اخبار روز

واکنش آمریکا به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران!/جزئیات

ایسنا نوشت: یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا با طرح کردن  ادعای مربوط به بودن فعالیت‌های اخیر نیروهای مقاومت منطقه به ایران، گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را «نگران‌کننده» توصیف‌ کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه شنبه گفت که این کشور به شدت نگران گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تولید اورانیوم با خلوص بالا توسط ایران است.
بر اساس گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، این مقام کاخ سفید با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت: تنش هسته ای در ایران در شرایطی رخ می دهد که نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران در حال انجام فعالیت های خطرناک و بی ثبات کننده در منطقه هستند از جمله. حملات تروریستی و سایر حملات در عراق و سوریه و همچنین حملات حوثی ها (نیروهای مسلح یمن) به کشتی های تجاری در دریای سرخ، نگران کننده تر است.
واکنش این مقام آمریکایی پس از آن صورت گرفت که دیروز خبرگزاری رویترز مدعی شد بیانیه ای را مشاهده کرده است که در آن خلاصه ای از گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به اعضای خود آمده است که در آن ایران کاهش تولید اورانیوم غنی شده خود تا 60 درصد را در چند ماه گذشته پایان یافته و به حالت قبل بازگشته است.
خبرگزاری رویترز نیز با استناد به این بیانیه گزارش داد که ایران «تولید اورانیوم با خلوص بالا را افزایش داده و به رویه قبلی کاهش تولید خود از اواسط سال ۲۰۲۳ پایان داده است».
در این بیانیه همچنین اشاره شده است که از زمان کاهش این تولیدات، تاسیسات نطنز و فردو تا 60 درصد اورانیوم به میزان 3 کیلوگرم در ماه تولید می کنند.
طبق گزارش آژانس، ایران در حال حاضر اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد برای تولید سه بمب هسته ای و مقادیر اضافی اورانیوم با غنای پایین کافی دارد.
ایران در تاسیسات نطنز و فردو در حال غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد است.
در این بیانیه همچنین آمده است: آژانس تایید می‌کند که نرخ تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا پایان نوامبر ۲۰۲۳ به حدود ۹ کیلوگرم در ماه در این دو تأسیسات افزایش یافته است.
به گفته این آژانس، حدود 42 کیلوگرم اورانیومی که ایران با خلوص 60 درصد غنی سازی کرده است، مقداری است که برای ساخت بمب هسته ای نمی توان آن را نادیده گرفت.
رویترز در ادامه نوشت: بازرسان آژانس ابتدا تغییراتی را در تولید فورد در 25 نوامبر پس از اعلام این تغییر در 22 نوامبر توسط ایران مشاهده کردند و نرخ تولید در این سایت ها در حال بازگشت به سطوح از قبل کاهش یافته است.
این بیانیه می افزاید: «بازرسان همچنین از افزایش نرخ تولید در نطنز در 27 نوامبر گزارش دادند.» سپس آژانس سطح تولید را در نطنز در 19 دسامبر و در فردو در 24 دسامبر بررسی کرد. این آژانس به صورت رسمی به اعضای خود در مورد کاهش سرعت تولید تا سه‌شنبه گزارشی نداده بود.»

اظهارات این مقام آمریکایی درباره ارتباط فعالیت گروه های مقاومت در منطقه با ایران که پس از جنگ غزه افزایش یافته و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مواضع این رژیم و آمریکا، متحد اصلی آنهاست. در منطقه در حالی مطرح می شود که مقام های ایرانی بارها تاکید کرده اند که گروه های مقاومت در کشورهای منطقه کاملا مستقل هستند و بر اساس صلاحدید و تشخیص خود نسبت به امنیت کشورهای خود و یا در حمایت از ملت مظلوم فلسطین اقدام می کنند. .

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا