اخبار روز

وضعیت بازار خودرو قیمت این خودروها 100 میلیون است

میانگین قیمت خودرو در ماه گذشته (از انتخابات ریاست جمهوری تا امروز) کاهش یافته است. بر اساس این محاسبه که با استفاده از قیمت 10 خودروی منتخب داخلی و مونتاژی انجام شده است، میانگین قیمت خودرو در این مدت حدود پنج درصد کاهش یافته است، بنابراین توربوشارژر دنا پلاس اتوماتیک از یک میلیارد و 60 میلیون تومان به 980 میلیون تومان افزایش یافته است. .

روزنامه دنیای اختاز نوشت: در هفته ای که مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور حکم اعدام خود را دریافت و مراسم تحلیف وی نیز در شورای اسلامی برگزار شد، بازار خودرو روزهای نسبتاً آرامی را سپری می کند.

اواسط هفته جاری، دولت چهاردهم رسما آغاز به کار کرد، دولتی که بسیاری از شهروندان ایرانی از آن انتظار گشایش های اقتصادی دارند و اجرای اقدامات اصلاحی در حوزه خودرو از جمله این انتظارات است.

با در نظر گرفتن شرایط بازار خودرو پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری و ریاست جمهوری پزشکیان بازارها از جمله بازارهای خودرو نسبت به این اتفاق مثبت نشان دادند، بنابراین با کاهش قیمت ارز و سکه (و کاهش انتظارات تورمی) منحنی قیمت در بازار خودرو نیز کاهش یافت.

نگاهی به توسعه بازار خودرو در ماه گذشته (پس از اعلام نتایج انتخابات) روند قیمتی نسبتاً نزولی را نشان می دهد. در واقع اتفاق غالب در بازار خودرو در این مدت کاهش قیمت بود، البته این روند مطلق نبود و نوسانات جزئی را نشان داد. از اینکه رویداد اخیر (ترور و شهادت اسماعیل هنیه در تهران و واکنش ایران) چه تاثیری بر انتظارات تورمی و بازارهای داخلی از جمله خودرو خواهد گذاشت، بازار خودرو در حال حاضر روزهای آرامی را سپری می کند، آرامشی که پس از انتخابات حاکم شد. پزشکیان به عنوان چهاردهمین رئیس دولت ایجاد شد. البته در این مدت اتفاق مهم دیگری نیز رخ داد، ابلاغ مقررات واردات خودروهای فرسوده که تاثیر آن بر بازار را نمی توان انکار کرد. دولت سیزدهم در روزهای پایانی فعالیت خود آیین نامه واردات خودروهای فرسوده را ابلاغ و اعلام کرد که واردات این خودروها برای همه ایرانیان آزاد است. با توجه به تصور عمومی مبنی بر کاهش قیمت خودروهای فرسوده خارجی در بازار، صرف اعلام آزادسازی واردات این خودروها نیز بر روی منحنی قیمت‌ها اثر نزولی داشت.

اکنون تردیدهای زیادی در مورد واردات خودروهای فرسوده وجود دارد و حتی برخی از فعالان واردات معتقدند واردات خودروهای فرسوده اجرایی نخواهد شد. البته تاکید می کنند که در صورت تامین ارز و رفع چالش هایی مانند خدمات پس از فروش، خودروهای فرسوده قابل واردات هستند و به تنظیم بازار کمک می کنند، اما با توجه به این آیین نامه بحث برانگیز، فعلا امیدی به اجرا نیست.

در هر صورت بازار خودرو در حال حاضر آرامش نسبی را تجربه می کند و حتی در ماه گذشته روند نزولی را به ثبت رسانده است اما تضمینی برای ادامه این روند وجود ندارد.

مشکلات مختلف ممکن است باعث شود که بازار خودرو در آینده از ثبات نسبی فعلی خارج شود و حتی منجر به افزایش قیمت شود. به عنوان مثال، تشدید مجدد تنش ها بین ایران و اسرائیل به دلیل ترور اسماعیل هنیه در تهران منجر به انتظارات تورمی و افزایش قیمت در بازار ارز و سکه می شود و خودروها نیز روند صعودی قیمت را تجربه خواهند کرد. ترور هنیه صبح چهارشنبه رخ داد و اولین تاثیر آن بر بازارهای داخلی افزایش قیمت ارز و سکه بود. ادامه این روند ممکن است بازار خودرو را نیز تحت تاثیر قرار دهد و منحنی قیمت را در آنجا افزایش دهد.

مشکل دیگر تضعیف امکان اجرای واردات آثار است. باید منتظر ماند و دید که آیا دولت چهاردهم واردات خودروهای فرسوده را اجرایی می کند یا بایگانی می شود؟ اجرای این قانون به میزان قابل توجهی از کاهش قیمت در بازار خودرو حمایت می کند و لغو رسمی آن نیز ممکن است زمینه ساز افزایش قیمت شود.

علاوه بر خودروهای فرسوده، واردات خودروهای نو نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر آینده بازار خودرو است. اگرچه روند ورود در سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، اما همچنان کند است و تاثیر کمی (در بازار) دارد. رشد واردات می تواند به کنترل و حتی کاهش قیمت خودرو در بازار به ویژه در بخش مونتاژ کمک کند.

علاوه بر این عوامل، افزایش رسمی قیمت خودرو (قیمت کارخانه) نیز ممکن است منجر به افزایش قیمت در بازار شود. در نهایت، بحث عرضه نیز برای آینده قیمت ها در بازار خودرو مهم است، حتی اگر تولید در حال حاضر رو به کاهش باشد. هر چه میزان تولید بیشتر باشد، عرضه نیز بیشتر می شود و این به تعادل قیمت در بازار خودرو کمک می کند. از طرفی کاهش تیراژ باعث کاهش عرضه و تحریک منحنی قیمت می شود.

خودروسازان در چهار ماهه امسال روند نزولی تولید را ثبت کردند و در صورت رفع نشدن چالش هایی مانند کمبود نقدینگی و ارز، روند فعلی ادامه خواهد داشت و این مشکل باعث افزایش قیمت خودرو در بازار خواهد شد.

کاهش قیمت تا 100 میلیون

محاسبات اکونومیست ورلد نشان می دهد که میانگین قیمت خودرو در یک ماه گذشته (از انتخابات ریاست جمهوری تا امروز) کاهش یافته است. بر اساس این محاسبه که با استفاده از قیمت 10 خودروی منتخب داخلی و مونتاژی انجام شده است، میانگین قیمت خودرو در این مدت حدود پنج درصد کاهش داشته است.

مدیران خودرو

اگر فرض کنیم که تنش جدیدی مانند این در فروردین امسال ایجاد شد. اگر بین ایران و اسرائیل این اتفاق نیفتد، احتمالاً بازار خودرو برای هفته‌ها ثبات نسبی خواهد داشت. اما در صورت بروز تنش های جدید بین ایران و اسرائیل بر سر ترور اسماعیل هنیه در تهران، احتمال تکرار این تجربه وجود دارد. فروردین امسال رکوردهای قیمتی جدیدی در بازار خودرو ثبت شده است. در بین 10 خودروی منتخب، گران ترین خودرو چری آریزو T5 است که قیمت آن با 70 میلیون تومان کاهش به 1.333 میلیون تومان رسید. ارزان ترین خودرو رانا پلاس است که با کاهش قیمت 20 میلیون تومانی 610 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همچنین توربوشارژر دنا پلاس اتوماتیک که قبل از انتخابات ریاست جمهوری یک میلیارد و 60 میلیون تومان قیمت داشت، هم اکنون 980 میلیون تومان به فروش می رسد. این در حالی است که تارا 965 میلیون تومان قیمت دارد که قبل از انتخابات ریاست جمهوری یک میلیارد و 90 میلیون تومان فروخته می شد.

علاوه بر این شاهین اتومات در حال حاضر خودرویی 805 میلیون تومانی است که نشان می دهد در یک ماه گذشته 25 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. سورن که قبل از انتخابات 755 میلیون تومان فروخته شده بود در حال حاضر با قیمت 725 میلیون تومان موجود است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا