اخبار روز سینما جهان

وصیت جنجالی آلن دلون در زادگاهش؛ هیچ مراسمی نمی‌خواهم غیر از …

در حالی که ادای احترام به اسطوره سینمای آلن دلون پس از مرگ او در سن 88 سالگی از سراسر جهان سرازیر می شود، زادگاه او برای روز دوشنبه آماده می شود. یکی با بزرگترین ستاره هایش خداحافظی کنید

به گزارش مهر در حالی که بلافاصله خبر مرگ وی منتشر شد، چند سینمای پاریس روز یکشنبه «پلنگ» را به نمایش گذاشتند و روزنامه ها نیز به فکر بستن صفحات خود برای فردا افتادند، به نظر می رسد هیچ برنامه رسمی برای ادای احترام ملی انجام نشده است. این اتفاق نیفتاده است، زیرا دلون به صراحت گفته است که چنین چیزی را نمی خواهد. او گفته بود که می‌خواهد در کنار سگ‌هایش (32 سال در طول سال) در املاکش در دوش در مرکز فرانسه دفن شود، جایی که درگذشت. کریستوف هورو، بخشدار لوآر، به خبرگزاری فرانسه گفت که قبلاً با مقامات محلی در این مورد صحبت کرده و فرماندار موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است.

سه فرزند او، آنتونی، انوشکا و آلن فابیان که ماه ها بر سر معالجه پزشکی او با هم اختلاف داشتند، روز یکشنبه هنگامی که مرگ پدرشان را اعلام کردند، با صدایی متحد صحبت کردند. حالا آنها باید مراسم تشییع جنازه یکی از نمادهای سینمای فرانسه را مدیریت کنند و تصمیم بگیرند که آیا آن را یک امر خانوادگی نگه دارند یا آن را به دنیای سینما گسترش دهند.

روزنامه های در اختیار آلن دلون

دلون طبیعتاً امروز تمام صفحات اول روزنامه های فرانسه را به خود اختصاص داده است و بسیاری از آنها پرتره تمام صفحه این بازیگر از دوران اوج خود را برای صفحه اول خود انتخاب کرده اند. فیگارو با انتخاب عنوان “آخرین سامورایی”، به یکی یکی از معروف ترین نقش های دلون نقش قاتل مرموز در فیلم هیجان انگیز ژان پیر ملویل در سال 1967 بود.

روزنامه لوپاریزین دلون را “افسانه سینما” خواند، در حالی که لیبراسیون او را “یکی او چهره های برجسته سینما، نماد مردانگی در سایه، بازیگری با کاریزمای دیوانه کننده را توصیف کرد.

مرگ آلن دلون نه تنها در روزنامه های فرانسه منعکس شد، بلکه روزنامه های سراسر جهان به آن پرداختند و روزنامه های نیویورک تایمز، واشنگتن پست و نیویورک پست همگی تیترهای مرگ او را به خود اختصاص دادند. واشنگتن پست او را “مرد سرسخت سینمای بین المللی با چهره یک فرشته” و هالیوود ریپورتر او را “ستاره فریبنده سینمای اروپا” نامید.

اشپیگل آلمان او را “جیمز دین اروپا” نامید، در حالی که دویچه تسایتونگ به زودی نوشت: “هاله فرشته زیبای مرگ از او یک افسانه ساخت.”

در ایتالیا، جایی که او بیشتر دوران حرفه‌ای خود را سپری کرد، خبر جدایی او نیز به طور گسترده پوشش داده شد و کوریره د لا سرا نوشت: «هیچ‌وقت بازیگری به‌اندازه دلون منحصربه‌فرد و جاودانه نخواهد بود». La Repubblica و La Stampa با اسطوره سینمای فرانسه خداحافظی کردند.

در بریتانیا، گاردین با اختصاص نیمه بالای روزنامه به تصویر او و افزودن نقل قولی از امانوئل ماکرون به آلن دلون ادای احترام کرد: “او با چهره فراموش نشدنی خود زندگی ما را زیر و رو کرد. او یادگاری از تاریخ فرانسه است.” و منتقد پیتر بردشاو نوشت: «آلن دلون جذاب و زیبا، یکی او یکی از مرموزترین ستاره های سینما بود.

صفحه اول فایننشال تایمز همچنین شامل تصویری از دلون و مقاله ای بود که جزئیات زندگی پرتلاطم او، از جمله اعتراف او به داشتن ارتباط با گانگسترهای واقعی در دوران جوانی را نشان می داد. بی بی سی نیز نوشت: آلن دلون، اسطوره سینمای فرانسه درگذشت. “Le Temps” از سوئیس او را “یک جنایتکار واقعی با چهره فرشته” نامید.

دلون پایان یک دوره

با مرگ آلن دلون، بازی او در برخی از بهترین فیلم های دهه 1960 و 70 بسیار مورد تحسین قرار گرفت و تاکید شد که جذابیت او در اکران را نمی توان نادیده گرفت.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، دیروز یکشنبه، 18 آگوست، بلافاصله پس از مرگ این بازیگر ادای احترام کرد و او را نه تنها یک بازیگر افسانه ای، بلکه «یادگار فرانسه» خواند. مکرون در توییتر نوشت: آلن دلون نقش های افسانه ای ایفا کرد و دنیا را رویا ساخت. او با چهره فراموش نشدنی خود زندگی ما را زیر و رو کرد. مالیخولیایی، محبوب، رازدار، او بیش از یک ستاره بود: او یک بنای تاریخی فرانسوی است.

ژیل ژاکوب، رئیس سابق جشنواره کن، از دلون به عنوان «شیر بازیگر با نگاهی پولادین» یاد کرد و به او ادای احترام کرد. آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره فیلم ونیز، گفت که او نمادی است که “به المپوس جاودانه ها” صعود کرده است.

آلن ترزیان، تهیه‌کننده فرانسوی گفت که دلون «آخرین غول سینما» است. او به رادیو فرانس اینتر گفت: با درگذشت دلون، صفحه ای در تاریخ سینمای فرانسه ورق زد. ترزیان که تهیه کننده چندین فیلم دلون بود، از او اینگونه یاد کرد: هر وقت جایی می رفت، نوعی احترام تقریباً عرفانی و شبه مذهبی وجود داشت. شخصیت او گیرا بود.

بریژیت باردو بازیگر 89 ساله و چهره مشهور دهه 60 گفت: او یکی او یکی از آخرین اسطوره های زنده دوران طلایی سینمای فرانسه در دهه 1960 بود. رفتن او خلأ بزرگی بر جای می گذارد که هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند آن را پر کند. او گفت که دلون “بهترین نماینده حیثیت سینمای فرانسه است.” سفیر ظرافت، استعداد، زیبایی. من یک دوست، یک آلتر ایگو، یک همکار را از دست دادم.”

بازیگر اسپانیایی آنتونیو باندراس در پستی در X که شامل 3 عکس از دلون در دوران اوج خود بود نوشت: Aurova (خداحافظ) آلن دلون. روحش شاد

کلودیا کاردیناله، همبازی او در فیلم پلنگ نیز گفت: مهمانی تمام شد و با اشاره به نام شخصیت خود در این فیلم افزود: تانکردی برای رقصیدن با ستاره ها رفته است.

در فیلم «سامورایی» نوشته ژان پیر ملویل، آلن دلون یکی او یکی از کهن الگوهای اصلی هالیوود را در قالب یک قاتل مرموز و خاموش خلق کرد و کارگردانان بزرگی از مارتین اسکورسیزی گرفته تا جان وو و کوئنتین تارانتینو همیشه مدیون او برای خلق یک قاتل شیک، جیم جارموش کارگردان آمریکایی با عکس دلون از فیلم سامورایی در اینستاگرام خود نوشت: روح شاد یک گانگستر با چهره ای فرشته ای.

نگاه دلون برای فیلمسازان دهه 1960 طلای سینمایی بود

در حالی که آلن دلون طرفداران زیادی در سراسر جهان داشت، زندگی شخصی و دیدگاه های سیاسی او گاهی اوقات نظرات مخالف را برانگیخت. روابط دلون با زنان باعث جنجال شد و پسرانش او را به خشونت خانگی متهم کردند و در جریان مشاجره به زنان زندگی اش سیلی زدند که دلون آن را رد کرد.

دلون همچنین به دلیل دوستی خود با ژان ماری لوپن، رهبر راست افراطی جبهه ملی، که از مجازات اعدام حمایت می کند، مورد انتقاد قرار گرفت و زمانی که مخالفت خود را با ازدواج همجنس گرایان اعلام کرد، مورد انتقاد قرار گرفت.

سالهای پایانی

او در سال‌های پایانی زندگی خود تا حد زیادی منزوی بود، اگرچه در اخبار زندگی شخصی‌اش بود. او سال‌های آخر عمر خود را در روستای کوچک دوشی و در عمارتی محصور در دیوارهای بلند گذراند و در رسانه‌ها و دادگاه‌ها بر سر سلامتی او مشاجره‌هایی بین خواهران و برادرانش پیش آمد و پس از سکته در سال ۲۰۱۹ اوضاع بدتر شد. در سال 2023، سه فرزندش، خانه دارش، هیرومی رولین، را اخراج کردند و علیه او شکایت کردند و او را به آزار و اذیت و رفتارهای تهدید آمیز متهم کردند.

در بیرون از ورودی خانه او، ده ها نفر از هواداران برای ادای احترام گل گذاشتند. یکی از هواداران با گذاشتن گل های سفید گفت: در ذهن ما او نمادی جاودانه است و این بخشی از جوانی ما است که رفته و بسیار غم انگیز است.

من بدون تشکر ترک نمی کنم. آلن دلون بازیگری از دوران طلایی سینمای فرانسه بود که به خاطر شخصیت سرسختش روی پرده در فیلم‌های موفقی مانند سامورایی و بورسالینو شهرت داشت.

دلون که زمانی به عنوان خوش تیپ ترین مرد سینما شناخته می شد، در فیلم های موفق دهه 1960 از جمله پلنگ و روکو و برادرانش بازی کرد. او در هر نقشی که بازی می کرد، از یک قاتل گرفته تا یک شیاد کاریزماتیک، قلب طرفداران را ربود.

از دهه 1990 به بعد، فیلم های او به ندرت قدرتی را داشتند که قبلاً داشتند، اما او همچنان نام آشنای خود باقی ماند و در مجموع در حدود 90 فیلم در طول دوران حرفه ای خود ظاهر شد.

آخرین حضور عمومی مهم دلون دریافت نخل افتخار در جشنواره فیلم کن در ماه مه 2019 بود. در این مراسم، او سخنرانی احساسی داشت و به نظر می رسید با سینما خداحافظی کند. او گفت: “این یک ادای احترام پس از مرگ است، اما در طول زندگی من.” من می روم اما بدون تشکر نمی روم.

برای دهه ها، مردم فرانسه زندگی حرفه ای و عشقی دلون را از طریق پاریس مچ و مجلات دیگر دنبال می کردند. زندگی شخصی رنگارنگ او مرتباً در صفحه اول این مجلات و نشریات قرار داشت و سراسر اروپا را فراگرفت.

پایان غم انگیز فیلم خانواده دلون

در سال های اخیر فروپاشی خانواده دلون در فرانسه خبرساز شده بود. این بازیگر دارای سه فرزند – دو پسر و یک دختر – از 2 زن مختلف بود و یک پسر سوم نیز داشت که هرگز او را تایید نکرد و چند سال پیش در 60 سالگی به دلیل اعتیاد درگذشت.

فرزندان دلون در سال های اخیر با متهم کردن یکدیگر نارضایتی متقابل خود را به رسانه ها فاش کردند. آنها در مورد روند درمان پزشکی او پس از سکته مغزی در سال 2019 اختلاف نظر داشتند. یکی یکی دیگر از مشاجرات آنها مربوط به هیرومی رولین، خانه دار دلون بود. فرزندان دلون سال گذشته او را اخراج کردند و او از دلون شکایت کرد که جانش را با امتناع از دادن دارو به او به خطر انداخته است. سرانجام، در آوریل سال جاری، یک قاضی، دلون را تحت «قیمت قانونی» قرار داد.

خداحافظی با عاشقان آلن دلون

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طرفداران آلن دلون در خارج از عمارت حومه شهر در دوشی-مونتکوربون، در جنوب پاریس، جایی که اسطوره سینمای فرانسه بامداد یکشنبه در سن 88 سالگی درگذشت، تجمع کردند. مداحان به نشانه قدردانی از این ستاره سینما در مقابل خانه او گل گذاشتند.

ژان پیر لکوز که 22 سال در ملک دلون کار می کرد در حالی که چشمانش خیس از اشک بود از او به عنوان مردی شگفت انگیز و غول مقدس سینما یاد کرد و گفت: هرگز خاطرات خود و اولین باری که او را دیدم فراموش نمی کنم. . خاطره انگیز بود

گل فروشی محلی، که معمولا یکشنبه ها تعطیل می شود، دیروز باز بود و گل فروشی Agnes Burgoyne گفت که تلفن در تمام طول روز زنگ می خورد، گاهی اوقات از فواصل دور. حتی یک مشتری از جنوب فرانسه تماس گرفت تا برای عمارت آلن دلون گل سفارش دهد.

شهردار نیز برای بررسی پروتکل های امنیتی آنجا بود و ده ها افسر پلیس در آنجا مستقر بودند. شهردار گفت: 2 سال بود که او را ندیده بودیم اما همیشه در روستا چهره شاخصی بود.

همسایه اش نیز گفت: او صمیمی بود، اما همه مراقب بودند و هیچکس چیزی نگفت که مزاحمت ایجاد کند.

آلن دلون در نیم قرن گذشته در این خانه روستایی زندگی می کرد و آن را محل سکونت خود قرار داده بود. محلی ها به یاد دارند که او را در دهه های 1970 و 1980 به تنهایی در یک رستوران نزدیک یا حتی در مهمانی سالانه مدرسه با بازیگر میری دارک دیده بودند. یکی عشق های بزرگ زندگی او را مشاهده کردند. یکی اهالی گفت: زمانی که دختر مدرسه ای بودم برای جشن پایان سال به مدرسه می آمدند.

کریستین یکی دیگر از گل فروشان روستا نیز به یاد داشت که گل های مورد علاقه این بازیگر گل رز قرمز و سفید و نیلوفرهای سفید بود و بارها این گل ها را به عمارت خود تحویل داد. گفت: همیشه بسیار شوخ بود و شوخی را دوست داشت، اما مغرور بود نبود و او هرگز در اینجا نقش ستاره یا هنرمند را بازی نکرد. او محلی محسوب می شد.

در این دهکده در 140 کیلومتری جنوب شرقی پاریس بود که دلون اعلام کرد که می خواهد در قبرستانی که برای بیش از 30 سگ محبوبش ساخته بود در کنار آنها دفن شود و اینجا بود که پس از ماه ها درگیری عمومی، دلون کودکانی که در غم درگذشت او متحد شدند، نشستند تا بیانیه ای مشترک بنویسند: آلن فابین، انوشکا، آنتونی و همچنین [سگ او]لوبو با اندوه عمیق خبر درگذشت پدر را اعلام کرد.

قبل از مرگ دلون، خانواده تایید کردند که طبق قوانین فرانسه، دارایی او که بین 50 تا 300 میلیون یورو تخمین زده شده است، به 4 قسمت تقسیم می شود که 25 درصد آن به هر یک از فرزندانش می رسد. آلن 25 درصد از سهم خود را به دخترش آنوشکا واگذار کرد.

دلونه آخرین حضور عمومی بزرگ خود را روی فرش قرمز برای دریافت نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن 2019 انجام داد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا