اخبار روز

واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران به مرگ شاه / موسوی گرمارودی: شاه سال هاست مرده است / معین فر: شاید مرده است

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینساعت 9:45 صبح یکشنبه 5 اردیبهشت ماه مرداد محمدرضا پهلوی در سال 1359 پس از یک دوره طولانی بیماری در سن 60 سالگی در قاهره درگذشت. درست یک سال و نیم پس از خروج نهایی از کشور. 9 ماه قبل در سال 13 آبان 58 دانشجوی مسلمان پیرو خط امام، سفارت آمریکا در ایران را اشغال کرده و کارکنان آن را گروگان گرفته بودند. برای آزادی گروگان ها هم در تمام مدت توضیح داده شد که آزادی گروگان ها به شرط تحویل شاه به ایران خواهد بود. اما حالا که شاه رفته بود چه؟ خبرگزاری های خارجی از جمله فرانسه و رویترز می خواستند پاسخ این سوال را بدانند. بنابراین به سراغ دانشجویان مستقر در سفارت و همچنین برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران رفتند. واکنش‌های روز بعد مانند جهان (6 مرداد 59) به نقل از خبرگزاری های خارجی، عنوان کردی به شرح زیر بود:

نظر خود را بعدا اعلام خواهیم کرد

یکی از سوی سخنگویان دانشجویان پیرو خط امام: جلسه ای برای بررسی اخبار رسیده تشکیل می دهیم و سپس مواضع خود را اعلام می کنیم.

به نظر ما شاه سالهاست که مرده است

موسوی گرمارودی، مشاور رئیس جمهور: به نظر ما شاه مخلوع سال هاست که مرده است و مرگ او هیچ هیجانی برای ما ایجاد نمی کند. مرگ شاه مخلوع تاثیری بر روابط ایران و آمریکا نخواهد داشت. در مورد گروگان های آمریکایی این مجلس تصمیم می گیرد.

ما جسد شاه را نمی خواهیم، ​​ما خواهان بازگشت اموال خود هستیم

موسوی خوئینی ها نماینده دانشجویان مسلمان در خط امام و نماینده مجلس: مرگ شاه تغییری در موضوع گروگان های آمریکایی ایجاد نمی کند و این افراد تنها در ازای بازگشت غارت شدگان آزاد می شوند. اموال توسط شاه موضع ما در قبال گروگان ها با مرگ شاه تغییر نمی کند. ما جنازه اش را نمی خواهیم، ​​حالا مال او را می خواهیم.

او ممکن است مرده باشد

علی اکبر معین فر وزیر نفت: شاه ممکن است مرده باشد و اگر اینطور باشد به دست آمریکا کشته شده است.

ما خوشحال هستیم

علیرضا نوری، رئیس کل بانک مرکزی: از این خبر بسیار خوشحالیم، اما بهتر است او را به دادگاه بین المللی معرفی کنیم. چنین محاکمه ای به ما این امکان را می دهد که تمام جنایات شاه مخلوع علیه مردم تهران را به جهانیان نشان دهیم. مقامات ایران تمام اقدامات لازم را در سطح بین المللی برای بازپس گیری اموال شاه و خانواده اش و ارائه پرونده های آماده شده در دادگاه های مختلف انجام خواهند داد.

25957

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا