اخبار روز سینما جهان

واکنش تند خانه سینما به یک مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی /برسد به دست پزشکیان!

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، روزهای پایانی دولت سیزدهم است و خبرهای عجیبی از تنظیم یک آیین نامه گسترده سینمایی به گوش می رسد. گفته می شود دولتمردان سیزدهم پیشنهاد تدوین آیین نامه ای را به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده اند که در آن بندهایی بحث برانگیز و چالش برانگیز وجود دارد. نکته دیگر اینکه آیین نامه مذکور بهمن ماه گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در حالی که هنوز ابلاغ نشده، تصویر آن در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.
به گزارش دنیای اقتصاد، برخی رسانه ها گزارش داده اند که این آیین نامه استقلال حرفه ای و هنری سینماگران را مخدوش کرده و نگاه آن به هویت هنرمندان در قالب نگاه به کارکنان دولت در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود شده است. .

اما حاشیه دیگر و مهمتر این است که بر اساس تاکید این آیین نامه، «رئیس سازمان سینمایی می تواند به صورت قانونی در هر مرحله از تولید فیلم را متوقف کند و از ساخت آن منصرف شود و از اکران فیلم جلوگیری کند. تا شش ماه و سپس تا یک سال یا بیشتر».
این بندهایی که در رسانه ها منتشر شده و هنوز پاسخ رسمی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت نکرده است، با تعجب و انتقاد گسترده سینماگران مواجه شده است. از روز گذشته بسیاری از رسانه ها با پرداختن به آیین نامه مذکور، انتقادات سینماگران را نسبت به برخی مفاد آن منعکس کردند.
نقد سینماگران

برخی از کارشناسان و هنرمندان سینما طی دو روز گذشته انتقادات و گلایه های متعددی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند. در مهم ترین سمت، هیات مدیره خانه سینما در قالب نامه ای رسمی به محمد مخبر رئیس نهاد ریاست جمهوری و رونوشتی به مسعود. پزشکیانرئیس جمهور منتخب ملت شرح کاملی از انتقادات ارائه کرده است.

خانه سینما در بخشی از متن نامه خود نوشته است: «جامعه سینمای ایران برای چندمین بار از سال 1386 تکرار می کند که کوچکی و انزوای دولتمردان نسبت به سینماگران، نگاهی قهقرایی و غیراخلاقی است که در مطالبی که عمدا منتشر شده است، دیده می شود. متن.” »

این نهاد سینمایی همچنین در نامه خود خاطرنشان کرد: قبل از هر چیزی فلسفه و کارکرد نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی وضع و تصویب قوانین و مقررات نیست، بلکه تنظیم اسناد بالادستی و سیاست گذاری است. به این ترتیب، تصویب و تنظیم قوانین و مقررات از صلاحیت های این شورا نیست و اقدامی که به پیشنهاد مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد، ابتکاری برای کاهش و تخریب این شورای عالی به نظر می رسد. .

نویسندگان همچنین گلایه کرده اند که: «خانه سینما بر اساس جایگاه قانونی خود در رسیدگی به حقوق کسب و کار فعالان سینما و بر اساس قانون بهبود مستمر کسب و کار طی مکاتبات متعدد با دبیر حوزه هنری به این موضوع اشاره کرده است. موضوع و تقاضای اطلاع رسانی در این خصوص و دریافت نظرات جامعه اصناف سینما بوده است که متاسفانه علیرغم وعده داده شده در جلسه حضوری، این امر محقق نشد.

آنها همچنین نوشتند: در آیین نامه منتشر شده ابزار وحشتناکی برای تخریب سینمای والا و ارزشمندی که پس از انقلاب اسلامی به وجود آمد، تعبیه شده است و این در حالی است که سینمای واقعی ایران به دلیل تحولات تکنولوژیکی و انسانی اتفاق افتاده است. این نگرش و تفکر قدیمی که در متن و محتوای آیین‌نامه و اصلاحیه‌های مصوبه صدور پروانه ساخت فیلم در سال‌های 1356 تا 1340 رها شد و اکنون نیازمند باورها و عرصه‌های جدیدی برای مشارکت مردم است. و از همه مهمتر حضور خانه سینما به عنوان تنها تشکل صنفی سینمایی که متأسفانه در این آیین نامه کاملاً نادیده گرفته شده است.»

خانه سینما در پایان تاکید کرد: اکنون با توجه به موارد فوق وظیفه تخصصی خود دانستیم که قبل از امضای این آیین نامه تضعیف و تضعیف شأن شورای عالی انقلاب فرهنگی و جایگاه ضامن ریاست جمهوری هشدار دهیم. “

با توجه به عدم ابلاغ این آیین نامه از سوی دولت، به نظر می رسد جا برای بازنگری و اصلاح این آیین نامه و یا تغییر کلی و لغو آن وجود داشته باشد. با این حال باید منتظر ماند و دید که دولت سیزدهم چگونه این موضوع را در روزهای پایانی خود مدیریت و بررسی خواهد کرد.

۲۴۵۲۲۰

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا