وضعیت انسانی در شمال نوار غزه غیرقابل توجیه است

دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز حیرت و نگرانی از وضعیت بد انسانی و ویرانی در شمال نوار غزه، شرایط غیرنظامیان در این منطقه را غیرقابل توجیه خواند و خواستار آتش بس فوری و بازگشت آن شد. زندانیان و پاسخگویی رژیم صهیونیستی

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل امروز (یکشنبه) از میزان وحشتناک تلفات، مجروحات و ویرانی ها در نوار غزه در اثر حملات رژیم صهیونیستی به مقامات این رژیم به دلیل ادامه ممانعت از ارائه کمک های بشردوستانه شوکه شد. کمک به این منطقه مورد انتقاد قرار گرفت

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که گوترش هشدار داد که شرایط برای غیرنظامیانی که به دلیل عملیات ارتش اشغالگر در شمال نوار غزه در این منطقه گرفتار شده‌اند غیرقابل توجیه است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت که گوترش وضعیت بحرانی در جبالیا، بیت لاهیا و بیت حانون را که در آن غیرنظامیان در زیر آوار محبوس شده‌اند و دسترسی به کمک‌های پزشکی، غذا یا سرپناه ندارند، تاکید کرد. مقامات رژیم صهیونیستی به ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به استثنای «چند استثنا» ادامه می‌دهند.

در این بیانیه همچنین به ویژه در مورد به تعویق افتادن واکسیناسیون جهانی فلج اطفال که بر اساس بیانیه، جان هزاران نفر را به خطر می اندازد، ابراز نگرانی شده است.

دوجاریک در این بیانیه گفت که تعویق این کمپین واکسیناسیون به ویژه نگران کننده است زیرا جان هزاران کودک را در معرض خطر قرار می دهد.

گوترش تاکید کرد که این جنگ «با رعایت حداقل حقوق بین‌الملل حقوق بشر» انجام می‌شود و خواستار آتش‌بس فوری، آزادی بی‌قید و شرط همه زندانیان و «پاسخگویی به نام بشریت» شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین بر نیاز فوری به حمایت از کارکنان بشردوستانه و حقوق بشر در منطقه تاکید کرد که فعالیت های حیاتی آنها باید تسهیل و حمایت شود.

حملات بی رویه رژیم صهیونیستی به نوار غزه با هدف ادعایی «نابودی حماس» از 7 اکتبر 2023 ادامه دارد. این حملات همچنین تأسیسات و زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها، مساجد، کلیساها، ساختمان‌های مسکونی، اردوگاه‌های آوارگان، مدارس و تأسیسات امدادی و بشردوستانه وابسته به سازمان ملل را هدف قرار دادند که نقض قوانین بین‌المللی جنگ بود.

85 درصد از جمعیت غزه آواره شده اند و در شرایطی که غزه به دلیل محاصره انسانی رژیم صهیونیستی و ارائه کمک های بشردوستانه با کمبود شدید مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین آب سالم مواجه است، تبدیل شدن گذرگاه های مرزی کلیدی ورود به مناطق جنگی و موانع ارتش صهیونیستی و شهرک نشینان کند است. نگرانی ها در مورد یک فاجعه انسانی، از جمله قحطی مداوم در غزه، در ماه نوامبر افزایش یافت.

این حملات بیش از 60 درصد از زیرساخت های حیاتی غزه را ویران کرده است و آوارگان به دلیل تخریب کامل خانه های خود قادر به بازگشت به خانه های خود نیستند. بر اساس گزارش سازمان ملل، پاکسازی ویرانه های غزه پس از جنگ حدود 14 سال طول می کشد.

بیش از 42 هزار نفر در نوار غزه در حملات رژیم صهیونیستی جان باختند که بیشتر آنها کودک و زن بودند.

مذاکرات برای توافق آتش بس و تبادل اسرا در این جنگ که در دو مرحله در دوحه و با میانجیگری آمریکا، قطر و مصر بین جنبش حماس و رژیم صهیونیستی انجام شد، مدیون رژیم صهیونیستی بود. پاسخ ندادن به پیشنهادات میانجی ها و تعیین شروط جدید در این مذاکرات از جمله کنترل گذرگاه مرزی مهم فیلادلفیا در مرز مصر و نوار غزه و کنترل تردد شهروندان فلسطینی در شمال نوار غزه.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما