اخبار روز

وضعیت بد خودروسازی کشور/ چرا خودروسازان روزانه 183 میلیارد تومان ضرر می کنند؟

مریم فخری: خودروسازان روزانه 183 میلیارد تومان ضرر می کنند; این آخرین آماری است که از ضرر خودروسازان شنیده شده است. بر اساس گزارش ها، مجموع زیان سه خودروساز بزرگ دولتی در شش ماهه نخست امسال 43 میلیارد تومان بوده است. یک محاسبه تقریبی نشان می دهد خودروسازان روزانه 183 میلیارد تومان ضرر می کنند.

بر اساس این آمار، تحلیلگران تصور می کنند که صنعت خودرو در حال حاضر از مشکلات ساختاری در سطوح مختلف رنج می برد. این مشکلات باعث شده است که اکوسیستم صنعت خودرو در ایران آمادگی تولید خودروهای باکیفیت و با تکنولوژی بالا را نداشته باشد و صنعت خودرو در بازارهای جهانی نسبت به سایر رقبای خود در سطح بین المللی عقب مانده است. عقب افتادن در کشور باعث نارضایتی زیادی شد.

چندی پیش مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی پژوهشی تاکید کرد: ماهیت ارتباط دولت با شرکت های خودروسازی و حاکمیت شرکتی در این شرکت ها یکی از اساسی ترین ابعاد ساختاری بروز بسیاری از مشکلات است. در این صنعت برخلاف اینکه دولت ظاهراً حدود 6 درصد از سهام ایران خودرو و 17 درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد، در واقع بیش از 50 درصد سهام هر دو خودروساز (حدود 26 درصد در ایران) را از طریق سهام چرخه ای خودرو و سایپا در اختیار دارد. 42 درصد در سایپا). در اختیار داشتن موجودی چرخه‌ای توسط خودروسازان، در واقع سرمایه در گردش و ظرفیت مالی هر دو شرکت را برای تولید کاهش داده است و در نتیجه زیان‌های مالی متعددی را به دنبال دارد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سیاست‌های صنعتی صنعت خودرو در 30 سال گذشته دارای کاستی‌های راهبردی در طراحی و اجرای این ابزارها بوده است. سیاست‌هایی مانند تعرفه واردات خودرو، تعرفه واردات قطعات خودرو، استانداردها، سیاست‌های قیمت‌گذاری و حمایت‌های مالی در این دهه‌ها اعمال شده است، اما درک ناقص از این ابزارها، اشتباه در عملیاتی‌سازی و عدم استفاده از سایر ابزارهای سیاستی عملاً باعث شده است. منجر به این توسعه شد. کاهش عمق داخلی سازی، حفظ تولیدات قبلی و کاهش کیفیت بیشترین سود را برای تولیدکنندگان این عرضه به همراه خواهد داشت.

از خودروسازان نباید انتظار سودآوری داشته باشیم

فرهاد احتشام زاد، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرگزاری بازتاب آنلاین گفت: شرکت های پذیرفته شده در بورس موظفند صورت های مالی 6 ماهه را در سایت کدال منتشر کنند. گزارش وضعیت ماهانه شرکت های سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو در کدال.

وی افزود: بر این اساس زیان تجمعی سه خودروساز بزرگ دولتی در شش ماهه نخست امسال 43 میلیارد تومان یا به عبارتی روزانه 183 میلیارد تومان بوده است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: معتقدم تا زمانی که خودروسازان خصوصی نشوند نمی توان انتظار سودآوری داشت چرا که موارد دیگری بر فعالیت اقتصادی این گروه ها ارجحیت دارد.

وزیر صمت در یک دوره چندین بار تغییر می کند

احتشام زاد می گوید: یادم هست در دوره های مختلف این موضوع بررسی می شد و حتی در مجلس هم کمیسیون تحقیق و تفحص به این موضوع رسیدگی می کرد. قبل از اینکه ممنوعیت واردات زیر سوال برود، مجتمع‌های تولیدی از عملکرد خود در مقابل واردات و حتی در برابر سقف‌های قیمتی که برای آنها اعمال می‌شد دفاع می‌کردند. در آن زمان خودروهای وارداتی نیز برای خودروهای تولید داخل سقف قیمتی بالایی تعیین می کردند.

وی تصریح می کند: «در این زمینه موضوعات مختلفی مطرح شد که یکی از آنها توسعه ناخواسته مجتمع های خودروسازی بود.» یعنی سایت هایی برای سفارشات خارج از مجموعه و بدون در نظر گرفتن مزیت های رقابتی این حوزه ها ایجاد شد. به عبارت دیگر توسعه صفحات زیرشاخه این شرکت ها صورت گرفت. بدون این که این شرکت ها در نظر داشته باشند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان می کند: در مورد تعداد نیروی کار، تراکم نیروی کار و بهره وری نیروی کار نیز بحثی مطرح شده که بارها مطرح شده است. همچنین بخشی از زیان های انباشته ای که در دوره های مختلف به دلیل مدیریت کوتاه مدت این مجموعه ها وارد شده است وجود دارد.

احتشام زاد ادامه می دهد: مدام شاهد تغییر وزیر صمت هستیم. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که صنعت خودرو کشور تحت تاثیر رهبری دولت و مطابق با تصمیمات آن است و صنعت خودرو نیز تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرد.

ما نمی خواهیم با واقعیت تحریم ها روبرو شویم

وی تصریح می کند: عدم ثبات مدیریت و امکان برنامه ریزی بلندمدت از دیگر مشکلاتی است که خودروسازان را متضرر می کند. مشکل چهارم واقعیت تحریم است. که ما نمی خواهیم با این واقعیت روبرو شویم. در هر صورت در ارائه تعدادی از قطعات مشکلاتی وجود دارد و به روز رسانی دانش در مجموعه ها نیازمند ارتباطات بیشتر است.

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: شاهد هستیم که خودروسازان خصوصی گاهی نسبت به شرکت های دولتی نرخ رشد سریع تری دارند و روند رشد بهتری را آغاز کرده اند و می توانند با آزادی بیشتری تصمیم گیری و تصمیم گیری کنند.

احتشام زاد افزود: همه این عوامل به دلیل عدم امکان رهبری بلندمدت و عدم آزادی مانور در تصمیم گیری های مدیریتی، امکان فعالیت موفق و کسب نتایج مطلوب را برای شرکت های دولتی خودروسازی غیرممکن می کند.

او می‌گوید: وقتی می‌خواهیم با برخی اعداد به مشکل نزدیک شویم و بفهمیم که با آن اعداد چه باید کرد تا مثبت شود، واقعیت این است که مشکل بسیار گسترده است و بیش از 50 سال است که ریشه در شرکت‌های خودروسازی دارد.

مهمترین گام خصوصی سازی خودروسازان است

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: شاید مهم ترین عملیاتی که می توان در این حوزه انجام داد، خصوصی سازی شرکت های خودروسازی باشد; با این تفاوت که طبق دستور رئیس دولت سیزدهم باید تا شهریور سال گذشته این اتفاق بیفتد. با این حال، این اتفاق نیفتاد. تعویق فقط میزان زیان انباشته را افزایش می دهد.

احتشام زاد می افزاید: به نظر من اینکه گفته شود شورای رقابت به عنوان یک نهاد قیمت گذاری بدون در نظر گرفتن واقعیت مجموعه ها قیمت گذاری می کند درست نیست، زیرا شورای رقابت تلاش می کند هزینه واقعی هزینه های تولید و هزینه های تولید را در نظر بگیرد. معتقد است که هزینه های ناکارآمدی سیستم های سازمان نباید بر عهده مشتریان باشد.

وی بیان می کند: گزارش های مالی یک سازمان کارکرد آزمایش خون یک فرد را دارد. اگر گزارش های مالی چنین اعدادی را نشان دهد به این معنی است که پارامترهای خوبی در سازمان محقق نشده و مشکلات زیادی وجود دارد. البته درمان های گاه و بیگاه و تلاش برای گفتن کلمات زیبا به نتایج مجموعه ها کمکی نمی کند.

۲۲۳۲۲۵

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا