اخبار روز سینما

واکنش دختر بیتا فرهی به رونمایی از مجسمه مادرش: اهمیت مجسمه در تشبیه آن نیست؛ بلکه در تصویر و نمادی است که از آن هنرمند باقی مانده است.

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

ایسنا: دختر بیتا فرهی پس از رونمایی از مجسمه مادرش در موزه فیلم نوشت: معنای کلمه «تندیس» را باید درست فهمید; اهمیت مجسمه در شباهت آن نیست، بلکه در تصویر و نماد به جا مانده از هنرمند است.

مهسا قریشی پس از رونمایی از مجسمه مادرش (به عنوان اولین مجسمه یک بازیگر زن که در موزه فیلم قرار می گیرد) نوشت: این مجسمه به یاد خلاقیت های هنری مادرم ساخته شده است.

چند روزی از پرواز همیشگی مادرم نگذشته بود. درد از دست دادن او سنگین و قابل باور است. نبود. کنار مرتضی و افروز (دوستان صمیمی مادرم) نشسته بودیم و داشتیم درباره او حرف می زدیم. همه ما از این حرکت ناگهانی ناراحت شدیم و نگران این بودیم که چگونه می توانیم یاد و خاطره بانوی بزرگ سینمای ایران را زنده نگه داریم.

مادر چند ماه قبل از رفتنش مجسمه آقای مرتضی سعیدی (مجسمه ساز) را دیده بود و به شوخی از او پرسید: نوبت من کی می شود که مجسمه بسازم؟ مرتضی در فکر این بود که به مناسبت تولدش تندیس کوچکی را به او هدیه دهد، اما متاسفانه سرنوشت این فرصت را به او نداد و با فوت مادرش فکر ساخت مجسمه او زنده شد.

آقای اسماعیلی و خانم حیدرآبادی (مسئولان موزه سینما) از این ایده استقبال کردند و تصمیم گرفتند اولین مجسمه یک هنرمند را در موزه فیلم به نمایش بگذارند. ساخت مجسمه با همکاری مرتضی سعیدی و افروز بوجاریا سه ماه پس از فوت مادر آغاز شد و روز چهارشنبه بیست و چهارم توانستیم این مجسمه را بسازیم. مرداد بیایید با حضور همکاران، دوستان و خانواده از ماه رونمایی کنیم.

این مجسمه واکنش های مختلفی را برانگیخت، برخی با دیدن آن حضور مادر را احساس کردند و قلبشان شروع به تپیدن کرد. برخی دیگر از ترس زنده کردنش به او نزدیک نشدند و برخی از تشبیه او انتقاد کردند و از چرایی خلقت او سؤال کردند.

اما آنچه برای من به عنوان بازماندگان این هنرمند ارزشمند است زنده نگه داشتن یاد اوست. مفهوم کلمه «تندیس» را باید درست فهمید. اهمیت مجسمه در شباهت آن نیست، بلکه در تصویر و نماد به جا مانده از هنرمند است.

اگر بخواهیم هدف از ساخت مجسمه را فقط به شباهت محدود کنیم، شاید امروزه موزه هایی مانند «مادام توسو» و «گرون» وجود نداشته باشند، زیرا در این موزه ها هنرمندان بیشتر روی نمادها کار کرده اند تا شبیه ها.

شایان ذکر است: مراسم افتتاح مجسمه بیتا فرهی بعد از ظهر بیست و چهارم مرداد ماه در موزه سینما برگزار شد و پس از این برنامه و انتشار عکس های آن، اگرچه با واکنش های مثبتی همراه بود، انتقاداتی نیز در فضای مجازی مطرح شد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا