اخبار روز

وراث سود سرمایه را به این ترتیب دریافت می کنند


به گزارش مانیبان؛ کلیه خدمات مربوط به انتقال سهام از متوفی به وراث از طریق سامانه «میراث» در 4 بانک و 44 کارگزار منتخب رایگان بوده و نیازی به پرداخت وجه نیست.

بر اساس این گزارش، وراث سهام متوفی پس از مراجعه به درگاه ذینفع بازار سرمایه به نشانی «ddn.csdiran.ir» و تعیین زمان تشکیل پرونده برای شروع فرآیند واگذاری سهام متوفی وراث باید. یکی به بانک های «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» یا کارگزاری های منتخب مراجعه کنید.

فرآیند ثبت درخواست در میراث.

بعلاوه، یکی وراثی که باید ثبت نام کنند، ابتدا باید وارد پورتال ذینفع بازار سرمایه یکپارچه به نشانی «ddn.csdiran.ir» شده و در مرحله بعد وارد قسمت «اموال متوفی» شده و تابعیت و تاریخ تولد را وارد کنند. در قسمت «استعلام زمان تشکیل پرونده»، متوفی اطلاعات لازم را از زمان تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی به دست آورده است، پس از آن در صورتی که زمان تشکیل پرونده باشد. با تایید می توانند به هر یک از کارگزاری ها و بانک های منتخب مراجعه و در پایان پس از ارائه پرونده در یکی از دفاتر می توانید پرونده را از طریق بخش “بررسی وضعیت پرونده” در پورتال یکپارچه برای همه وراث پیگیری کنید.

مدارک لازم برای ارائه پرونده

وراث قبل از مراجعه به کارگزاری ها یا شعب بانک های مجاز جهت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه باید یکی از دفاتر اعلام شده مدارک زیر را ارائه دهید:

1- تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

2- اصل یا عکس برابر اصل شناسنامه و صفحه اول شناسنامه کلیه وراث تعیین شده در قانون تحدید وراثت (با این توضیح که متقاضی کارت ملی یا شماره گواهی ملی ممهور به مهر بوده است. دریافت شده توسط مهر سازمان ثبت احوال می تواند کارت ملی را جایگزین کند).

3- اصل یا عکس برابر اصل گواهی محدودیت وراثت متوفی (شایان ذکر است در صورتی که مادر یکی از ورثه استنباط از بند ب ماده 892 قانون مدنی باشد به ترتیب. برای کنترل اعتراض، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان والدین متوفی است.)

4- در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز قید شده باشد ارائه اصل یا رونوشت ترکه الزامی است.

فرآیند ثبت نام در سامانه املاک کاملا رایگان است و در حال حاضر بیش از 6 هزار شعبه منتخب بانک های «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» و شرکت های کارگزاری منتخب آماده ثبت نام وراث سهام متوفی در این سامانه هستند.

لازم به ذکر است که بر اساس آخرین اطلاعات از سال 1383 تاکنون بیش از سه میلیون و 700 هزار سهامدار سهام عدالت فوت کرده اند.

سیستم SJAM چیست؟

لازم به ذکر است «سجام» یک سامانه زیرساختی برای شناسایی مشتریان برای ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمامی فعالان این بازار اعم از «سرمایه گذاران، مشتریان و مدیران مؤسسات» در این سامانه تنها یک نفر هستند. یک بار و برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت می کنند و پس از احراز هویت حضوری یا حضوری، می توانند خدمات را بر اساس داده های تایید شده دریافت کنند.

بر اساس این گزارش، «اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس ایمیل و محل سکونت دائمی» افراد از طریق این سامانه ثبت می شود و از این پس هیچ مؤسسه مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار ندارد.

سهامداران می توانند با مراجعه به سایت www.Sejam.ir نسبت به ثبت نام و احراز هویت الکترونیکی سجام اقدام کنند.

مزایای ازدواج

من باید بگویم؛ «دریافت کد معاملاتی ورود به بازار سرمایه، دریافت سود جاری، سنوات و سود سهام، امکان ورود به درگاه ذینفعان بازار سرمایه و استفاده از خدمات آن از جمله میز خدمات الکترونیک، مشاهده و گزارش دارایی، دریافت اوراق سهام، فهرست مجامع و مجامع «اجلاس های الکترونیکی، گزارش سود پرداختی، سابقه سود سهام و گزارش حق تقدم استفاده نشده» از جمله مزایای ویژه ثبت نام و احراز هویت در سامانه «سجام» است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا