اخبار روز

ورود خودروهای برقی به ناوگان عمومی کشور تا پایان سال ۱۴۰۲

به گزارش پی ام آپ، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت حراست در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت های استفاده از خودروهای برقی در ایران وجود دارد، گفت: این موضوع در گام اول نیازمند یک استراتژی و مطالعه جامع و همه جانبه است. . خوشبختانه این مطالعات از پنج سال پیش در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد.

وی افزود: همه عوامل این موضوع از جمله وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، دانشگاه ها، قطعه سازان و صنایع در تمامی جلساتی که پیرامون این موضوع برگزار شد شرکت کردند و نهایتاً به یک جمع‌بندی و نقشه راه اولیه رسیدند.

منطقی  با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته استفاده از خودروهای برقی را از خودروهای عمومی آغاز کرده اند، گفت: در کشور ما نقشه راه این موضوع ترسیم شده و برای خودروهای عمومی نیز تصمیم گیری شده است.

این مسئول ادامه داد: شهرداری تهران برای انجام این کار برای هوای پاک داوطلب شده و ایستگاه هایی را برای اجرای این مدل مطالعه و تحقیق کرده و هم اکنون وارد کار اجرایی می شود.

منطقی با بیان اینکه تشکیل مجتمع های تولید خودروهای برقی نیازمند حمایت های اولیه است، گفت: خوشبختانه مواد اولیه باتری در حجم قابل قبولی کشف شده است و حتی دو یا سه شرکت بین المللی از کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در این زمینه به ما نزدیک شده اند. . .

وی بیان کرد: راهبرد اصلی ما در حوزه خودروهای برقی، مشارکت های بین المللی در حوزه محصولات و باتری است، اما در حال حاضر دو خودروساز خصوصی و دو خودروساز بزرگ شرکای خود را انتخاب کرده اند و با وجود اینکه در مرحله بحث هستند؛ اما در حال حاضر دو خودروساز خصوصی و دو خودروساز بزرگ شرکای خود را انتخاب کرده اند. اما مرحله ای است که می تواند خیلی سریع به قراردادهای اجرایی تبدیل شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: سه اتوبوس ساز داخلی در کشور داریم که یک شریک قوی خارجی و یک شریک صنعتی قوی دانشگاهی دارند و در حوزه تاکسیرانی نیز وارد شدیم. اما چون قرار است این کار در فاز کوتاه مدت و تا پایان سال 1402 انجام شود، حتما نمونه های اولیه وارد شده و در میان مدت شروع به طراحی و ساخت محصول خواهیم کرد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پاسخ به این سوال که آیا توان علمی کشور با سیاست های مجریه در زمینه تامین خودرو همخوانی دارد یا خیر، گفت: در میان مدت و بلندمدت مشکلی مشابه وضعیت فعلی نخواهیم داشت و در دو سال آینده بحث هایی مطرح می شود. به اینکه آیا ما رقابتی هستیم یا نه. زیرا گردش تولید ملی در حال رشد است. بنابراین بازار خودرو اشباع شده و خودروسازان مجبورند محصولات خود را به صورت نقد و اقساط عرضه کنند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: وقتی از خودروهای برقی در معابر عمومی استفاده می شود دیگر این مسائل و مشکلات را نخواهیم داشت و تعادل نسبی در واردات ایجاد می شود و انحصار از بین می رود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا