میلیون و ۱۷۸هزار و ۷۵۲ واحد رسید. این منجر به پنجمین روز متوالی منفی شاخص کل شد.

به همین ترتیب، شاخص همگن افتی مشابه با شاخص کل را تجربه کرد. در آخرین روز 467 میلیارد تومان وجه نقد واقعی از بورس خارج شد و ششمین روز متوالی برداشت پول از بورس را رقم زد. کارشناسان معتقدند با تداوم تنش های سیاسی، اگر کاهش شکاف بین نرخ نیمه دلار و دلار بازار آزاد و قیمت مواد اولیه محرک قوی برای بازار نباشد، ممکن است به وضعیت نامطمئن بازار دامن بزند. روزهای آینده

در مقطع کنونی که بازار سهام تحت تاثیر متغیرهای تاثیرگذار داخلی و خارجی با غیرقابل پیش بینی ترین وضعیت مواجه است، کانال 2 میلیون واحدی را حفظ کرده است. یکی به عنوان ترس سهامداران پنهان شده است. بنابراین شاید منطقی ترین حالتی که می توان برای بورس انتظار داشت پایین بودن قیمت شاخص های بورسی باشد. این در حالی است که P/E بازار از ارزش ذاتی خود پیشرفت چندانی نکرده است که می تواند نقطه مثبتی برای سرمایه گذاران تلقی شود. اما به دلیل مبهم بودن متغیرهای تأثیرگذار، این گزینه نیز به علت اضافه شده است.

کارشناسان تاکید می کنند که بازار سهام در شرایطی قرار دارد که می توان رشد قابل توجهی را انتظار داشت. بنابراین اگر اخبار مثبتی به بازار تزریق شود، پول به بازار سرازیر می شود. اگرچه این رویداد ممکن است در کوتاه مدت باعث رونق بازار سهام شود، اما در عمل مشوق هایی را برای سهامداران خرد ایجاد می کند. به خصوص بازارهای رقیب یعنی فارکس و طلا در وضعیت متعادلی برای جذب نقدینگی نیستند و وضعیت قیمت های جهانی مطابق میل بازار سهام پیش نمی رود.

بورس تهران بار دیگر با کاهش ارتفاع نماگرها به دلیل ریسک ژئوپلیتیکی در خاورمیانه همراه شد. با عنایت به عملکرد بورس تهران در جریان درگیری نظامی رژیم صهیونیستی با نیروهای حماس در اوایل پاییز، می توان نتیجه گرفت که در صورت بروز و ظهور مجدد ریسک سیاسی، بورس تهران ویژگی خاصی را نشان نمی دهد. واکنش. به دلیل سایر متغیرها و در مسیر نزولی قرار دارد.

در روز آخر نیز همین موضوع در اتاق شیشه ای به واقعیت پیوست و نماگرهای بورسی با تشدید جریان عرضه در بورس با افت ارتفاع همراه شدند. دلار نیز در روند معاملات بازار آزاد تفاوت محسوس و قابل توجهی را تجربه نکرد، بنابراین بحث درباره شدت این ریسک انتقال همچنان در محافل ادامه دارد و تحلیلگران ابعاد این معضل را از جنبه های مختلف بررسی می کنند.

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات دیروز بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 0.72 درصد کاهش یافت. به این ترتیب نماگر اصلی بورس پنجمین روز متوالی منفی خود را تجربه کرد. نماگر هم وزن که اثر یکسان تمامی نمادهای معاملاتی را نشان می دهد و چهره بازار را به نحو مطلوب تری نشان می دهد، با افت 0.71 درصدی مواجه شد، بنابراین این شاخص برای سومین بار در محدوده قرمز تابلوی تبلیغاتی بسته شد. سال متوالی روز در فرابورس نیز شاخص اصلی این بازار با افت 0.59 درصدی در سطح 26 هزار و 309 واحد به کار خود پایان داد. همچنین در روز گذشته 467 میلیارد تومان نقدینگی واقعی از بورس خارج شد. تفاوت معنی دار میزان پول برداشت شده از بازار در روز گذشته نسبت به روزهای قبل نشان دهنده افزایش فشار عرضه در اتاق شیشه ای به دلیل ریسک سیاسی و سیستماتیک است. ارزش معاملات خرد در بازار اعم از سهام و حق تقدم به 4.977 میلیارد تومان رسید. بورس تهران بار دیگر تحت تاثیر ریسک سیاسی قرار گرفت و شاخص های سهام به صورت مارپیچ نزولی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتند.

عدم اقدام فوری

همانطور که در گزارش های قبلی «دنیای اقتصاد» بارها ذکر شد، یکی یکی از الزامات ساماندهی وضعیت مبهم و آشفته بازار سهام، تزریق اعتماد به سناریوی معاملات اتاق کریستال است. موضوعی که در 6 ماهه نخست سال جاری در بورس اوراق بهادار تهران اقدامات عاجل و مثبتی برای بهبود آن رعایت نشد، بلکه تزریق بذر بلاتکلیفی ناشی از وقایع اردیبهشت ماه امسال (داستان مربوط به افزایش نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی) تیر سم و زهر بر پیکر رنجور و نازک بورس تهران نیز ریخته شد تا بازیگران و اهالی این بازار نسبت به اتفاقات رخ داده و روند آینده این بازار در بدترین حالت ممکن قرار بگیرند. یقیناً اگر با وجود ثبات در سایر بازارها، اقدام به پیش بینی وضعیت بورس می شد، می دیدیم که عملکرد و کارایی این بازار نسبت به رقبای دیرینه خود تفاوت فاحشی داشته است. اما می توان از نبود محرک های اساسی و فروپاشی انتظارات تورمی و آرامش در بازار ارز به عنوان مهم ترین عواملی نام برد که باعث شده تا بازارهای مسکن و به ویژه بورس از ثبات برخوردار شوند. اما در صورت بازگشت جریان اعتماد عمومی به این بازار، می‌توان انتظار داشت که بورس تهران از قمر فعلی در وضعیت عقرب بیرون بیاید و در وضعیت بهتری قرار گیرد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا