اخبار روز

وزارت راه کنترل قیمت بلیت هواپیما را حذف کرد


به گزارش مانیبان؛ خطوط هوایی ملی از اواخر آذر 1402 بر اساس رای دیوان عدالت اداری نرخ بلیت هواپیما در خطوط سراسری را افزایش داد.

در واکنش به این اتفاق، وزارت راه و شهرسازی با ارسال نامه ای مبنی بر اعمال ماده 91 برای رای دیوان، رئیس دیوان رای را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد تا رای نهایی اعلام شود. دوباره پس از برگزاری جلسات کارشناسی.

در حالی که 26 خرداد 1403 (شنبه گذشته) رئیس دیوان عدالت اداری در نامه ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی، درخواست اعمال ماده 91 قانون به رای فوق الذکر هیات کارشناسان را از نظر قانونی قابل اعتراض ندانست. . .

بر اساس شکایت برخی شرکت های هواپیمایی، دیوان عدالت اداری اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار مجاز به تعیین نرخ در بخش حمل و نقل هوایی کشور نیست.

در نامه حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری به وزیر راه و شهرسازی آمده است:

در رابطه با صدور رأی شماره 140231390002458978 مورخ 21/09/1402 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و در رابطه با مفاد ماده 109 قانون اصلاحی سال 1402 دیوان عدالت اداری مبنی بر اجرا. از تصمیمات صادره از سوی مجمع عمومی و با اشاره به اینکه اعمال ماده 91 قانون با توجه به تصمیم شورای کارشناسی مرتبط با پروژه و اعضای محترم شورای کارشناسی تشخیص ندادند که رأی صادره دارای ایراد ارزش حقوقی بوده لذا ضمن رفع اثر نامه رسمی 200/9000/25470 مورخ 20/10/1402 لازم الاجراست و اقدامات لازم از مجمع عمومی توسط ذیربط انجام شود. مسئولین .

دیوان عدالت اداری با توجه به آخرین اقدام دعوی در دیوان عدالت اداری، رأی ستاد تنظیم بازار مبنی بر اینکه «حمل هوایی بار و مسافر منوط به تعیین قیمت و قیمت تمام شده است» باطل اعلام کرد. افزایش منوط به هماهنگی با ستاد مذکور است.»

از این پس با اعلام رای قطعی دیوان عدالت، وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی هواپیمایی نمی توانند قیمت بلیت هواپیما را کنترل کنند.

برخی از شرکت های هواپیمایی در اعتراض به محدوده قیمت مصوب دی ماه 1402 به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و این دادگاه مصوبه نرخ بلیت هواپیماهای داخلی را باطل و اعلام کرد «قیمت های حوزه حمل و نقل هوایی مشمول قیمت دولتی نمی شود. ” «و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ خدمات است» که با اعتراض وزارت راه و شهرسازی با درخواست اعمال ماده 91 مواجه شد و دستور صادره متوقف شد که در بیست و ششم خرداد 1403، دیوان عدالت تصمیم قبلی خود را برجسته کرد.

با مجوز صادره مقرر شده است که ستاد تنظیم بازار و شورای عالی هواپیمایی نقشی در تعیین قیمت بلیت هواپیماهای داخلی ندارند.

اما به نظر می رسد حل مشکل نیاز به برنامه ریزی در جلسه سران قوا دارد.

با وجود گرانی بلیت هواپیما، شورای عالی هوانوردی وزارت راه و شهرسازی هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نکرده است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا