دانستنی ها

واکسن های مهمی که باید تجویز شوند

بیماری ها از بدو پیدایش انسان همواره همراه انسان بوده و از سوی دیگر عواملی در شیوع آن ها تاثیر بیشتری داشته است. اگرچه آنها به قیمت جان تعداد قابل توجهی از مردم جهان تمام شده اند، اما ویروس های زیادی وارد بدن انسان شده و آن را بیمار کرده است. با پیشرفت علم در حوزه سلامت، بیماری ها به مرور زمان شناخته شده و داروهای مختلفی برای درمان آنها ساخته شده است، بنابراین برخی از بیماری ها دیگر ترسناک نیستند و به راحتی قابل درمان هستند. این بیماری بسیار کشنده بود.

به گزارش آنا، تولید واکسن برای هر بیماری متفاوت است یکی یکی از دستاوردهای مهم پزشکی در تاریخ بشر است که منجر به کاهش، کنترل و پیشگیری از انواع بیماری ها شده است.

HPV

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV معروفی که این روزها زیاد درباره آن می شنویم، ویروس رایجی است که می تواند منجر به عفونت های مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان از جمله سرطان دهانه رحم شود.

واکسن های HPV برای جلوگیری از عفونت ناشی از انواع خاصی از HPV طراحی شده اند و ممکن است به کاهش خطر سرطان مرتبط با HPV کمک کنند.

واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا هر ساله برای جلوگیری از گونه های مختلف این ویروس تولید می شود و پزشکان توصیه می کنند که افراد قبل از شروع فصل سرما واکسینه شوند.

پیشگیری از بیماری، کاهش شدت بیماری و حفاظت از جامعه از مزایای واکسن آنفولانزا است. پزشکان توصیه می کنند افراد بالای 65 سال، کودکان زیر 5 سال، زنان باردار و مبتلایان به بیماری های مزمن (مانند دیابت، آسم، بیماری های قلبی) این واکسن را دریافت کنند.

پنوموکوک

پنوموکوک نوعی باکتری است که می تواند باعث عفونت هایی مانند ذات الریه، مننژیت و عفونت گوش شود. این باکتری یکی این یکی از علل شایع عفونت های تنفسی و بیماری های جدی در کودکان و بزرگسالان است.

دو نوع رایج واکسن پنوموکوک وجود دارد. اینها پلی ساکارید مزدوج PCV و پلی ساکارید PPSV هستند. کودکان زیر 2 سال، بزرگسالان بالای 65 سال، افراد مبتلا به بیماری های مزمن (مثل دیابت، بیماری های قلبی، بیماری های ریوی) و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در اولویت دریافت این واکسن هستند.

سرخک

سرخک یکی یکی از این بیماری هاست که با واکسیناسیون و تزریق کنترل می شود. سرخک یک بیماری عفونی است که توسط یک ویروس موجود در بدن ایجاد می شود. کودکان معمولا در دوران کودکی به این بیماری مبتلا می شوند. علائم سرخک شامل تب، سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، التهاب چشم و بثورات پوستی است.

اولین علائم سرخک تب شدید است که معمولاً یک هفته تا 10 روز پس از ورود ویروس به بدن رخ می دهد. بثورات معمولا در صورت و بالای گردن ظاهر می شود. در طی حدود 3 روز، بثورات گسترش می یابد و در نهایت به دست ها و پاها می رسد. این بیماری که زمانی بسیار شایع بود، اکنون با واکسن برای همیشه قابل پیشگیری است.

واکسن MMR در دهه 1960 برای سرخک، سرخجه و اوریون ساخته شد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، شیوع سرخک از سال 2000 تا 2019 73 درصد کاهش یافته است.

فلج کودکان

فلج اطفال یک بیماری ویروسی است که معمولاً دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می دهد. ویروس این بیماری از راه دهان و بینی وارد بدن شده و در دستگاه گوارش تکثیر می شود و در سراسر بدن پخش می شود. این بیماری معمولاً از طریق تماس با خلط آلوده از دهان یا بینی بیمار و یا از طریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می شود.

7 تا 14 روز طول می کشد تا اولین علائم این بیماری در بدن ظاهر شود. ویروس فلج اطفال بسیار مسری است، بنابراین یک فرد حتی اگر بیمار نباشد نیز می تواند آلوده شود. از علائم این بیماری می توان به تب، گلودرد، سردرد، استفراغ، خستگی، کمردرد یا سفتی عضلات پشت، گردن درد و درد عضلانی اشاره کرد.

واکسن IPV و OPV واکسن ضد این بیماری است و واکسیناسیون جهانی آن از سال 1950 در سراسر جهان آغاز شد. با تجویز این واکسن از سال 1988 تا 2021، موارد فلج اطفال در سراسر جهان بیش از 99 درصد کاهش یافته است.

هپاتیت B

هپاتیت B عفونتی است که به کبد آسیب می رساند و می تواند باعث سرطان کبد شود. این بیماری مسری است و می تواند از طریق رابطه جنسی، مسواک و تیغ خونی مشترک، سرنگ مشترک و سوزن سوزن آلوده به ویروس هپیت B از مادر به جنین منتقل شود.

واکسن هپاتیت B از سال 1982 در دسترس بوده و به عنوان بخشی از برنامه های واکسیناسیون ملی در بسیاری از کشورها تجویز می شود. با افزایش نرخ واکسیناسیون، شیوع هپاتیت B در بسیاری از کشورها کاهش یافته است، بنابراین میزان عفونت در برخی مناطق به زیر 1٪ کاهش یافته است.

دیفتری، کزاز و سیاه سرفه

دیفتری یک بیماری باکتریایی بسیار مسری است که معمولاً دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری باعث ایجاد غشای کاذب در حلق و حنجره می شود و از عوارض آن می توان به گلودرد، فارنژیت، تب، سرفه و گرفتگی صدا اشاره کرد. اگر شدید باشد می تواند باعث فلج قلب، کلیه و اندام شود.

کزاز همچنین یک بیماری عفونی است که با اسپاسم متناوب و دردناک عضلات اسکلتی مشخص می شود که معمولاً از فک شروع می شود و به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. برخی از اسپاسم ها به قدری شدید هستند که گاهی استخوان ها را می شکنند. تب، تعریق زیاد، سردرد، مشکل در بلع غذا، افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون از دیگر علائم این بیماری است که معمولاً بین 3 تا 21 روز پس از ابتلا بروز می کند.

سیاه سرفه یک بیماری باکتریایی است که با حملات سرفه شدید خود را نشان می دهد. علت نامگذاری این بیماری کبودی صورت بر اثر سرفه های شدید است. به همین دلیل به این بیماری سیاه سرفه می گویند.

واکسن ترکیبی DTP برای جلوگیری از دیفتری، کزاز و سیاه سرفه طراحی شده است و برای چندین دهه در برنامه های واکسیناسیون عمومی اجرا شده است. با استفاده گسترده از این واکسن، موارد این بیماری ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بسیاری از کشورها موفق به کنترل کامل آنها شده اند.

اوریون

اوریون یک بیماری ویروسی است که از طریق بزاق و ترشحات بینی منتقل می شود. علائم اوریون معمولاً در عرض دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند. خستگی، بدن درد، سردرد، بی اشتهایی و تب خفیف از علائم این بیماری است.

واکسن MMR

این واکسنی است که می تواند در برابر اوریون ایمنی ایجاد کند. با افزایش نرخ واکسیناسیون، موارد اوریون به طور قابل توجهی کاهش یافت.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا