مهسا بهادری: فریدون شهبازیان از آن دست هنرمندانی بود که حد و مرزی نداشت و اگر شغلی پیدا میکرد آن را رها میکرد، درست مثل زمانی که در ارکستر ملی بود با استخدام استعفا داد.
اگرچه همه ما شهبازیان را به عنوان آهنگساز سینما می ستاییم، اما او همیشه هدف جشنواره فیلم فجر بوده و در پانزدهمین دوره این جشنواره تنها یک جایزه دریافت کرده است.
با نگاهی به کارنامه شهبازیان، او بیشترین همکاری را با وحید موسائیان، فیلمساز مورد تقدیر برادر همسر شهبازیان دارد. به بهانه درگذشت این هنرمند گفت وگویی با موسائیان انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
کی با او آشنا شدید؟
آشنایی من با فریدون شهبازیان در جوانی و نوجوانی و با شنیدن آثار او به ویژه در اوایل دهه شصت و شنیدن «کشفان فروتن شوکران» شکل گرفت، سپس زمان جلو رفت و دست سرنوشت و زمان ما را به جایی رساند که با هم فامیل هستند (خواهر وحید موسیان همسر فریدون شهبازی است) و این ارادت ما را به او بیشتر کرد.
با فریدون شهبازیان بیشتر همکاری داشتید. تجربه با او چگونه بود؟
نیازی به گفتن ندارم، او یکی از نابغه های موسیقی بود که ملودی های بسیار زیبایی می نوشت، اما از طرفی تنظیم کننده فوق العاده ای بود، بنابراین بعد از اولین بار که با او کار کردم، دیگر نمی توانم کارهای بعدی را انجام دهم. چیزهایی که با دیگران می خواهند
رابطه خانوادگی شما چه تأثیری بر کار شما داشته است؟
رابطه خانوادگی ما باعث شد تا با هم راحتتر باشیم، چون آقای شهبازیان آهنگساز فوقالعادهای بود و همین باعث شد خیلی از کارگردانها در کار با او احتیاط کنند. حتی در حین کار با آنها متوجه شدیم که چقدر می توانند به من در بهبود کارم کمک کنند.
او موسیقی خود را با موسیقی کلاسیک و نواختن ویولن آغاز کرد.
شایعات زیادی درباره جدایی آقای شهبازیان از ارکستر ملی شنیده می شد. آیا از جزئیات این ماجرا اطلاع دارید؟
اگر بخواهم به طور کلی بگویم، بی مهری هایی وجود داشت که ارکستر ملی اجازه داد با آنها برخورد شود و متأسفانه ما عادت کرده ایم که نخبگان خود را ناامید کنیم. به جای اینکه شرایط را برای این کار فراهم کنند، آنها را به حاشیه بردند تا اینکه خودشان استعفا دادند.
فریدون شهبازیان تا چه اندازه در موسیقی به ویژه ارکستر ملی و سینما تأثیر داشت؟
همه موسیقی ایران مدیون ایران است، هرچند که شاید فرهنگ و هنر ما هرگز به آنها احترام نکرده باشد. اگر نگاه کنید متوجه می شوید که با همه کارشان هیچ جایزه ای از جشنواره فیلم فجر نگرفته اند. آن هم در شرایطی که کار او همیشه یک لیگ برتر از آثار دیگر بود. اما فجر هرگز از او تقدیر نکرد و جایزه اش را تقدیم نکرد.
آیا فریدون شهبازیان می دانست چرا از جشنواره کنار گذاشته شده است؟
او همیشه می گفت در دهه 60 که اثر درخشان شیرسنگی را ساخت، قرار بود برای آن اثر جایزه بگیرد، اما به دلیل همکاری با شاملو، آخر شب جایزه نگرفت. و پس از آن هرگز مورد توجه فجر قرار نگرفت.
هرچند به نظرم این داستان اصلا مهم نیست، این جشنواره ها آمدند و رفتند، اما در نهایت آثار او تا آخر دنیا باقی می ماند.
۲۴۵۲۴۵