اخبار روز

واکنش دختر بیتا فرهی به رونمایی از مجسمه مادرش

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، مهسا قریشی در پاسخ به سوال ایسنا درباره برخی واکنش ها در فضای مجازی پس از رونمایی از مجسمه مادرش (به عنوان اولین مجسمه یک بازیگر زن که در موزه سینما نصب می شود) نوشت: این مجسمه. به یاد خلاقیت های هنری مادرم ساخته شده است…

هنوز چند روزی از پرواز همیشگی مادرم نگذشته بود. غم از دست دادن او سنگین و قابل باور است نبود. کنار مرتضی و افروز (دوستان صمیمی مادرم) نشستیم و درباره او صحبت کردیم. همه از این اقدام ناگهانی ناراحت و نگران این بودیم که چگونه یاد و خاطره بانوی بزرگ سینمای ایران را زنده نگه داریم.

چند ماه قبل از رفتنش، مادر مجسمه آقا مرتضی سعیدی (مجسمه ساز) را دیده بود و به شوخی از او پرسید: «مرتضی نوبت من کی می شود که مجسمه کوچکی برای او بسازم؟» اما متاسفانه سرنوشت این فرصت را به او نداد و با مرگ مادرش ایده ساخت مجسمه او زنده شد.

آقای اسماعیلی (مدیر موزه سینما) از این ایده استقبال کرد و تصمیم گرفت اولین مجسمه یک هنرمند را در موزه سینما به نمایش بگذارد. ساخت مجسمه با همکاری مرتضی سعیدی و افروز بوجاریا سه ماه پس از فوت مادر آغاز شد و توانستیم این مجسمه را در روز چهارشنبه بیست و چهارم بسازیم. مرداد بیایید با حضور همکاران، دوستان و خانواده از ماه رونمایی کنیم.

این مجسمه واکنش های متفاوتی را به همراه داشت. برخی با دیدن مادر حضور مادر را احساس کردند و قلبشان شروع به تپیدن کرد. برخی دیگر به دلیل ترس از زنده کردن او به او نزدیک نشدند و برخی از تشبیه او انتقاد کردند و دلیل خلقت او را زیر سوال بردند.

اما آنچه برای من به عنوان بازمانده این هنرمند ارزشمند است زنده نگه داشتن یاد اوست. اصطلاح “مجسمه” باید به درستی درک شود. معنای مجسمه در تصویر آن نیست، بلکه در تصویر و نمادی است که هنرمند از خود به جای می گذارد.

اگر بخواهیم هدف از ساخت مجسمه را فقط به تشبیهات محدود کنیم، شاید موزه‌هایی مانند مادام توسو و گرون امروز وجود نداشته باشند، زیرا در این موزه‌ها هنرمندان بیشتر روی نمادها کار می‌کردند تا شبیه‌ها.

ما فرزندان هنرمندان مسئولیت بزرگی داریم. این وظیفه است که نام و یاد آنها را برای همیشه حفظ کنیم و با عشق و هنر میراث آنها را به نسل های بعدی بسپاریم.

شایان ذکر است مراسم رونمایی از مجسمه بیتا فرهی در شامگاه بیست و چهارم مرداد ماه در موزه سینما اتفاق افتاد و پس از این برنامه و انتشار عکس ها با واکنش های مثبت و انتقاداتی در فضای مجازی مواجه شد.

مهسا قریشی در کنار مجسمه مادرش

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا