اخبار روز

ورود به جنگل های مازندران تا 24 مهرماه ممنوع است!/جزئیات

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از ممنوعیت تورهای گردشگری در جنگل های استان در فصل تکثیر آهو تا ۲۴ مهرماه خبر داد.

به گزارش ایرنا؛ عطاءالله کاویان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تبلیغات غیرقانونی برخی تورهای گردشگری در فضای مجازی تحت عنوان تور گاوگردی در استان اظهار داشت: ثبت هر گونه تور گردشگری تحت عنوان تور گاوبانگیدر استان. مناطق جنگلی استان اعم از فضاهای باز و با نظارت این اداره کل تا 24 مهرماه ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: از همه دوستداران طبیعت و مردم مناطق جنگلی و کوهستانی درخواست می شود فعالیت ها و حرکات غیرمعمول را به مسئولان حفاظت محیط زیست سراسر استان گزارش کنند تا حمایت های حفاظتی کامل صورت گیرد. و بیایید از این محافظت کنیم ما می خواهیم از گونه های زیبا محافظت کنیم و با حفظ آنچه داریم از آنها برای نسل های آینده محافظت کنیم.

کاویان همچنین بر ساماندهی اطلاع رسانی در گروه حفاظت محیط زیست استان، آموزش کارگزاران اخبار شهرستانی برای تهیه و انتشار اخبار محیط زیست و اطلاع رسانی دقیق، شفاف و به موقع درباره اخبار و حوادث زیست محیطی استان تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، فصل گاوبانگی ، فصل جفت گیری مرال نامیده می شود و از اواسط آغاز می شود شهریور یک ماه تا اواسط مهر ادامه دارد. دوره ذکر شده یک دوره بحرانی برای این گونه در حال انقراض است.

گوزن قرمز یا مرال یکی از گونه های زیبا، در خطر انقراض و خجالتی حیات وحش ایران است که حتی اگر حضور انسان در زیستگاه خود را حس کند، ممکن است به طور کامل زیستگاه خود را ترک کند. به همین دلیل مرال های نر فقط در فصل جفت گیری دیده می شوند

نعره‌های سرخوشانه مارال ها یا گوزن های قرمز که نمادی از تنوع زیستی در جنگل های هیرکانی هستند در فصل دامپروری بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد و این روزها کمین شکارچیان نیز تهدیدی بزرگ برای این گونه جانوری ارزشمند محسوب می شود. .

گاوبانگی که عموماً به عنوان “ورزا چمر” شناخته می شود، فعالیت پر سر و صدا گوزن های نر در طول فصل جفت گیری برای تعیین قلمرو است.

گوزن های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها می روند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی، گوزن های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می کنند. در فصل گاوبانگی اگر گوزن نر صدای گوزن نر دیگری را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدا حرکت می کند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج کند و همین بانگ پی درپی مرال های نر، ردیابی آنها را برای شکار آسانتر می کند.

شکارچیان فرصت طلب به این ازدحام راضی نیستند، اما با تقلید ندای گوزن های نر با دمیدن در شاخ گوزن یا کدو ، گوزن های نری را که به دنبال فراری دادن رقبا از قلمروشان هستند به طرف خودشان می کشانند و بانگشان را همراه با نطفه زادآوری با شکلیک گلوله خفه می کنند.

مرال های ماده در فصل گاوبانگی پس از آن که مرال نر با قرار گرفتن در بلندی بانگ سر می دهد تا قلمروش را تعیین کند، در فضای باز جنگل جمع می شوند تا وارد حرمسرای حریفی شوند که بقیه رقبا را از قلمروش خارج می کند و این زمان یکی از فرصت طلبانه ترین موقعیت برای برخی از شکارچیان است تا عیششان را با گرفتن قربانی از حرمسرای تشکیل نشده، کامل کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا